۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۴۹۰۵۴۷
در درس خارج آیت الله مجتهد شبستری؛

حکم غنائم در جنگ با بغات بررسی شد

امام جمعه تبریز در جلسه درس خارج فقه باب جهاد حکم اخذ غنیمت و اسیر کردن اهل بیت بغات را مورد بررسی قرار داد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه باب جهاد با اشاره به حکم اموال و اهل بیت باغیان و اسارت آنها، اظهار داشت: دو سؤال در این جا قابل طرح است، آیا اموال باغیان می تواند به عنوان غنیمت جنگی باشد؟ اهل بیت(ع) آنها می شود به اسارت گرفت؟

وی ادامه داد: در پاسخ این دو سؤال سه قول وجود دارد، که موافق، مخالف و قول به تفصیل وجود دارد، شیخ طوسی در کتاب خلاف دارد که اموال موجود در پادگان نظامی می توان به عنوان غنیمت باشد، اما اموال موجود در شهر و محل زندگی آنها را نمی توان غنیمت گرفت، مرحوم محقق نیز در شرایع این حکم را بیان کرده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه استدلال فقها در این قول اجماع و سیره امیرمؤمنان(ع) است که در جنگ صفین اسب‌های آنها را غنیمت گرفت، ابراز داشت: قول دوم مربوط به صاحب جواهر و سید مرتضی است که غنیمت را از بغات جایز نمی داند، اهل بغی مانند کفار حربی نیستند.

وی افزود: محمد ابن ادریس در سرائر دارد که روش صحیح را قول سیدمرتضی را می‌داند و مستند آن روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) است که «لا یحل مال امرء مسلم الا عن طیب نفس» و دلیل دیگر را عقل می داند، تملک بنابراین جایز نیست مگر اینکه ادله قاطعی در حتمی بودن اضرار داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در جنگ جمل بنا بر سیره امیرمؤمنان(ع) که اموال باغیان را به عنوان غنیمت نگرفت و اجازه داد باغیان اموال خود را بردارند.

وی با اشاره به قول سوم که علامه در تذکره بیان کرده است و در آن به تفصیل قائل شده است، ابراز داشت: تفصیل بین داشتن به فئه و سازماندهی و نداشتن آن است، به این صورت که اگر سازماندهی و رهبری برای تجدید قوا و ضربه به حکومت اسلامی را داشته باشند جایز است و گرنه لازم نیست.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه قول اول و دوم قابل پذیرش نیست، اجماع شیخ معارض با اجماع سید مرتضی است، سیره نیز موافق با قول سوم است و نمی‌تواند دلیل بر دو قول باشد، بنابراین میان سه قول قوم سوم به ادله نزدیک تر است.

وی خاطرنشان کرد: می توان تفصیل دیگری را در اینجا بیان کرد و آن اینکه اگر شبکه های بغات برای جنگ هنوز شکل دارد و جنگ پایان نیافته است، باید غنائم گرفت و سلاح ها را اخذ کرد وگرنه لازم نیست./854/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات