به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، آقای «مصطفی آقامیرسلیم» به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است که از طرف حزب مؤتلفه وارد کارزار انتخابات شده است. میرسلیم از مسوولان قدیمی جمهوری اسلامی ایران است که در دورههای مختلف مسوولیتهای متفاوتی داشته است؛ معاونت وزارت کشور، ریاست شهربانی، ریاست ستاد آوارگان جنگ تحمیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله سمتهای اوست.
برخلاف دورههای گذشته که سینماگران مشهوری برای ساخت فیلم تبلیغاتی کاندیداها مطرح بودند، امسال نامهای مطرح زیادی دراین موضوع به میان نیامد؛ برخی از کاندیداها از جمله میرسلیم، برای ساخت مستند تبلیغاتی خود شخص خاصی را معرفی نکرده و روابط عمومی حزب مؤتلفه را مأمور ساخت این مستند کرد.
تبلیغات کم رنگ
هرچند در سیستم انتخاباتی ایران بخشهایی مثل مناظرهها، هنوز تأثیرگذارترین آیتم هستند اما به هرحال مستندهای تبلیغاتی نامزدها به دلیل کلیشه شکنی، نسبت به برنامههای مرسوم رسانه و تولید آن توسط سلیقه شخص کاندیدا و نه تلویزیون رسمی، برای بخشی از مردم جذاب است؛ هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان تأثیر این مستندها در سبدرأی مردم آنچنان قابل توجه نیست و در مواردی حواشی ساخت آن از اصل و متن فیلم پررنگتر میشود.
حزب مؤتلفه به عنوان ریشه دارترین حزب جمهوری اسلامی و دارا بودن از منابع مالی قابل توجه، به نظر میرسد که برای تبلیغات کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات برنامه ریزی جدی در فضای رسانهای نکرده است و با سپردن ساخت فیلم تبلیغاتی میرسلیم به روابط عمومی حزب، عدم اولویت به این بخش را بیش از پیش نمایان ساخته است؛ اتفاقی که باتوجه به زمان مناسب برای این حزب، از زمان معرفی میرسلیم تا تأیید صلاحیت او برای تولید فیلم بوده ولی ظاهراً جدی گرفته نشده است.
مستندی سنتی
تولید مستندی حدود 25دقیقه، که لازم است در برگیرنده بیوگرافی، سوابق، عملکرد و دیدگاههای شخص باشد کار آسانی نیست، خصوصاً در مورد شخصی مثل میرسلیم که برای نسل جوان فردی ناشناخته است.
طبق رویه مستندهای کلاسیک، این فیلم با معرفی و بیوگرافی میرسلیم آغاز و به ریشههای حزب مؤتلفه نیز اشاره میشود؛ البته بخش ابتدایی مستند با ریتمی تند و قابل قبول به روند انتخاب و معرفی او در نشست حزب مؤتلفه در مشهد مقدس و سپس ثبتنام او در وزارت کشور اشاره میکند.
با شروع بخش اصلی مستند، همان روش معمول مصاحبه مونولوگ پی گرفته میشود و کاندیدا به معرفی خود و سوابق خود میپردازد؛ در مواقع لزوم تصاویر آرشیوی هم به تصویر کشیده میشوند. در این روایت، به ماجراهای ورود امام؟ره؟ به کشور و هم چنین تسخیر لانه جاسوسی و نقش تعدادی از اصلاح طلبان امروز در آن اشاره میشود. در طول مستند به برخی از سوابق اجرایی موفق میرسلیم در زمان مسوولیت مثل، برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن بنیصدر و هم چنین مسوولیت ساماندهی آوارگان جنگ تحمیلی روایت میشود.
نقاط ضعف متعدد
المانهایی است که میتواند باعث جذابیت و تأثیرگذاری یک اثر نمایشی شود؛ حداقل کار ممکن کپی برداری از مستندهای موفق در این زمینه است که میتواند تاحدودی راه گشا باشد.
موسیقی و نریشن یکی از ارکان اصلی چنین مستندهایی است که با استفاده از تحریک روحیه ملی و حماسی مردم میتواند عامل محرکی برای ترغیب مخاطب به سمت کاندیدای مورد نظر باشد، اتفاقی که در این مستند نمیافتد و با استفاده از موسیقی آرشیوی ضعیف و نریشن نامناسب این فرصت را از دست میدهد.
این که بخش زیادی از این دست مستندها به صورت مونولوگ و از زبان کاندیدا باشد چیز عجیبی نیست ولی اگر حجم آن بیش از حد استاندارد باشد باعث خستگی مخاطب میشود؛ اگر محل مصاحبه صرفاً در یک لوکیشن و دوربین هم به صورت ثابت روی پایه باشد، خستگی چشم سراغ بیننده آمده و تجربه تماشای مستندهای تاریخی را حس میکند.
در نبود موسیقی مناسب اکتی هم نیست که به تعلیق و هیجان منجرشود و شلختگی روایت در موضوعات مختلف به چشم میآید. انگار سازنده فیلم فراموش کرده که این مستند یک نامزذ انتخابات ریاست جمهوری و لازم است که دیدگاههای فرد در موضوعات مختلف به صورت گل درشت و تهییجکننده مطرح شوند.
حضور اقشار مختلف، خصوصاً بانوان یکی از موارد مهم و اساسی در مستندهای تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است که به عنوان خلأ بزرگ این مستند به چشم میآید.
خلأ المانهای اساسی
یکی از المانهای مورد استفاده در تبلیغات کاندیداهای متفاوت در کشورهای مختلف، نماد و رنگ انتخاباتی است که در مستند آقای میرسلیم از آن خبری نیست و اگر لباس کارصنعتی را که احتمالاً ربطی به این بحث ندارد در نظر نگیریم، از المان دیگری خبری نیست؛ خصوصاً رنگ انتخاباتی که به گفته ستاد آقای میرسلیم رنگ زرشکی است و تقریباً در هیچ جای این مستند دیده نمیشود.
اما در کنار ضعفهای متعدد این مستند تبلیغاتی که به آنها اشاره شد، شاید مهمترین ضعف و خلأ در این برنامه، عدم شخصیت پردازی مناسب از کاندیدای مورد نظر است، اتفاقی که به هیچ عنوان رخ نمیدهد و مخاطب غیر آشنا با سوابق و شخصیت میرسلیم تصور درستی از هویت سیاسی و اجتماعی وی پیدا نمیکند و نمیتواند با او ارتباط برقرار کند؛ نامزدی که در مناظرهها نشان داد دارای پتانسیل قابل توجهی است و میتواند پدیده انتخابات امسال معرفی شود؛ اتفاقی که مستند تبلیغاتی او به کمک این روند نیامد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ