۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۰۱۶۰۸
عضو جامعه روحانیت شیراز:

تفسیر میلی از «حقوق شهروندی» به ضرر مردم تمام می‌شود

حجت‌الاسلام تجرد گفت: در جامعه اسلامی پذیرش مسئولیت امتیاز نیست، بلکه وظیفه ای برای خدمت هرچه بیشتر به مردم است.
حجت الاسلام تجرد

 حجت‌الاسلام مجدالدین تجرد مدیرمسئول موسسه فرهنگی جوان پیشرو، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز گفت: در اسلام، کرامت انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از آنجا که انسان با کرامت آفریده شده است، لذا باید تمام مسائل پیرامون کرامت انسانی رعایت شود.

وی معتقد است که کنار گذاشتن تبعیضات، احترام به مستخدمین واقعی مردم، احترام به ارباب رجوع در اماکن و ادارات، باعث حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی می‌شود. عضو جامعه روحانیت شیراز در ادامه تصریح کرد: در جامعه اسلامی، مسئولیت امتیاز نیست، بلکه وظیفه است برای خدمت هرچه بیشتر به مردم. یعنی اگر کسی مسؤولیتی را پذیرفت، باید توانایی خدمت‌گذاری و همچنین علم لازم را برای آن مسئولیت داشته باشد و اگر این شایستگی را نداشته باشد، نباید مسئولیت را بپذیرد.

حجت‌الاسلام تجرد معتقد است که کسانی که از کرامت انسانی برخوردارند، برخوردشان با دیگران بسیار قابل قبول و مبادی آداب است گرچه امروز بین مسئولین این مسأله را کمتر می‌بینیم.

به گفته وی، فقر و غنا لازمه طبیعت است و آنهایی که به عنوان اقشار ضعیف مورد بحث قرار می‌گیرند، آنهایی هستند که از امکانات و درآمد کمتری برخوردارند.

مدیرمسئول موسسه فرهنگی جوان پیشرو با تأکید بر اینکه آنها که از برخورداری کمتری بهره می‌برند باید مورد توجه دولت قرار بگیرند، گفت: مثلا در مصرف انرژی، مثل برق، امروز شاهدیم که طبق قانون کسی که هزینه مصرفی‌اش را پرداخت نکند، برقش قطع می‌شود و فرقی نیست بین کسی واقعا ندارد و کسی که دارد و پرداخت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام تجرد معتقد است که در جامعه اسلامی باید افراد کمتر برخوردار شناسایی و حمایت شوند، اما امروز شاهدیم که زور مسؤولان، اقشار ضعیف را تحت فشار قرار داده است.

عضو جامعه روحانیت شیراز در ادامه با اشاره به مشکلات جوامع توحیدی تصریح کرد: یکی از این مشکلات، این است که عده‌ای به مخالفت با معیارهای اساسی برمی‌خیزند مثلا «حقوق شهروندی» را که در قرآن و عترت تعریف شده، طبق نظر خود تعریف می‌کنند.

وی با بیان اینکه این جریان ها به یقین مسایل و مشکلات مشهود را نمی بینند و شیفته شدن آنها به مسائل لیبرالی و غربی، باعث می‌شود که برای رسیدن به مقاصد خود، بسیاری از مسائل را زیر پا بگذارند که متأسفانه ما هم در جامعه دینی خود به آن مبتلا هستیم.

حجت‌الاسلام تجرد ضمن بیان اینکه این مسأله به تفکر نیچه برمی‌گردد که معتقد است برای لذت ثروتمندان انسان‌های ضعیف باید له شوند تصریح کرد: در اسلام، لذت زندگی در کمک به دیگران است.

عضو جامعه روحانیت شیراز معتقد است که کسانی که از فهم دینی و عقاید اصیل مذهبی برخوردار نیستند، باعث بروز مشکلات در بروز واقعی حقوق شهروندی هستند./825/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات