وظیفه حوزه دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین در درس خارج خود با گرامیداشت ایام نیمه شعبان گفت: ما حوزویان مدعي یک انتساب مضاعف بین خود و حضرت هستيم. گرچه همه شیعیان منتسب به آن حضرت هستند، ولی ادعای ما این است که سرباز آن حضرت هستیم و اين حوزه متعلق به آن حضرت است.
وی افزود: ما بايد معرفت خود را نسبت به اصل امامت، خصوصاً نسبت به امام زمان(عج) بیشتر کنیم یعنی هیچ عنوانی برای ما با افتخارتر از این نیست که بگوییم این عمامه و لباس ما نشانه سربازی امام زمان(عج) است.
استاد حوزه اظهار داشت: این ادعا یک لوازمی دارد؛ از جمله اين که ما بايد معرفت خود را نسبت به اصل امامت، خصوصاً نسبت به امام زمان(عج) بیشتر کنیم و در هر سال محاسبه کنيم چه مقدار نسبت به قبل معرفت ما به حقیقت حضرت و حقیقت امامت بیشتر شده؟ این مسألهیخیلی مهمی است که بسياري از ما غافل از آن هستيم.
وی ادامه داد: واقعا يکي از بليههاي تاریخی که در این دو دههی گذشته بر شیعه رفت این بود که دائماً گفتند زمان ظهور نزدیک است و براي آن تعيين وقت کردند، مثل 1414، 8/8/88 و 2012 که اینگونه حرفهای عوامانه کاملاً بیاساس است.
آیت الله فاضل ابراز داشت: من نمیخواهم بگویم زمان ظهور خیلی طولانی است، شايد فردا باشد يا یک ماه دیگر یا یک سال يا صد سال دیگر، ما نمیدانیم، نیايیم به مردم بگويیم الان زمان ظهور صغری است و بعد هم مردم قیاس کنند با غیبت صغری که هفتاد سال طول کشید و بگويند پس ظهور صغری هم نباید از 70 سال بیشتر باشد. الان حدود 40 سال است که از انقلاب گذشته، پس 30 سال دیگر زمان ظهور کبری میشود، اینها همه توقيت است و ما اصلاً چیزی در روایات به نام ظهور کبری و صغری نداریم.
وی عنوان کرد: به مردم نگوییم ظهور نزدیک است؛ این حرف ریشه دینی ندارد، نه دلیلي بر آن داریم و نه قرینهاي. برخي خیال ميکنند این صد ساله اخیر آخر الزمان است، در حالی که از زمانی که اسلام ظهور کرد، معروف بود اسلام دین آخر الزمان است.
استاد حوزه خاطرنشان کرد: متأسفانه در این دو سه دهه، ضربههای اعتقادی فراوانی در مورد امام زمان(عج) به مردم و خصوصا جوانان وارد شده است. اين جوان ميپرسد شما گفتید ده سال دیگر ظهور میشود چی شد؟ اين را از بزرگان شما، از متقین و مقدسین شما نقل کردند پس چی شد؟
میگویند اربعین از علائم ظهور است، به چه دلیل؟
وی اضافه کرد: یکی دو روز است تلویزیون برنامه بسیار خوبی به نام دکانهای کاغذی، پخش ميکند. واقعاً عجیب است که یک زن با چه حربههایی مردم را فريب داده است. يک علتش آن است وقتي به مردم میگوییم زمان ظهور نزدیک است، يا هر کسی ادعا ميکند با امام زمان ارتباط دارد، بالای منبر هم این مطالب نقل ميشود، انگار توجه نداریم که با اين کلام فرهنگسازی میکنیم و فکر توده مردم را تغییر میدهیم. او هم میگوید عجب پس ارتباط اين چنيني با امام زمان ممکن است، من هم دنبال ارتباط با امام زمان بروم.
عضو جامعه مدرسین گفت: در همین فیلم نشان میداد آن زن یک مهندس را که تحصیلات علمی هم داشته وادار کرده به مسجد جمکران برود و از در ورودی تا دم درِ مسجد، سینه خیز یا به قول خودش چهار دست و پا برود و عو عو کند! چرا در جامعه ما باید این چیزها به وجود بیاید؟
وی افزود: به نظر من ریشه اینها یک مقدار به ما حوزویان برمیگردد. ما حق نداریم بگوییم فلان عمل از علائم ظهور است. میگویند اربعین از علائم ظهور است، به چه دلیل؟ اربعین اتفاق مبارکی است که میافتد و شیعه قدرت پیدا میکند، حال اگر ما تعداد شيعيان را نسبت به اهلسنت و بعد تعداد مسلمین را نسبت به کل انسانهای عالم ملاحظه کنیم باز هم میگويیم ظهور ده سال دیگر است؟
آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: راهپيمايي اربعين اتفاق بسيار مبارکی است، شیعه بايد به آن بها بدهد و کمال استفاده را از آن کند، ولی به چه دلیل من طلبه بر بالای منبر صریحاً بگویم این از علائم ظهور است؟ من واقعاً وقتی یک چنین چیزی را میشنوم، متحیر ميشوم. گاهی اوقات میگویم شايد اطلاعات من از قضایای مهدویت کم است با آن که نسبت به اکثر آيات مهدویت بحثهای اجتهادی کردهام و اگر نگویم همه مباحث و روایات، ولی اکثرش را دیدهام و چنین چیزی در آيات و روايات وجود ندارد؛ روش ائمه(ع) این بود که با علامتسازی برای مسأله مهدویت مقابله می کردند.
وی ادامه داد: در بحث علم غیب مواردی هست که غیر از خدا احدی نمیداند و خدا در آن به احدی اذن نداده است، يکي از آن موارد، علم به قیامت است و يکي ديگر علم به ظهور. اینها مختص خدای تبارک و تعالی است و خود حضرت هم نمیداند چه زمانی ظهور میکند.
هيچ کدام از این برخوردها را نمیتوانیم از منتظران بدانیم
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: امام صادق(ع) میفرماید کسي که ميخواهد از اصحاب حضرت باشد، بايد انتظار کشد و اهل ورع و تقوا باشد، اهل ناسزا گفتن و تهمت زدن به ديگران براي رسيدن به مقام نباشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تبلیغات انتخاباتی کاندیداها عنوان کرد: اين چه وضعي است که امروز شاهد آن هستيم؟ اين به او تهمت بزند، او به اين تهمت بزند، هر دو به نظام تهمت بزنند، دلسوزان نظام بايد بنشينند و بر مظلوميت اين نظام گريه کنند.
عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: اينکه يک طرف چنين بگويند چهل سال فساد و خورد و بُرد و اختلاس و دزدي بوده، و براي مردم و براي دين هيچ کاري نشد، آن طرف هم بگويند اینها گرفتند، بردند، زدند، چه کردند، خب در انظار دنیا نتیجهاش را چه کسی میبرد؟ امروز رادیوهای خارجی چه ميگويند؟
وی اضافه کرد: اگر انسان ورع داشته باشد نمیآید مطلبی را که نمیداند بگوید. هيچ کدام از این برخوردها را نمیتوانیم از منتظران بدانیم. ما کاری به این آقایان نداریم و وضع طلبگی خودمان را دنبال ميکنیم. اینها رقبایی هستند که در این مسؤولیت باید رقابت کنند، دعا میکنیم کسی که اولاً برای حفظ دین و بعد براي حفظ انقلاب أصلح است إن شاءالله رأی بیاورد.
لباس حوزه نباید خرج افراد و جناحها بشود
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: ما نباید حوزه را در مسیر گروهها و جناحهاي سياسي قرار بدهیم، حوزه حوزه امام زمان(علیه السلام) و این لباس، لباسِ سربازی امام زمان(ع) است، این لباس خادمی أحدی نیست. آن زمانی که امام خميني(ره) در قيد حيات بود ما میگفتیم به عنوان اینکه سرباز امام زمان(ع) هستیم و تمام رضایت امام زمان را در تبعیت از شما میبینیم مطيع شما هستيم. لذا در بحث جبهه و جهاد و ساير امور، تابع محض امام بودیم، ولی اینکه الان یک گروه از روحانیون طرفدار این کاندیدا، گروه ديگر طرفدار آن کاندیدا شوند، هر دو اشتباه است.
وی افزود: من شخص خاصي را نميگويم، اما این لباس نباید خرج افراد و جناحها بشود. ما باید ملاکهاي تشخيص اصلح را برای مردم بگويیم و اینکه انقلاب و دیانت خود را حفظ کنید، اما اينکه من بروم در یک شهری و بگویم أیها الناس فلان آقای محترم، أصلح است، آنگاه يک فردي که در مسائل اقتصادی وارد است دو سؤال از منِ طلبه کند و بپرسد این کاندیدای شما برای تورم چه برنامهای دارد، مجبور شوم سرم را پایین بيندازم، آيا این زشت نیست؟ آيا این فرد حاضر ميشود پای موعظه من بنشیند تا مسائل دین و قیامت و احکام را برایش بیان کنم و گوش به حرفم بدهد؟
روش حوزه درانتخابات باید روش رهبری باشد
استاد حوزه اظهار داشت: او خواهد گفت وقتي شما اين حرف بدون علم را در بالاي منبر ميزني، بقیه حرفهایت هم همینطور است، پس ما وظيفه داريم از کيان روحانيت مراقبت کنیم و روش حوزه درانتخابات باید روش رهبری باشد.
وی ادامه داد: انتخابات بسیار مهم است، براي تشويق مردم به حضور در انتخابات به شهرها برويد، منتها روش حوزه باید روش رهبری باشد، مردم را به حضور حداکثری دعوت کنید، آنها را تشويق کنید به اینکه تحقیق کرده و ملاکات را بررسی کنند، آنگاه بین خود و خدا هر کسی را انتخاب کردند معذورند. اما اينکه منِ طلبه بگویم باید این فرد را انتخاب کنی و اگر این را انتخاب نکنی، به اسلام ضربه زدی، اینها قابل قبول نیست و اين روش به حوزه ضربه میزند.
آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: ما الان متوجه اين ضربه نمیشویم، چون در گرما گرم اين حادثه هستیم، ما طلبهها بايد براساس ملاکات الهی و وظیفه شرعی عمل کنيم. نیاییم این وظیفه شرعی را با چیز دیگری مخلوط کنیم، از اين لباس مقدس، خوب استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: باز تأکید میکنم کسي نگويد فلانی از شخص خاصي حمایت ميکند. خير. حتی در مورد آنچه که به عنوان جامعه محترم مدرسین هم نوشته شده بايد بگويم بنده در جلسه رأيگيري حضور نداشتم، اما بر خلاف واقع در اين نوشتههاي فضاي مجازي اسم مرا هم نوشتهاند؛ اصلاً در یک جلسه قبل از آن به آقایان عرض کرده بودم که فقط ملاکات را بگویید، وارد مصداق نشوید، شأن روحانیت بالاتر از این است.
نباید در یک جریان خاص يا جناح و گروه خاصی قرار بگیریم
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشا کرد: یک وقتی از یکی از بزرگان جامعه مدرسین نقل شد که رهبری معظم انقلاب در یک جلسهای که با جامعه مدرسین داشتند اینطور فرمودند که من نمیدانم شأن جامعه مدرسين هست که وارد مصداق در قضیه انتخابات ریاست جمهوری بشود یا نه؟ من در همان جلسه به آقایان گفتم که مگر شما فرمایش رهبری را فراموش کردهاید؟
وی اضافه کرد: باز بزرگان ما، مراجع ما همین تأکید را داشتهاند، مرحوم والد ما به اعضای محترم جامعه مدرسین همین مطالب را مکرر فرموده بودند، مراجع دیگر هم فرموده بودند، اینها نه برای این بود که یک طرف را بگیرند و یک طرف را نگیرند، شأن حوزه بالاتر از این است و ما میخواهیم حوزه حفظ شود؛ اگر حوزه بخواهد حفظ شود ما نباید در یک جریان خاص يا جناح و گروه خاصی قرار بگیریم.
عضو جامعه مدرسین گفت: من به سهم خودم استفاده از یک طلبه يا از حوزه را برای هر کاندیدایی که ميخواهد باشد مشروع نمیدانم، این حوزه امانت هزار ساله علمای بزرگی است که خون دل خوردند و زحمت کشیدند. زمان رضا خان این حوزه چه وضعی داشته؟ حالا اگر بیایيم یک تکه از این حوزه را منحصر به اين کانديدا و تکه ديگر را آن کاندیدا کنيم مردم از همه ما سلب اعتبار میکنند.
وی افزود: حتماً براي تشويق مردم به حضور در انتخابات بروید، قبل از هر صحبتی بین خودتان و خدا تمام قضیه را تمام کنيد. البته اگر کسی به شما گفت من شما را یک طلبه متدین میدانم، نظر شما چیست؟ حتماً نظرتان را بگويید. فرق است بین اینکه از شما به عنوان یک فرد مورد اعتماد نظرخواهی کنند، با آنکه بخواهيد از منبر برای تبليغ افراد استفاده کنيد.
حوزه را ذبح نکنید، عظمت حوزه باید مصون بماند
آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: پای منبر شما سلیقههای مختلف نشستهاند اگر کسي هم حرفي نزند ممکن است در دلش اشکالاتی داشته باشد و از منبر شما سلب اعتبار شود. شما میخواهید تا آخر عمر در بالای منبر از دین دفاع کنید، چرا اين اعتبار در پاي يک فرد يا جناح ذبح شود؟
وی ادامه داد: من تعبیرم به بعضی از اساتید این بود که اگر یک روحانی خودش را خرج یک کاندیدا کند، به همین اندازه حوزه را ذبح کرده است. حوزه را ذبح نکنید، عظمت حوزه باید مصون بماند، حوزه باید برای انقلاب بماند، حوزه باید برای ولایت فقیه و دفاع از خون شهدا بماند. ولی این راهش نیست. اینکه من امروز براي تبليغ از یک کاندیدا اجیر شوم، هر کاندیدی که میخواهد باشد، يا عضو ستاد یک کاندیدا بشوم، این ضربه به حوزه است./1323/ ۲۰۱/ص