۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۹۴۶۱۴
معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت:

انتظار بدون روح پاسداری زمینه ساز ظهور نمی شود

اگر ما پاسدار خوبی در زمینه آرمان ها و شاخص های لازم برای زمینه سازی ظهور نباشیم اصولا جامعه به سوی روحیه اطاعت پذیری حرت نمی کند؛ یعنی اطاعت از نایب امام(عج) را درک نمی کند و اطاعت از امام نیز مسلما محقق نمی شود.
پاسدار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت به مناسبت سوم شعبان، سالروز ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار در رابطه با «نحوه پاسداری منتظران از فرهنگ مهدوی و آمادگی برای ظهور» اظهار کرد: پاسداری از حریم امام زمان (ع) یعنی پاسداری کردن از حریم ِنقشه ای که «نقشه زمینه ساز ظهور» است. دو عنصر «تلاش» و«معرفت» حلقه گمشده ما در نقشه زمینه سازی ظهور است. اگر بخواهیم به واقع پاسدار خوبی در این عرصه باشیم باید آن نگاه معرفتی و تلاش برای زمینه سازی را پررنگ کنیم، اینکه بدانیم این معرفت چه نوع معرفتی و این تلاش چه نوع تلاشی باید باشد؟ بسیار کمک کننده است.

وی افزود: اگر نتوانیم پاسدار خوبی در زمینه «معرفت» و «تلاش» باشیم پیامدهای مختلفی را شاهد خواهیم بود که از جمله می توان بحث «عدم اطاعت» را نام برد. اگر ما پاسدار خوبی در زمینه آرمان ها و شاخص های لازم برای زمینه سازی ظهور نباشیم اصولا جامعه به سوی روحیه اطاعت پذیری حرت نمی کند؛ یعنی اطاعت از نایب امام(عج) را درک نمی کند و اطاعت از امام نیز مسلما محقق نمی شود. وقتی عدم اطاعت در جامعه پیش آمد طبیعی است که تسلیم نبودن هم اتفاق خواهد افتاد.

برای زمینه سازی ظهور، باید معرفت و تلاش داشت

حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: با رخ دادن این روند، انجام گناه و بی وفایی نسبت به امام(عج) و منتظران شروع می شود و مرحله به مرحله آسیب ها و صدماتی را ایجاد می کند. به عبارت دیگر عملا آن «نقشه زمینه ساز» رو به تخریب می رود. بنابراین، این مسئله موضوع بسیار مهمی است که اگر واقعا به دنبال زمینه سازی ظهور هستیم باید از معرفت های اصیل و تلاش های ناب و بااصالت در این زمینه پاسداری و حمایت کنیم.

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: باید بدانیم که نگاه ما در زمینه سازی چیست؟ یا می خواهیم زمینه ساز چه چیزی باشیم؟ وقتی این مسئله را برای خود حل کردیم به این سوال می رسیم که برای قرار گرفتن در این سمت و سو چه باید کرد؟ در مرحله اول باید «آمادگی پذیرش معرفت» از حیث فکری و فرهنگی را در جامعه ارتقاء دهیم یعنی روحیه تحمل یکدیگر را داشته باشیم.

وی در همین رابطه ابراز کرد: امروز در دنیا فرهنگ ها و نژادهای مختلفی وجود دارد. یکی از بسترهای زمینه سازی «اتحاد و همدلی» است. این اتحاد و همدلی باید از نظر فکری و فرهنگی به یک استاندارد درست برسد. اما «آمادگی در پذیرش معرفت» از بعد فکری و فرهنگی به تنهایی کافی نیست بلکه باید به سمت عملیاتی شدن یعنی اجتماعی شدن و روحیه ظلم ستیزی و پرهیز از مکتب هایی که انسان را از فضای کرامت دور می کند، حرکت کرد. جامعه ای خوب است که بتواند به مهندسی بلوغ اجتماعی برسد یعنی نگاه خود را شکوفا کرده و استعدادها را رشد دهد.

مردم در غیبت امام «مقصر» بودند و برای ظهور «موثر» هستند

حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: وقتی این آمادگی اجتماعی شکل بگیرد، رغبت به امام عصر(عج) و استعانت و توجه به امام زیاد می شود، دعا و معنویت در جامعه افزایش می یابد و از همه مهم تر عرصه برای دعوت دیگران نیز فراهم می شود. به عبارت دیگر اگر ما این نگاه پاسداری از نقشه زمینه ساز ظهور را داشته باشیم، عملا می توانیم دیگران را نیز به این نگاه آرمانی دعوت کنیم. چرا که اگر انسان ها این نگاه را داشته باشند به این نتیجه می رسند که مردم همچنان که در غیبت امام زمان (ع) «مقصر» بودند برای ظهور نیز «موثر» هستند.

کارشناس مهدوی در ادامه به موضوع «آمادگی پذیرش مسایل سیاسی» اشاره کرد و گفت: امام عصر(عج) نگاه جهانی داشته و حکومت جهانی و وحدت جهانی شکل می دهند، اما این رویکرد در کجای پازل و نقشه سیاست ِامروز ما در دنیا وجود دارد؟ دولتمردان ما تا چه حد چنین نگاهی دارند؟ این نوع رویکرد در نظام سیاسی، نیاز به پاسداشت و پاسداری دارد. در بعد اقتصادی نیز همین گونه است؛ دنیا امروز به سمت چپاول، غارت و دزدی پیش می رود، «ربا» در حال نابود کردن جامعه اسلامی است. در نگاه اقتصادی نیز ما نیاز به پاسداری و محافظت از مولفه ها و شاخص های اصیل زمینه ساز ظهور داریم.

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: جامعه منتظر زمانی شکل می گیرد که ما نگاه توحیدی داشته باشیم. یعنی «ایمان» و «تقوا» که می تواند آن «معرفت» و«تلاش» را به سوی زمینه سازی ایجاد کند. مولفه دوم در این رابطه «دوری از گناه» و «تکلیف گرایی» و مولفه سوم «تقرب به خدا» و «تقویت امید» در جامعه است. بسیاری از مشکلات ما در جامعه بر اثر یأس و ناامیدی پدید می آید. روحیه امید برای ساختن جامعه آرمانی یک ضرورت است که باید بیش از پیش ارتقاء پیدا کند.

همه جامعه در پاسداری زمینه سازی برای ظهور نقش دارند

این فعال مهدوی ادامه داد: «همدل شدن» و «تحمل کردن یکدیگر» و «رشد فرهنگی» و «موانع زدایی» را نیز نباید فراموش کرد. در یک نگاه کلان زنان، مردان، جوانان و همه اقشار جامعه در بحث پاسداری و زمینه سازی نقش دارند. و در یک نگاه خردتر، به وضوح درمی یابیم که حتی اندیشه، فکر، تربیت، اجتماع، هنر، دستگاه های متعددی از خانواده، مدرسه، دانشگاه، مسجد، حوزه‌های علمیه و ... همه در این پازل نقش دارند و باید دید که نقش هر یک از این اجزاء در ایجاد آن «معرفت» و «تلاش» برای زمینه سازی چیست؟ و تا چه حد است؟

نصوری در همین رابطه افزود: باید بدانیم خانواده ما تا چه اندازه مهدوی است؟ مدرسه ما، متن آموزشی ما، معلم ما، کادر مدرسه چقدر مهدوی است؟ و اصولا چنین دغدغه ای دارند؟ آیا دانشگاه های ما با این همه متون دانشگاهی و رشته های متعدد با بحث زمینه سازی همسو و سازگار است؟ و جایگاهی برای این جریان در دانشگاه های ما دیده می شود؟ همچنین، حوزه های عملیه و مساجد ما چراکه پایگاه امام زمان(عج) نیز مسجد است.

محبت به امام مهدی(عج) در کجای حیطه شناختی ما قرار دارد؟ 

وی در ادامه به نقش جریانات هنری در این رابطه اشاره کرد و گفت: رسانه ها، دستگاه های تبلیغاتی، دستگاه های اجرایی و ... همه در این رابطه نقش داشته و موثر هستند. توجه به حیطه های شناختی نیز از دیگر مواردی است که باید به آن دقت کرد. به عنوان مثال حیطه های عاطفی؛ ما می گوییم باید نسبت به اهل بیت محبت و دوستی و عاطفه ایجاد شود، این محبت و عاطفه نسبت به امام در حیطه شناختی ما در کجا قرار دارد؟ یا در حیطه رفتاری صحبت از خودسازی می شود، این خودسازی از چه نوعی باید باشد و از چه رفتارها و چه گرایشاتی باید مراقبت کرد؟

وی سخنان خود را با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) پایان داد و خاطرنشان کرد: حضرت صادق (ع) می فرمایند: «شما صالح نمی شوید تا معرفت پیدا نکنید و معرفت پیدا نمی کنید تا باور داشته باشید و باور نخواهید داشت تا زمانی که تسلیم شوید.» بنابراین، اگر بخواهیم پاسدار خوبی در عرصه زمینه سازی برای ظهور باشیم و آن را نهادینه کنیم باید نسبت به «معرفت»، «تلاش» و «کوشش» نگاه اصیل داشته باشیم تا بتوانیم به آن جامعه آرمانی نزدیک شویم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات