۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۹۷۱۹۹
نگاهی به تبلیغات انتخاباتی در استان‌ها؛

تجارت ممبر تقلبی برای جلب آرای واقعی؛ تبلیغات ازشالیزار تا قبرستان

تجارت «مِمبر» این روزها در فضای داغ تبلیغات تلگرامی اوج گرفته است، هرچند همچنان روش‌های قدیمی جلب آرا از نمک‌گیر کردن مردم گرفته تا شرکت در مراسم عزا و عروسی طرفداران خود را دارد.
انتخابات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، درحالی‌که کمتر از هشت روز به ماراتن نفس‌گیر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا کشور باقی‌مانده، که هرروز فضای انتخابات گرم‌تر و تب‌وتاب تبلیغات در فضای مجازی جدی‌تر می‌شود.

با نزدیک‌تر شدن به ۲۹ اردیبهشت‌ماه این فعالیت‌ها شکل و رنگ قانونی گرفته و کاندیداها تلاش می‌کنند تا با استفاده از شیوه‌های جدید تبلیغاتی از رقیب خود پیشی بگیرند. آغاز تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا به نظر می‌رسد می‌تواند شورونشاط بیشتری به فضای انتخابات بدهد.

در این راستا در سلسله گزارش‌هایی فضای تبلیغات انتخابات در استان‌های مختلف کشور رصد می‌شود که تاکنون در قالب دو گزارش بخشی از وضعیت تبلیغات انتخاباتی تشریح شده است. این گزارش‌ها را می‌توانید در لینک‌های «کوچِ ستادها به فضای مجازی؛ کاندیداها به پاستور «کانال» می‌زنند» و «شهر خالی از پوسترهای شعاری؛ ستادها در تلگرام و اینستاگرام برپاست» بخوانید.

در این گزارش هم به استان‌های نیمه شمالی کشور سر می‌زنیم و فضای تبلیغات انتخاباتی در این استان‌ها را مرور می‌کنیم.

بازار داغ فروش «مِمبر» در البرز

امروز بیست و یکم اردیبهشت‌ماه سال یک هزار و سیصد و نودوشش است، روزی متفاوت از روزهای دیگر سال، امروز قرار است دیوارهای شهر میزبان تبلیغات کاندیداهایی باشند که کمر همت بسته تا وارد مجلس شهری شوند.

اما باید فلش بکی به چند ماه گذشته زد و به عبارتی آخرین ماه‌های سال گذشته را مرور کرد همان روزها و ماه‌هایی که کاندیداها به‌صورت مخفیانه و البته غیرقانونی اقدام به تبلیغات می‌کردند جلسات در خانه و بعضاً مساجد برپا می‌شد و به‌صورت مویرگی به تشریح برنامه‌های خود برای انتخابات ۹۶ می‌پرداختند.

تعدادی از نامزدهای تصدی شورای شهر کرج به دلیل تبلیغات زودهنگام به دادسرا احضار و از آن‌ها تعهد کتبی گرفته شدتبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها تا جایی پیش رفت که صدای اعتراض دستگاه قضایی استان را درآورد به‌طوری‌که جواد یاوری معاون دادستان کرج در گفتگو با رسانه‌ها گفت: تعدادی از نامزدهای تصدی شورای شهر کرج به دلیل تبلیغات زودهنگام به دادسرا احضار و از آن‌ها تعهد کتبی گرفته شد.

یاوری با تشریح اقدامات انجام‌شده برای رصد و برخورد با تخلفات انتخاباتی شورای شهر کرج، گفت: طبق رصدهای انجام‌شده تعدادی از داوطلبان عضویت در شورای شهر، برخلاف نص صریح ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورای شهر، پیش از موعد قانونی تبلیغات و حتی پیش از احراز صلاحیت، اقدام به تبلیغات در فضای مجازی کرده بودند که به حوزه معاونت پیشگیری دادسرا احضار شدند.

همچنین حضور برخی اعضای فعلی شورا در مراسم‌هایی که خیلی مرتبط با حضور آن‌ها نبود شائبه تبلیغات انتخاباتی را در ذهن‌ها به وجود می‌آورد این مسئله تا جایی پیش رفت که محمدجواد کولیوند رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حضور اعضای فعلی شورا در برنامه‌ها و جلسات شائبه تبلیغاتی نداشته باشد.

کولیوند در خصوص تبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها در فضای مجازی به‌ویژه کانال‌های تلگرامی نیز گفت: به افرادی که خارج از عرف تبلیغات اقدام کنند تذکر داده می‌شود درصورتی‌که این مهم رعایت نشود در مسیر تائید صلاحیت آن‌ها لحاظ خواهد شد.

این مسئول در خصوص وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای شورا گفت؛ برخی با دادن وعده‌های خارج از توان صدای استاندار را هم درآوردند تا جایی که سید حمید طهائی در جلسه شورای اداری استان گفت: برخی کاندیداهای شورای شهر و روستا قول‌هایی را به مردم می‌دهند که مسئولانی عالی‌رتبه استانی نیز قادر به انجام آن نیستند.

اما در این میان وجود بی‌نهایت کانال‌های تلگرامی این حقیقت را برای همه آشکار می‌کند که کاندیداها به‌خوبی پدیده بودن فضای مجازی را درک کرده و در حال استفاده از ظرفیت موجود هستند به‌طوری‌که بسیاری از شهروندان می‌گویند؛ عضویت در این کانال‌ها با حجم بالایی پیام‌هایی که در طول شبانه‌روز ردوبدل می‌شود باطری گوشی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده به‌طوری‌که روزی دو الی سه بار باید گوشی خود را شارژ کنند.

همچنین احمد فاضلیان رئیس‌کل دادگستری استان البرز در خصوص وضعیت فضای مجازی و تأثیرش بر انتخابات اظهارکرد: یکی از پیچیدگی‌های انتخابات امسال را حضور فضای مجازی به‌عنوان یک مجرای اطلاع‌رسانی بیان کرد و گفت: در این فضا به دلیل ماهیت آن، امکان تخریب و انحراف افکار عمومی وجود دارد که برای مدیریت آن پلیس فتا و دستگاه قضایی استان تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند.

خراسان شمالی؛ برگزاری نشست‌های زیرزمینی

در خراسان شمالی نیز پس از تعطیلات ایام نوروز ۹۶، کم‌کم فضاهای مجازی و تلگرام پایگاه اصلی نامزدها و حامیان آن‌ها شد، به‌طوری‌که هر نامزد با تلاش بسیار برای عضوگیری در کانال خود اقدام می‌کرد تا بتواند با نشان دادن اعضای بالا امیدی برای رای آوردن خود ایجاد کند.

داوطلبان انتخابات شوراهای روستایی نیز با تشکیل گروه‌های تلگرامی اقدام به عضو گرفتن می‌کردند، البته در بین روستاییان به دلیل تعداد پایین نامزدها رقابت‌ها تاخت‌وتاز کمرنگ‌تری دارد.

علاوه بر رقابت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی در فضای مجازی، عکس‌های جذاب با مدل‌های مختلف همراه با قلم، لبخند، عینک، کتاب و دست‌به‌سینه ایستادن برای جذب شهروندان زیاد به چشم می‌خورد.

برخی از خانم‌ها با آرایش‌های کم‌وبیش زیاد و با اعلام رزومه‌هایی که هیچ ارتباطی با مسائل شهری ندارد انتخاب را برای شهروندان سخت کرده به‌طوری‌که چهره ها بیشتر از رزومه و شعارها برای رای دادن افراد را به خود جذب می‌کند!

با توجه به اینکه خراسان شمالی جزو استان‌هایی است که به لحاظ اقتصادی ضعیف و کسبه آن از وضعیت بازار همیشه گلایه دارند، برخی از کاسب‌ها با تخلیه مغازه و اجاره‌های نجومی درآمد یک‌ساله خود را طی یک ماه به دست آوردند، علاوه بر نامزدهای انتخابات شورای شهر، دایر شدن ستادهای برخی از نامزدهای ریاست جمهوری با قیمت‌های بسیار بالا سبب تعجب مردم شده است.

سفرهای رنگین فراموش‌شدنی شام و به قولی نمک‌گیر کردن مردم، یکی دیگر از برنامه‌های تبلیغات کاندیداها استسفره های رنگین فراموش‌شدنی شام و به قولی نمک‌گیر کردن مردم، یکی دیگر از برنامه‌های تبلیغات کاندیداها است، سفره‌هایی با چاشنی وعده‌های مختلف که پس از انتخابات مزه آن از بین رفته و فقط عده‌ای را وام‌دار می‌کند.

دعوت از قشر جوان به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها برای ارائه برنامه‌ها، توسط کاندیداهای شیوه‌ای جدید برای جذب آرا است. سخن از علایق و تشکیل مکان‌های فرهنگی و اجتماعی صحبتی است که گوش جوانان را این روزها پر کرده است.

حضور در مراسم‌های عروسی و عزا و سخنرانی در این مکان‌ها از طرف کاندیداهای قدیمی که هنوز برند عضو شورای شهر بر روی آن‌ها است به چشم می‌خورد. این افراد به خصوص در امامزاده‌ها و در مراسمات عزا در مساجد، حسینیه‌ها و غیره که می‌توانند بدون دعوت حضور پیدا کنند با ابراز همدردی با صاحب‌عزا، خود را به همگان نشان می‌دهند.

روند تبلیغات انتخابات در استان به گونه ای است که دادستان بجنورد با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات انتخابات، هرگونه تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی قبل از آغاز زمان تبلیغات را ممنوع اعلام کرده بود.

مسلم محمدیاران اظهار داشت: هرگونه تهمت و تخریب از سوی کاندیداها و طرفداران آنان علیه نامزدی دیگر خلاف قانون است و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

سکوت تبلیغات محیطی نامزدهای ریاست جمهوری در گلستان

کافی است چنددقیقه‌ای در پیاده‌روهای شهر گرگان قدم بزنید تا آمار مکان‌هایی که برای تبلیغات محیطی و نصب بنر، عکس و تبلیغات نامزدها در استان به‌ویژه شهر گرگان در نظر گرفته‌شده دستتان بیاید. مکان‌هایی که از سوی ستادهای انتخاباتی نامزدها تاکنون رغبت چندانی برای استفاده از آن‌ها صورت نگرفته است.

کمتر از هشت روزبه انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا در کشور باقی‌مانده است و هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای تبلیغات در گلستان حضور نیافته‌اند، البته روزهای گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی برای بررسی مشکلات خانواده داغدار معدنچیان آزادشهر سفری کوتاه به گلستان داشت که با حواشی زیادی روبه‌رو شد.

برخلاف دوره‌های گذشته شهرهای گلستان به‌ویژه گرگان به‌هیچ‌وجه بوی انتخابات نمی‌دهدانتظار می‌رفت نامزدهای ریاست جمهوری همانند دوره‌های گذشته تبلیغات پرشوری در سطح شهر داشته باشند و فضای شهر و روستاها آکنده از پوسترها و بنرهای تبلیغاتی کاندیداها شود اما با نگاهی اجمالی به شهر متوجه می‌شویم برخلاف دوره‌های گذشته این‌چنین نیست و شهرهای گلستان به‌ویژه گرگان به‌هیچ‌وجه بوی انتخابات نمی‌دهد.

عکس نوشته و کلیپ، متن‌های کوتاه و آگاه‌کننده، فایل‌های صوتی سخنرانی و ... ازجمله مواردی است که در این فضا از کاندیداها دست‌به‌دست می‌چرخد و بعضاً با بی اخلاقی از سوی هواداران کاندیداها همراه می‌شود به‌گونه‌ای که هواداران نامزدهای ریاست جمهوری به‌جای استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای بیان برنامه‌ها، ظرفیت و دیدگاه‌های نامزد موردحمایت خود بیشتر در پی تخریب رقیب هستند و سعی می‌کنند تا ضعف‌های رقیب را برجسته کرده و موجب ریزش رأی آن‌ها شوند.

اکرم صابری یکی از شهروندان گرگانی در این رابطه گفت: هرروز صبح که از خواب بیدارمی شوم متوجه می‌شوم در تعدادی کانال و گروه انتخاباتی جدید عضو شده‌ام که متعلق به کاندیدای خاصی است.

وی افزود: روند اطلاع‌رسانی در کانال‌های تلگرامی خوب بوده و مردم به شکل لحظه‌ای در جریان تازه‌ترین اخبار انتخاباتی قرار می‌گیرند چراکه هواداران و مدیران این کانال‌های تلگرامی با بروز رسانی لحظه‌ای اطلاعات تلاش می‌کنند از غافله عقب نمانده و هواداران بیشتری جذب کنند.

علی مقصودلو، شهروند۷۵ ساله گرگانی نیز گفت: طی سال‌های گذشته برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب فرد اصلح مدام به ستادها سرکشی می‌کردم و به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداختم اما حالا با پخش برنامه‌های انتخاباتی از تلویزیون نیازی به مراجعه به ستادهای تبلیغاتی نمی‌بینم.

وی افزود: من خودم از فضای مجازی و تلگرام استفاده نمی‌کنم اما در جمع فرزندانم که قرار می‌گیرم اطلاعاتی در رابطه با نامزدهای انتخاباتی در اختیارم قرار می‌دهند که برایم جالب بوده و به نظر من این فضا با مهندسی مناسب می‌تواند تأثیر به سزایی در آرای مردم داشته باشد.

جولان روش‌های جدید تبلیغاتی در گیلان

در حالی زمان رسمی تبلیغات کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا امروز تازه آغاز شده است که تبلیغات نامزدها در استان گیلان از مدت‌ها قبل -از دی‌ماه سال قبل- آغازشده و افرادی که مطمئن بودند می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند، عرض‌اندام کرده و فعالیت‌های تبلیغاتی و یارکشی‌های خود را با حضور در محلات، اماکن عمومی و فعالیت چشمگیر در فضای مجازی (تلگرام و اینستاگرام) آغاز کرده‌اند.

شهر رشت نیز که همواره موقعیت استراتژیکی در انتخابات داشته و فضای سیاسی این شهر خود را در مواقع مشابه بیشتر از هر زمان دیگری نشان داده، این روزها در تب‌وتاب فعالیت‌های پنهان انتخاباتی کاندیداهای شورای شهر و البته کم تب‌وتاب تر ریاست جمهوری است.

برگزاری میتینگ‌ها و برنامه‌های مختلف با عناوین جذاب در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ازیک‌طرف و فعالیت‌های غیر محسوس‌تری از قبیل افتتاح طرح‌های عمرانی مختلف در شهرستان‌های استان و روش‌های نامتعارف تبلیغ ازجمله ارعاب برخی از اقشار مردم به‌ویژه روستاییان از طرفی دیگر، همه و همه روش‌هایی است که این روزها توسط ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در پیش‌گرفته شده است.

اما حکایت در تبلیغات کاندیداهای شورای شهر، شکل دیگری است. خیل پرتعداد کانال‌های تلگرامی و پست‌های متعدد در اینستاگرام که حضور کاندیداها را در محیط‌ها و مکان‌های مختلف و دیدارهای مردمی‌شان نشان می‌دهد، خبر از تبلیغاتی زودهنگام می‌دهد که از قرار به مذاق کاندیداها هم بسیار خوش آمده.

تشکیل کانال‌هایی با اعضای غیرواقعی یا به عبارتی همان خرید اعضا، این روزها شایع‌ترین پدیده انتخابات در فضای مجازی استتبلیغات در فضای مجازی هم حکایت خود را دارد. تشکیل کانال‌هایی با اعضای غیرواقعی یا به عبارتی همان خرید اعضا، این روزها شایع‌ترین پدیده انتخابات در فضای مجازی است. چیزی که این روزها در شهرستان‌های گیلان به چشم می‌خورد، علاقه‌مندی کاندیداها به حضور در مراسم عزا و عروسی است که سعی می‌کنند از رقیب پیشی گرفته و زودتر -با دعوت و یا حتی بدون دعوت- خود را به این مراسمات رسانده و خودی نشان دهند.

همچنین با توجه به شروع فصل کشاورزی و حضور کشاورزان در زمین‌های زراعی، تبلیغات کاندیداها به شالیزارها نیز کشیده شده و اینجا نیز دست از سر مردم برنداشته و به بهانه عرض خسته نباشید و خودنمایی و جلب‌توجه، با کیسه‌ای از خوراکی‌های مختلف کنار کشاورزان حاضرشده و حالی از آن‌ها می‌پرسند.

دعوت به رستوران، کافی شاپ و دادن شام هم به پای ثبات تبلیغات تبدیل شده و از این طریق سعی می شود تا طیف بیشتری از مردم را با خود همراه کنند.

همچنین یکی از جالب‌ترین شیوه‌ها برای جلب آرای مردم، بهره‌گیری از علایق آن‌ها است و خرید تعداد زیادی بلیت برای کنسرت یکی از خوانندگان مطرح و محبوب کشور و توزیع رایگان آن در بین مردم، شاهدی بر این ادعا است.

گرمای تنور انتخابات در مازندران

در استان مازندران تبلیغات افسارگسیخته داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در فضای مجازی حدومرزها را شکست و اخلاق بیش از همه قربانی این تبلیغات ناموزون و ناعادلانه شده است.

از مدت‌ها پیش از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها، فضای مجازی و تلگرام رنگ و بوی انتخاباتی گرفت و گروه‌های زیادی موسوم به حامیان و هواداران نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی شکل گرفت.اگرچه باید غایت تشکیل این گروه‌های مجازی معرفی برنامه‌ها و اهداف نامزدها باشد، اما در این گروه‌های مجازی از هر جا و هر نکته سخن می‌آید و به کمتر چیزی که پرداخته می‌شود، برنامه‌ها و راهبردهاست.

با نزدیک شدن به انتخابات، شور انتخاباتی بیش از همیشه در فضاهای مجازی رنگ گرفته است اما شهروندان مازندرانی از داوطلبان رعایت اخلاق، پرهیز از تخریب و ارائه برنامه‌هایشان برای داشتن شهری دوست‌داشتنی را طلب می‌کنند.

همچنین امسال به ابتکار برخی فرمانداران ازجمله نوشهر، برای جلوگیری از هزینه‌های انتخاباتی و اجاره دفاتر ستادهای داوطلبان شوراها، در خیابان شهید کریمی جلوی شهرداری و انتظامی، غرفه‌های به‌صورت متحد شکل دایر شده تا داوطلبان در این غرفه‌ها به معرفی برنامه‌هایشان بپردازند.

بازار وعده وعیدها نیز در فضاهای مجازی و حقیقی داغ است و علاوه بر تبلیغات مجازی، بازار شب‌نشینی‌ها، نشست‌های هم‌اندیشی، شرکت در محافل مذهبی و مجالس ترحیم از سوی داوطلبان انتخابات شوراها گرم است.

سحر عزیزی که دانشجوی ترم ۳ رشته علوم سیاسی در مازندران است، با تأکید بر اینکه شعارهای داوطلبان انتخابات شورا باید منطقی و قابل‌اجرا باشد، اظهار داشت: برخی از داوطلبان شوراها شعارهایی نظیر ایجاد شغل و رفع مشکل بیکاری می‌دهند و این نشان می‌دهد که بسیاری از نامزدها با وظایف حوزه شهری آشنایی ندارند.

حجت‌الاسلام اسدالله جعفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران از تشکیل ۲۵ پرونده قضایی برای متخلفان انتخاباتی در استان خبر داد و اظهار کرد: سلامت و رقابت در انتخابات، مشارکت حداکثری و امنیت انتخابات را از شاخص‌های اصلی در تمام انتخابات است.

یک شهروند آملی با اشاره به خصوصیات عضو شورا گفت: عضو در کنار تعهد اخلاقی باید تخصص‌های لازم را داشته باشد و هر این دو در کنار هم لازم و ملزوم هستند.

محمد اسدی ادامه داد: همچنین داوطلب شورا در حوزه عمرانی و فرهنگی تخصص باید داشته باشد و موضوع مهم‌تر نگاه حقوقی و تسلط به حقوق شهروندان بوده چرا که شورا پلی میان مردم و مدیریت شهری است.

محمدی دیگر شهروند آملی با اشاره به اینکه افراد متخصص دلسوز در شورا ورود پیدا کنند و نه اینکه نگاه به درآمد شهرداری داشته باشند، ادامه داد: یک عضو شورا باید دلسوز مردم بوده و با دغدغه وارد ساختمان شورای شهر شود.

وی گفت: برنامه به‌اندازه کافی در شورا و شهرداری وجود دارد و اگر همان برنامه‌ها را به مرحله اجرایی برسانند بسیاری از مشکلات شهر حل خواهد شد.

شهروند دیگری بابیان اینکه تبلیغات زودهنگام در اکثر شهرها شروع‌شده است افزود: آمل جزو شهرهای سرمایه‌دار و صنعتی به‌حساب می‌آید و ناخودآگاه توسط داوطلبان هزینه‌های زیادی برای شورا خرج می‌شود و به دلیل عدم وجود احزاب برای معرفی داوطلبان خاص، این افراد مجبور به معرفی خود از راه‌های مختلف هستند.

یکی دیگر از شهروندان آملی گفت: داوطلبان بیشتر به فکر همه نقاط شهر باشند زیرا از تمام نقاط شهر به آنان رأی می‌دهند، اما متأسفانه تنها در زمان انتخابات به فکر خیابان‌ها می‌افتند تا کوچه‌ها را آسفالت کنند.

شهروند دیگری معتقد است، یک عضو شورا باید دنبال باندبازی نباشد و برای خدمت به مردم وارد ساختمان شورا شود زیرا بسیاری از افراد به دلیل سمت در سازمان‌ها و عضویت در ماده‌های مختلف مانند ماده ۱۰۰ وارد شورا می‌شوند تا منبع درآمدی برای خود کسب کنند.

بازار داغ کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی کاندیداها در لرستان

بیش از ۲۰ روز از شروع تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری می‌گذرد و تا زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چند روزی باقی‌مانده و این در حالی است که در شهرهای لرستان چندان خبری از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیست، در شهر خرم‌آباد تنها در حدفاصل خیابان انقلاب و برخی خیابان‌های شهر ستاهای انتخاباتی فعال‌شده است.

بازار تبلیغات محیطی در شهر خرم‌آباد چندان گرم نیست، اما طی روزها اخیر با سفر دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شاهد رونق گرفتن تنور انتخابات در مرکز لرستان هستیم، طی روزهای گذشته خرم‌آباد میزبان حجت‌الاسلام «ابراهیم رئیسی» و همچنین «محمدباقر قالیباف» به‌عنوان دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود تا این امر موجب گرم شدن تنور انتخابات در مرکز استان لرستان شود.

آنچه در روزهای نخست شنیده و دیده می‌شود رقابت بین سه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یعنی «محمدباقر قالیباف»، حجت‌الاسلام «ابراهیم رئیسی» و همچنین «حسن روحانی» است، بااین‌وجود تنور انتخابات در این استان هنوز داغ نشده و تنها ساعاتی از عصر شاهد شنیدن سخنرانی‌ها، تبلیغات، آهنگ‌های انتخاباتی و فعالیت ستادهای تبلیغاتی نامزدها در شهرها هستیم.

اما آنچه قابل‌ملاحظه و توجه است، گرم بودن بازار کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا است، هرکدام از کاندیداهای انتخابات شوراها اقدام به راه‌اندازی گروه‌های تلگرامی برای خود کرده‌اند، به‌گونه‌ای که صبح فرد از خواب بیدار می‌شود می‌بیند که در ده‌ها گروه تلگرامی کاندیداها عضو شده است.

برگزاری نشست‌های خانگی از سوی کاندیداهای شوراهای اسلامی از دیگر نمونه‌های تبلیغات انتخاباتی در لرستان استبرگزاری نشست‌های خانگی از سوی کاندیداهای شوراهای اسلامی از دیگر نمونه‌های تبلیغات انتخاباتی در لرستان است، نامزدها برای جمع‌کردن آرای مردم به محله‌های مختلف می‌روند و در منازل اقوام و فامیل اقدام به ارائه برنامه‌ها و سخنرانی‌های خود می‌کنند.

با توجه به فضای قومی و قبیله‌ای که در لرستان وجود دارد، تجربه نشان داده که این شکل از تبلیغات همیشه برای کاندیداها ثمربخش بوده و این امر موجب شده که کاندیداها بر برگزاری این‌گونه نشست‌های خانگی پافشاری فراوانی داشته باشند.

حبیب‌الله خجسته پور رئیس ستاد انتخابات لرستان نیز در سخنانی بابیان اینکه بعد از تشکیل ستاد انتخابات به دستور وزیر کشور این ستاد نیز در استان لرستان شروع به فعالیت کرد اظهار داشت: در این راستا ستاد انتخابات لرستان با در نظر گرفتن چهار رویکرد در استان آغاز به فعالیت کرده است.

وی قانون‌گرایی و توجه به قانون را ازجمله این رویکردها عنوان کرد و گفت: همچنین تأمین امنیت برگزاری انتخابات و سلامت انتخابات نیز از دیگر رویکردهای مهم در نظر گرفته‌شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در لرستان بیان داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتخابات شورای اسلامی شش شهر استان به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

الهیار ملکشاهی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی لرستان افزود: از مجموع ۱۲۲ نفری که در هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها و بخش‌های لرستان صلاحیتشان احراز نشد ۵۹ نفر بعد از بررسی در هیئت عالی نظارت استان صلاحیتشان تائید شد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی لرستان گفت: در پایان بررسی نهایی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در لرستان درمجموع صلاحیت ۶۳ نفر تائید نشد که بدون استثناء علت تائید صلاحیت نشدن این افراد مستندات و گزارش‌های مراجع چهارگانه بود.

مقبولیت نامزدهای شورای شهر قزوین در بوته آزمایش

گرچه تبلیغات غیرعلنی نامزدها از مدت‌ها پیش و با عناوینی غیر از تبلیغات آغازشده؛ اما نه‌تنها برای افراد آشنا با سیاست بلکه برای عموم مردم کاملاً محسوس و واضح است که این فعالیت‌ها تبلیغاتی است.

تشکیل گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی با عنوان حامیان نامزدها و اضافه کردن ناگهانی و بدون هماهنگی افراد به آن، انتشار عکس‌ها و عکس‌نوشته‌های تبلیغاتی و اقداماتی ازاین‌دست مواردی است که در این ایام به فراوانی در فضای مجازی مشاهده می‌شود و این دوره به‌واسطه وجود همین شکل از تبلیغات بسیاری از نامزدها برای بخشی از هزینه‌های تبلیغات خود آسوده‌خاطرتر عمل می‌کنند.

برخی نامزدهایی که قصد ماندن در عرصه انتخابات را به دلیل هزینه‌های چشمگیر آن نداشتند، از این ابزار رایگان برای تبلیغات و صرفاً معروف شدن استفاده کرده‌اندازاین‌رو حتی برخی نامزدهایی که قصد ماندن در عرصه انتخابات را به دلیل هزینه‌های چشمگیر آن نداشتند، از این ابزار رایگان برای تبلیغات و صرفاً معروف شدن استفاده کرده‌اند.

ستادهای انتخاباتی نامزدها به‌ویژه در خیابان‌های گران‌قیمت شهر فعال است و با آغاز مهلت تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری، درودیوارهای شهر و فضاهایی که از جنس گونی با مساحت حدود ۱۰ تا ۱۵ متری در نظر گرفته‌شده است، معدود پوسترهایی را به خود دیده؛ اما بازار تریبون‌های آزاد در نقاط مختلف شهر و استان داغ است.

کریمی مرد ۴۴ ساله از اهالی شهر قزوین می‌گوید: در دوره‌های پیشین انتخابات از طریق مشاهده برنامه‌ها و تحقیق درباره نامزدها، به افراد موردنظر رأی دادم.

وی با بیان اینکه ملاک من برای رأی دادن لیست احزاب و جناح‌ها نیست، اضافه می‌کند: نامزدها دربیان اهداف و برنامه‌های خود باید واقع‌گرا باشند و اخلاق را مدنظر قرار دهند.

بانوی ۲۴ ساله قزوینی هم بیان می‌کند: اگر نامزدها به اخلاق و حقوق مردم پایبند باشند، ما جوانان هم در کنار آنان هستیم و رهایشان نمی‌کنیم.

آرش حاجی مریمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه دراین‌باره می‌گوید: نکته کلیدی در وظایف شورا بهره‌مندی از مشورت در عصر دانایی‌محوری است که در دین مبین اسلام هم به آن اشاره شده است.

حاجی کریمی می‌افزاید: طبق اصل هفتم قانون اساسی ۱۲ وظیفه بر عهده شوراها نهاده شده که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، شهری، محیط‌زیست و نظایر آن در نظر گرفته‌شده تا نظارت بر کار شهرداری‌ها و مدیریت شهرها به‌خوبی صورت گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی اعضای شوراها به این وظایف واقف نیستند و بیش از اجرای نقش نظارتی، در اجرا وارد می‌شوند که خارج از حیطه وظایف آن‌هاست و هفت دلیل مخرب در عملکرد شورا به همین عامل مربوط می‌شود.

بهروز سید موسوی، رئیس اداره اجتماعی استانداری قزوین می‌گوید: شورا به‌عنوان یک نهاد اجتماعی معرفی می‌شود و مجموعه‌ای است که برای رفع بخشی از نیازها به وجود می‌آید.

وی می‌افزاید: جنبه نظارتی شورا بسیار پررنگ است و همان‌گونه که شهرداری نقش اجرایی دارد، شورا نیز نقش نظارت را عهده‌دار است؛ اما این نظارت کمتر دیده می‌شود.

رئیس اداره اجتماعی استانداری قزوین ادامه می‌دهد: از یک نهاد نظارتی در شهر به‌عنوان نماینده مردم که باید به مردم پاسخگو باشد، توفیق چندانی ندیده‌ایم و مردم هم آن‌گونه مطالبه گر نبوده‌اند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات