۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۴۹۸۱۸۴
تبلیغات کاغذی افول کرد؛

کاندیداتوری با پشتوانه شانس/ وعده های مجازی جان گرفت

تبلیغات کاندیداهای شورای اسلامی در روزهای باقی مانده تا انتخابات شدت گرفته است اما ‌آنچه در این بین نظر مردم را به خود جلب کرده است برخی وعده های مجازی و به دور از تحقق کاندیداها و حضور بعضی با پیشتوانه «شانس» در این عرصه رقابت است.
انتخابات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، تنها چهار روز تا ۲۹ اردیبهشت باقی مانده است و کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا طبق قانون باید به تبلیغات خود تا سه روز دیگر پایان بدهند.

از ماه ها قبل حتی یک سال گذشته بسیاری از افرادی که سودای تکیه بر کرسی پارلمان محلی را در خراسان جنوبی در سر می پروراندند، کارهای تبلیغاتی خود را آرام آرام آغاز کردند. این تحرکات و تبلیغات با شروع ثبت نام ها با تشکیل گروه ها و کانال هایی تحت عنوان «حامیان ....» قوت گرفت. اما با اعلام رسمی اسامی کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا این گروه ها و کانال ها به اسم کاندید مورد نظر تغییر نام یافت و تبلیغات به طور رسمی در خراسان جنوبی در عرصه فضای مجازی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفت.

موضوعی که سرپرست پلیس فضای تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هم بر آن صحه گذاشت و اعلام کرد: بیشتر تخلفات انتخاباتی، تبلیغات زودهنگام است و اما از زمان رسمی شروع تبلیغات کاندیداها شورای اسلامی شهر و روستا تخریبی در فضای مجازی وجود ندارد.

علی محمدپور همچنین تاکید کرده است که فعالیت‌ها، جرائم و تخلفات انتخاباتی در فضاهای مجازی با تلاش شبانه‌روزی پلیس فتای استان رصد و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

اما در این بین، برخی از کاندیداها از فضای حقیقی هم غافل نشده و با تشکیل ائتلاف، نصب بنر، ارسال پیامک و پخش پوستر سعی در معرفی خود و برنامه هایشان دارند. پخش سرودهای حماسی و موسیقی سنتی، توزیع تراکت و ... از دیگر اقداماتی است که طرفداران کاندیداها در این سه روز باقی مانده بیشتر در عصرها و ساعات پایانی شب انجام می دهند.

در مرکز استان خراسان جنوبی شور انتخاباتی را از غروب تا ساعات پایانی شب در برخی از خیابان های شهر بیرجند از جمله مدرس و معلم بیشتر می توان احساس کرد. موضوعی که باعث شد پلیس راهنمایی و رانندگی در این دو خیابان با توجه به محدودیت هایی ترافیکی، تصمیماتی اتخاذ کند. طبق اعلام فرماندار بیرجند مناطقی مانند حدفاصل میدان ابوذر تا مدرس 8، میدان مادر تا چهار راه شیرینی سرای طوس، جزو مناطق ممنوعه برای تشکیل ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری است و هیچ ستادی حق بستن معابر و خیابان ها را ندارد و در این زمینه به کسی اجازه تخلف داده نمی شود.

اما با نیم نگاهی به تبلیغات کاندیداهای شورای اسلامی شهر بیرجند مشاهده می کنیم که افراد زیادی از جمله شاعر، نویسنده، مهندس، دکتر، فرهنگی و خبرنگار و تعداد زیادی از بازنشستگان برای تصاحب کرسی های پارلمان محلی شهر بیرجند خود را در معرض انتخاب گذاشته اند تا باری دیگر با شعارهایی که در فضای مجازی و حقیقی برای مردم بیان می کنند، شهری نو برای مردم کویرنشین بسازند.

برخی با برنامه ها و شعارهایی آمده اند که در نگاه اول بیشتر «مجازی» جلوه می کند تا «حقیقی»! شعارهایی که با عمر چهارساله شورای اسلامی شهر و روستا، قطعا امیدی برای تحقق آن نباید تصور کرد! اما در این بین تعداد زیادی از کاندیداهای شورای شهر و روستا بدون هیچ شعار و برنامه ای و تنها با پشتوانه «شانس» پا به این عرصه رقابت نهاده اند.

ابوالفضل ایروانی مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه شهری گفت: یکی از آسیب‌های وارد شده به انتخابات حضور افراد بدون هدف و برنامه به عرصه انتخابات است؛ افراد بیکار تحصیل کرده با نداشتن برنامه، بسته‌کاری و نداشتن عملکرد و تنها با پشتوانه شانس در کاندیداتوری انتخابات شرکت می‌کنند.

وی افزود: همانگونه که در سال‌های اخیر حضور چهره‌های غیرتخصصی و نامربوط به حوزه شهری مانند ورزشکاران، هنرمندان و ... فضا را به این سمت کشاند که هر شخصی با هر میزان توانایی و سطح برنامه می‌تواند وارد انتخابات شود؛ همین موضوع باعث می‌شود تا جا برای افراد شایسته تنگ شود چرا که بسیاری از مردم به سمت چهره‎ها کشیده می‌شوند.

ایروانی با تاکید بر اینکه حس مسئولیت اجتماعی این افراد حس زیبایی است اما با احساس مسئولیت واقعی و جامعه فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: امروز متاسفانه توازن میان اشتغال، تخصص، تعهد و نیازهای جامعه بهم خورده است؛ بحث بیکاری و فقر در کنار یکدیگر موجب شده تا جوان تحصیل کرده‌ای که آینده شغلی ندارد برای تامین معاش زندگی خود نیز شده شانس خود را در انتخابات محک بزند.

وی با اشاره به اینکه پدیده جدیدی که این روزها شاهد آن هستیم، کاهش نرخ مسئولیت پذیری در کشور است، خاطرنشان کرد: این احساس باید به قدری تقویت شود که هرکسی به خود اجازه ندهد وارد انتخابات شود و بدون هیچ گونه تخصص مسئولیت چندین هزار نفر دیگر را در حوزه خدمات شهری به عهده بگیرد چرا که نیاز به پاسخگویی در آنجا وجود دارد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات