۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۹۴۷۱۶
در جلسه تفسیر قرآن امام جمعه بجنورد مطرح شد؛

تأملاتی در باب تحریف ­ناپذیری قرآن کریم

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به مبحث تحریف­ ناپذیری قرآن کریم، گفت: آیه «انا له لحافظون» هیچ قید و بندی ندارد که در چه حالت و در چه صحنه‌ای قرآن را حفظ می‌کنیم بلکه صیانت آن اطلاق دارد.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه امروز در جلسه تفسیر قرآن، در ادامه مبحث تحریف­ ناپذیری قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند می ­فرماید: «نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» و تأکید می­ کند که ما خود قرآن را نازل کردیم و خود آن را حفظ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این قرآن مولود و تولید شده خدا بوده و خود آن را حفظ خواهد کرد، اضافه کرد: «انا له لحافظون» هیچ قید و بندی ندارد که در چه حالت و در چه صحنه‌ای حفظ می‌کنیم بلکه صیانت آن اطلاق داشته و هیچ قیدی ندارد که مثلاً در یک زمینه آن را حفظ می‌کنیم؛ بلکه هم درزمینهٔ نزول و هم درزمینهٔ بقای قرآن در همه مراحل ما آن را حفظ می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: یکی از آیاتی که می­ توان بر اساس آن کاملاً عدم تحریف قرآن را استدلال کرد همین آیه «نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: آیه دوم آیه نفی باطل «وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ» است که وقتی سیاق آیه را نگاه کنیم می­ بینیم که در صدر آیه آمده «وانه لکتاب عزیز» و تأکید شده این کتاب عزیز است؛ یعنی نفوذناپذیر است.

وی ادامه داد: اعراب به زمینی که کلنگ در آن کار نمی‌کند و بیل را پس می‌زند «ارض عزاز» می‌گویند؛ یعنی زمین خیلی سفت و نفوذناپذیر است و «انه لکتاب عزیز» مقدمه همان مصونیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: این نفوذناپذیر بوده و دست دیگران از آن کوتاه است و «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ»؛ باطل در این قرآن راه پیدا نمی‌کند «من بین یدیه» نه در عصر نزول یعنی زمان خود پیامبر «و لا من خلفه» و نه بعد از آن.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: پس تا زمانی که پیامبر زنده بود و بانی نزول قرآن بود بدون شک تحریف در قرآن راه نداشت و بعد از او هم باطل در قرآن راه ندارد؛ پس باطل در قرآن نه در عصر نزول و نه در عصر بعد از نزول تا قیام قیامت راه دارد.

وی اظهار کرد: «تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»؛ این قرآن از سوی کسی نازل شده که حکیم بوده و کارهایش محکم و استوار است؛ حکیم یعنی از باطل منع می‌کند؛ زیرا حاکم و حکم همه به معنای منع است، حاکم را به آن دلیل حاکم می‌گویند که از ظلم منع می‌کند و حکیم را به آن دلیل حکیم می‌گویند که منع از باطل در اندیشه او جا دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: این قرآن از سوی حکیم حمید نازل شده و حکیم و استوار است؛ یعنی باطل را منع می‌کند که در قرآن راه پیدا کند، مقام محمود و ستایش‌شده‌ای دارد که باطل با این مقام سازگاری ندارد./۲۰۲/۹۳۱۴/ب۱

ارسال نظرات