تمام ادیان آسمانی منتظر ظهور یک منجی جهانی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جوادی آملی، امروز در سیزدهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت که با موضوع عصر ظهور در ادیان ابراهیمی و با شعار سلام بر موعود پیامبران، منجی مستضعفان، درسالن همایشهای مدرسه علمیه حضرت امام کاظم(ع) قم برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان، بیان داشت: با توجه به محور بحث، ضروری است تا سه بخش پشت سرگذاشته شود.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به محور این نشست علمی بینالمللی، اظهار داشـت: محور بحث در این همایش بینالمللی عصر ظهور در ادیان ابراهیمی است، از این رو ضروری است تا سه بخشِ تبیین صورت مسأله، رسالت امام مهدی موعود(عج) و وظیفه امت پشت سر گذاشته شود تا بتوانیم گوشهای از رسالت این همایش را انجام داده باشیم.
وی با تأکید بر این که قرآن بهترین میزان است، ابراز داشت: قرآن کریم به خوبی مشخص کرده است که چه چیزی جزء دین است و چه چیزی جزء دین نیست، از این رو هر مسألهای که بر معارف توحیدی، وحی منزل، رسالت، امامت، معاد و برزخ برمیگردد جزء دین خواهد بود.
جریان ظهور امام زمان(عج) یک امر جهانی است
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر اساس ادله و برهانهایی که در قرآن کریم وجود دارد، جریان ظهور امام زمان(عج) یک امر جهانی است چرا که تمام کتابهای آسمانی منتظر ظهور یک منجی جهانی هستند.
وی با بیان این که منجی عالم بشریت تنها یک نبی نیست، خاطرنشان کرد: ایشان از یک سو امام و جانشین خدا بر روی زمین است و از سوی دیگر خلیفه رسول خدا(ص) است و از سوی دیگر امامت ویژه را دریافت کرده است، از این رو اولین کار آن حضرت سه فصل از مصالح عمیق را که خدا چیست و رسول خدا کیست و خلافت خداوند یعنی چیست؟ را تبیین خواهد کرد.
مفسر برجسته قرآن با اشاره به وظیفه آحاد انسانها در قبال امام زمان(عج)، گفت: آن دعا کردنها و صدقه دادنها و نیایشها از وظایف رسمی انسانها است، اما وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه شناساندن امام زمان(عج) به آحاد مردم است، از این رو در دعا میخوانیم «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ، اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي».
وی ادامه داد: ما در این دعا از خداوند میخواهیم تا ابتدا خود را به ما بشناساند، چرا که اگر خدا را نشناسیم خلیفه خدا و رسول خدا را نخواهیم شناخت، سپس در ادامه از خداوند میخواهیم تا رسولش را بر ما بشناساند، چرا که اگر رسول را نشناسیم حجت را نخواهیم شناخت و در نهایت از خدا میخواهیم تا حجتش را به ما بشناساند چرا که اگر حجت خدا را نشناسیم از دین خود گمراه خواهیم شد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نمی توان هر کسی را امام شناس دانست، عنوان کرد: تا زمانی که توحید، رسالت عام، رسالت خاص، وحی و نبوت را نشناسیم، هرگز امام را نخواهیم شناخت. وظیفه حوزویان و دانشگاهیان است که این مسایل را برای مردم تبیین کنند تا آنکه آحاد مردم مفهوم و مقصود کلام نورانی امام را بشناسند.
تا زمانی که مردم حضور و ظهور علمی نسبت به امام غایب نداشته باشند، جهان پر از عدل و داد نخواهد شد
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: تا زمانی که مردم حضور و ظهور علمی نسبت به امام غایب نداشته باشند، جهان پر از عدل و داد نخواهد شد و عدل فراگیر نمیشود از این رو حضرت ولیعصر(ع) چه معجزهای خواهد کرد که این جهان آشفته را پر از عدل و داد خواهد کرد؟
وی تصریح کرد: حضرت فرمودهاند؛ من اگر بخواهم جامعه را به عقل و عدل برسانم عدهای باید با من همکاری کنند، چرا که بدون حضور مردمی شدنی نیست. تا مردم در صحنه نباشند آن رهبر تنها است و تا مردم عاقل و فرهیخته نباشند در صحنه نخواهند بود، بنابراین ببینید که امام مهدی(عج) چه میکند!
حوزه و دانشگاه موظف است تا حدیث نورانی «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ ...» را بر مردم تبیین کند، لذا ضروری است تا حوزههای علمیه معرفت به خدا و معرفیت به رسول خدا و معرفت به ولی خدا را برای مردم ترسیم کند.
مردم اگر بخواهند طعم شیرین ولایت و امامت آن حضرت را بچشند، باید در بخش اندیشه و انگیزه مهدویت وارد شوند و با شناخت حکمت متعالی آماده ظهور منجی عالم بشریت باشند که حوزههای علمیه در این بخش نقش مهمی دارند.
متأسفانه در نظام جاهلی دو قدم بیشتر وجود ندارد، بنابراین در مسایل اندیشه یا با حسن ظن و یا با سوء ظن هستند و در بخش انگیزه نیز با میل هستند. بنابراین مردم یک نظام جاهل در بخش سواد و علم بدون تحقیق و با گمان خوب و بد میاندیشند و در بخش گرایش و انگیزه بدون عقل و عدل با میل حرکت میکنند.
وی با بیان این که هر گاه دست مبارک حضرت بر روی سر مردم باشد، عقل مردم کامل میشود، عنوان کرد: در عصر ظهور هم این گمان و ظن رخت بر میبندد و علم و عدل جایگزین آن میشود و هم آنچه صرفاً بر اساس نفس انجام میشود از بین میرود و رفتارها بر اساس عقل و عدل شکل میگیرد.
مفسر برجسته قرآن افزود: امام زمان(عج) به برکت محققان علمی و متحققان علمی میتواند کل جهان را به عقل و عدل برساند.
حضرت آیتالله جوادی آملی با تاکید بر آموزههای قرآنی در خصوص مهدویت، تصریح کرد: قرآن کریم به مصادیق کلی در مباحث توحیدی و ظهور اشاره کرده است که این امر نشانگر جریان ظهور مهدویت در عرصههای جهانی است.
نهج البلاغه و تفسیر قرآن مهجور مانده است
وی با بیان این که نهج البلاغه و تفسیر قرآن مهجور مانده است، اظهار داشت: حوزه علمیه زمانی انقلابی و متخلق خواهد شد که از راه علم به حقیقت برسد. نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، قرآن و اندیشه مهدویت مهجور ماندهاند، تمام دروسی که در حوزهعلمیه تدریس میشود، در دوره سطح و دوره خارج آن را گذراندهایم اما زمانی که به برخی کلمات نهجالبلاغه میرسیم در تبیین مفهوم آن میمانیم.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که مهمترین رهآورد غدیر آن بود که دست سقیفه را کوتاه کرد و نگذاشت تا دین را به اسارت بگیرند، عنوان کرد: سقیفه آمده بود برای اسارت دین، بنابراین در آن دوران قرآن، نماز، حج و عمره اسیر بودند و غدیر آمد و دین را نجات داد.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، ابراز داشت: به ما گفتهاند که نماز ستون دین است و ما هم آن را تکرار میکنیم، اما توجه نمیکنیم که خصوصیت ستون چیست؟! مردم ستون دین هستند، اگر ستونها سرپا نباشند، رهبر شکست میخورد، زیرا امام با اراده مردم میتواند جامعه را به عدل الهی رهنمون سازد.
وی با تأکید بر این که لازمه باور دین و حکومت از جانب مردم، ایستادگی و دینمداری است، گفت: ما انقلاب نکردهایم تا خود را آزاد کنیم چرا که ما همه بنده خدا هستیم، ما انقلاب کردهایم تا دین را آزاد کنیم.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی آحاد مردم، گفت: ملتی که جیبش خالی است، تولیدش خالی است، اشتغالش خالی است، یک ستون خوابیده و بلکه بدتر از آن است، از این رو این مردم زمانی ستون خواهند بود که ته جیبشان پُر باشد. قرآن کریم در اوایل سوره نساء میفرماید ما عامل قیام یک ملت و مملکت هستیم و این مال را به دست مسؤولان صحیح میدهیم نه مسؤولانی که سفیه باشند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: ملتی که جیبش خالی است و کیفش تهی است، فقیر است، فقر انسان را اهل تملق و چاپلوسی میکند، چنین انسانی هیچگاه اهل قیام و ایستادگی و مقاومت و مبارزه نخواهد بود./878/ ۲۰۱/ص