۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۰۱۹۱۶
بین الملل؛

اروپا و آمریکا در مسیر جدایی

صدراعظم آلمان پس از نشست سران هفت کشور صنعتی جهان از موضع‌گیری رییس جمهور آمریکا ابراز ناامیدی کرد و گفت: آمریکا دیگر شریک قابل اعتمادی برای اروپا نیست.
اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه خراسان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از نشست سران هفت کشور صنعتی جهان از موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا ابراز ناامیدی کرد. او در سخنرانی خود در مونیخ خواهان نزدیکی بیشتر کشورهای اروپایی و به‌ویژه همکاری فشرده‌تر با فرانسه شد.

به گزارش دویچه وله، نشست سران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا و موضع‌گیری دونالد ترامپ، در این نشست آثار خود را برجای گذاشته است. صدراعظم آلمان سرخوردگی خود را از برخورد هیئت آمریکایی در نشست جی ۷ چنین بیان کرد: «زمانی که ما می‌توانستیم خود را به طور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است.»

مرکل با اشاره به موضع‌گیری ترامپ و همچنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأکید کرد: «ما اروپایی‌ها باید سرنوشتمان را واقعا در دست خودمان بگیریم و آمریکا دیگر شریک قابل اعتمادی نیست » او در عین حال گفت این طبیعی است که مناسبات دوستانه کشورش با آمریکا و بریتانیا حفظ خواهد شد. صدراعظم آلمان همچنین گفت که امید به ادامه روابط دوستانه و حسن هم جواری با روسیه و سایر کشورها باقی است اما "باید بدانیم، ما خود برای تعیین سرنوشتمان باید مبارزه کنیم".
 
اروپا دیگر ناگزیر به پیروی از آمریکا نیست

فراخبر- دکترعلیرضارضاخواه- آمریکایی سازی جهان بعد از جنگ جهانی دوم یکی از آرمان های اصلی سیاست خارجی واشنگتن بوده است. ایده ای که در آلمان و با استفاده از طرح مارشال آغاز شد. آمریکایی ها سال های سال تلاشی ایدئولوژِیک انجام دادند تا با هزینه فراوان اعتماد کشورهای غربی را جلب و خود را به عنوان رهبر جهان غرب مطرح کنند. اما این روزها همه چیز تغییر کرده است.

بر اساس نظر سنجی های منتشر شده اعتماد آلمانی ها به آمریکا پس از انتخاب اوباما از 76 درصد به 35 درصد در سال 2014 کاهش یافت. در حالی که انتظار می رفت رئیس جمهور جدید روابط آسیب دیده آلمان را ترمیم کند اما اقدامات ترامپ کاملا نتیجه معکوس داشت.

اظهارات صدراعظم آلمان موجی از نگرانی را در محافل آمریکایی ایجاد کرده است چرا که این اظهارات کاملا در نقطه مقابل تلاش های واشنگتن در طول چند دهه گذشته قرار دارد که همواره تلاش کرده بود کشورهای اروپایی را وابسته به خود نگه دارد.

اج دالدر نماینده سابق آمریکا در ناتو با اشاره به اظهارات مرکل، به نیویورک تایمز گفت: « به نظر می رسد این پایان دوره ای است که در آن آمریکا رهبری و اروپا پیروی می کرد. امروز آمریکا درباره مسائل کلیدی به سمتی حرکت می کند که به صورت قابل توجهی به نظر می رسد مخالف جهت حرکت اروپاست.

اظهارات مرکل به معنای تایید واقعیت های دوره جدید است».همچنین ریچارد هارس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتی نوشت: « این که مرکل می گوید اروپا نمی تواند به دیگران تکیه کند و نیاز دارد مسائل خودش را به دست خود بگیرد،  یک نقطه عطف است؛ چیزی که آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم به دنبال جلوگیری از آن بوده است.» هارس هشدار می دهد: «سفر ترامپ عناصر هسته ای نظم پس از جنگ جهانی دوم را تضعیف کرد»./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات