۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۴۹۹۵۱۱
در ادامه مماشات آمریکا با آل سعود؛

حذف واژه دموکراسی و حقوق بشر از متن سخنرانی ترامپ

در متن سخنرانی ترامپ از اشاره به دموکراسی و حقوق بشر خودداری و بیشتر به اهداف محدود تر در ارتباط با برقراری صلح و ثبات پرداخته شده است.
آمریکا و عربستان ترامپ و ملک سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، با افشای بخش هایی از متن سخنرانی ترامپ که قرار است در عربستان خوانده شود، از یک «شراکت جدید با هم پیمانان سنتی آمریکا در خاورمیانه» خبر داده شده است اما «در این متن از اشاره به دموکراسی و حقوق بشر خودداری شده‌ و بیشتر به اهداف محدود تر در ارتباط با برقراری صلح و ثبات پرداخته شده است.»

روزنامه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل» در گزارشی نوشت: گفته می شود استیفن میلر که مشاور بلندپایه دونالد ترامپ در امور سیاسی است، متن سخنرانی رییس جمهور آمریکا درباره اسلام را که قرار است ترامپ آن را در عربستان سعودی قرائت کند، نوشته است. ترامپ در سخنرانی خود قرار است در مقابل نمایندگان پنجاه کشور مسلمان درباره اسلام افراطی صحبت کند. او در بخشی از اولین سفر خارجی خود روز جمعه وارد عربستان سعودی شد. ترامپ همچنین قرار است به رژیم صهیونیستی و واتیکان سفر کند و درباره اتحاد میان اسلام، مسیحیت و یهودیت در مبارزه با تروریسم، پیامی ابلاغ کند.

خبرها در این باره که مشاور سیاسی ترامپ -که در خانواده ای لیبرال در سانتا مونیکا بزرگ شد اما به رویکردهای محافظه کارانه متمایل شد- در پس سخنرانی او درباره اسلام قرار دارد، موضوعی بحث برانگیز محسوب می شود.

گفته شده است میلر «یکی از معماران اصلی» در پس فرمان اجرایی ترامپ بوده است که به طور موقت مانع از ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان و همچنین مانع از ورود پناهجویان سوری به آمریکا شد. فرمان اجرایی اولیه همچنین شامل این موضوع بود که آمریکا باید ورود و پذیرش پناهجویان مسیحی را از خاورمیانه (غرب آسیا) نسبت به  همتایان مسلمانشان در اولویت قرار دهد. این فرمان از سوی قانون گذاران دو جناح و همچنین از سوی گروه های حقوق مدنی از قبیل اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا -که اعلام کرد این دستور سبب اعمال تبعیض علیه مسلمانان شده است- به شدت هدف انتقاد قرار گرفت. قضات فدرال مانع از اجرای این فرامین اجرایی شدند و ترامپ فرمان اجرایی دوم را - با اندکی تجدیدنظر- صادر کرد که آن نیز مسدود شد.

میلر همچنین روابط دیرینه ای با دیوید هوروویتز دارد، کسی که موسسه مطالعاتی «مرکز حقوقی فقر جنوبی» او را «یک نیروی هدایت کننده ضد مسلمانان» توصیف کرد.

هوروویتز «مرکز آزادی دیوید هوروویتز» - یک موسسه مطالعاتی جناح راستی - را تأسیس کرد که «با تلاش های جناح چپ افراطی و هم پیمانان اسلام گرایش برای نابود کردن ارزش های آمریکا و خلع سلاح این کشور، مبارزه می کند.» نشریه پولتیکو گزارش داد، میلر در دوران نوجوانی با هوروویتز آشنا شد و از این نویسنده محافظه کار دعوت کرد در دبیرستانش سخنرانی کند. میلر در زمانی که دانشجوی دانشگاه دوک بود، بار دیگر از هوروویتز برای سخنرانی دعوت کرد. مدافعان هوروویتز می گویند او به تهدیدهای واقعی اشاره می کند که دیگران آنها را نادیده می گیرند.

وی همچنین گروهی را سازمان دهی کرد که سبب تشکیل «هفته آگاهی درباره اسلام و فاشیسم»‌ شد.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، میلر در دانشگاه دوک با موسسه مطالعاتی هورووتیز برای ایجاد «طرح آگاهی درباره تروریسم» همکاری کرد، طرحی که هدف از آن آموزش دانشجویان کالج درباره «اسلام و فاشیسم» است. میلر در مطلبی در وبلاگ خود نوشت: افراد جوان از خطرات اسلام افراطی آگاه نیستند و «کودکان آمریکایی در نظام آموزشی فاسد تحت هدایت چپ ها به مدرسه می روند. در این جهان وارونه، آمریکا یک تبهکار است و جهادگران قربانی سیاست خارجی ما هستند. ما به جای آن که چشم های خود را باز کنیم،‌ در حال بستن چشمان خود هستیم.»

میلر به عنوان دانشجو، هفته ای دوبار برای دوک کرونیکل مقاله می نوشت و در آنها به موضوعاتی از قبیل تروریسم، سیاست خارجی آمریکا و دیگر مسائل سیاسی می پرداخت.  میلر با دفاع از جنگ جورج دبلیو بوش در عراق نوشت:‌ «تروریست های اسلامی از جنگ مقدس در آمریکا خبر داده اند. آنها از کشتن همه مردان، زنان و کودکانی خبر داده اند که در این کشور زندگی می کنند. » او در مقاله ای دیگر از نبود امنیت مرزی در پی حملات یازدهم سپتامبر انتقاد کرد و نوشت: «چرا فرودگاه ها، مرزها یا بنادر ما امن نیستند؟ چرا سه میلیون نفر در آمریکا هستند که با وجود اتمام روادیدشان همچنان در این کشور باقی مانده اند؟»

اما ممکن است لحن سخنرانی ترامپ در عربستان سعودی ملایم تر باشد.

بر اساس برخی گزارش ها، انتظار می رود ترامپ در عربستان سعودی سخنانی را بیان کند که در آن «خواستار اتحاد در جنگ علیه افراط گرایی در جهان اسلام» خواهد شد و این چالش را یک «جدال بین خوب و بد» توصیف خواهد کرد./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظرات