حضرت ابوالفضل الگوی کامل علم و اعتقاد است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسینی سبزواری امروز در آئین نیایش حرم حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح سیره عرفاني، فرهنگی و سیاسی حضرت ابوالفضل العباس پرداخت و عنوان داشت: حضرت ابوالفضل العباس(ع) ازآنجهت که در ذیل یاران امام معصوم علیهمالسلام شناختهشده و خود در ساحت امامت نیست الگوی کاملی برای یاران و منتظران امام عصر(عج) به شمار می روند.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه حضرت ابوالفضل العباس(ع) از معصومان به معنی عام عصمت به شمار میآید، اظهار داشت: امامان معصوم علیهمالسلام برمدار تبیین قرآن در مقام عصمت به معنای خصوص عصمت هستند چنانکه قرآن کریم در آیه 33 سوره احزاب چنین میفرماید«وَقَرنَ في بُيوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلِيَّةِ الأولىوَأَقِمنَ الصَّلاةَ وَآتينَ الزَّكاةَ وَأَطِعنَ اللَّهَ وَرَسولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا؛ و در خانههای خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین در میان مردم ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید؛ خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهلبیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.»
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به اصالت تکلیف مؤمن در دوران غیبت امام عصر(عج) اشاره کرد و گفت: سبک زندگی مؤمن منتظر میتواند در ترسیم مؤلفههای و شاخصههای ایمان حقیقی از الگوی زندگی حضرت ابوالفضل العباس(ع) الهام گرفته تا کامل شود؛ بر این اساس برای شناخت دقیق ابعاد وجودی حضرت ابوالفضل العباس(ع) ابتداییترین اقدام بررسی دقیق زیارتنامه حضرت است که از سوی امام صادق (ع) انشاء شده است.
حجتالاسلام حسینی سبزواری توصیف حضرت ابوالفضل العباس را با عنوان«اسطوره ادب و شجاعت» را توصیفی ضعیف و ناقص دانست و گفت: حضرت ابوالفضل العباس(ع) الگویی کامل از مقامات و جایگاههای علمی و اعتقادی هستند که اسطوره ادب و شجاعت بودن در مقابل آن الفبای توصیف بیش نیست؛ بر این اساس امام صادق(ع) در یکی از فرازهای زیارتنامه حضرت را چنین توصیف کرده است که«اَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلیمِ وَالتَّصْدیقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصیحَهِ».
وی در تشریح این فراز افزود: توجه داشتن به این نکته که محل تدفین حضرت عباس(ع) در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفته درحالیکه حضرت علیاکبر(ع) و سایر یاران به دستور امام سجاد(ع) در امکان تعیینشده دیگر دفن شدهاند میتواند در تبیین این جایگاه یاری گر مؤمن باشد؛ این در حالی است که امام صادق(ع) در این فراز از زیارتنامه شهادت میدهد که حضرت در مقامات خاصی از عرفان و بندگی خداوند متعال قرار دارد.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) مقام تسلیم را یکی از مصادیق مهم شهادتهای امام صادق(ع) در زیارتنامه حضرت ابوالفضل العباس(ع) توصیف کرد و گفت: مقام تسلیم از منظر علم عرفان مرتبه چهارم عبادت خداوند متعال؛ چنانچه این مراتب به ترتیب توکل، صبر، رضا و تسلیم توصیفشده است.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) هویت مقام تسلیم را«تکیه یک قدرت و مقام بزرگ به قدرت ذات اقدس الی» دانست و گفت: تسلیم تکیه بر برترین قدرت است این در حالی است که مسلم به ذات اقدس الهی وکالت میدهد که باقدرت خود وکیل قدرتها و مقامات مؤمن باشد.
حجتالاسلام حسینی سبزواری مقام صبر را خشوع در مقابل تقدیر الهی توصیف کرد و گفت: قرآن کریم در وصف صابران چنین فرموده است«الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد میگویند ما از آن خدا هستيم و بهسوی او بازمیگردیم» این در حالی است که رضایت مقامی بالاتر از صبر در قرآن توصیف میشود.
وی در پایان مقام رضایت را خشوع عملی در مقابل تقدیر الهی توصیف کرد و گفت: مقام رضا به معنای آن است که نهتنها انسان در مقابل بحرانهای شخصی و اجتماعی صبر را الگوی رفتاری خود میداند بلکه رضایت عملی به وضع موجود را از مؤلفههای تکلیف شرعی خود عنوان میکند./837/پ۲۰۲/ی