استغفار رسول خدا عرفانی است نه از باب معصیت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه، امشب در حرم مطهر رضوی با بیان این که انسانها در بین همه موجودات با خلقت خاص آفریده شده اند، گفت: حیوانات محکوم و مامور غرائزند و اختیار و قدرت انتخابی از خود ندارند اما به وجود انسان نیرویی به نام انتخاب ارزانی شده است.
لزوم پیشی گرفتن از خلائق با بهره گیری از قوه تفکر در عین جدال عقل و عشق
وی با بیان این که به سبب همین قدرت انتخاب دغدغه درونی گاهی انسان را مشغول می کند، تصریح کرد: خداوند با خلق ملائکه به آنان عقل عنایت کرد و حیوانات را با سلسله غرائز خاص آفرید اما به انسانها هم قوه عقل و هم شهوت عطا کرد که اگر عقل بر غرائز آنان حاکم شود از ملائکه پیشی می گیرند و در غیر اینصورت نیز از حیوان جایگاه پست تری پیدا می کنند.
استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به مبارزه عشق و عقل در وجود بشریت و دغدغه در دل آنان خاطر نشان کرد: بشریت گرفتار دغدغه و وسواس درونی هستند و به همین مناسبت خداوند متعال بابی به نام توبه را به روی انسان ها باز کرده و طبع انسان اینگونه است که اگر او را از انجام فعالیتی منع کنید، نسبت به آن رغبت بیشتری پیدا می کنند که این نوع از رفتار بیانگر همان طبع وسوسه در وجود آنان است که او را به سوی دستیابی جایگاه متعالی تحریک می کند.
حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که خداوند متعال به سبب همین روحیه بنابر قاعده لطف، مرحمت و خلقت باب توبه و بازگشت را به روی بشریت باز کرده است، بیان کرد: بر همین اساس خداوند متعال با گشایش این در رحمت به بندگان خویش اجازه داده است تا به محض خطا و اشتباه در پهنه زندگی بتوانند باز گردند و مسیر اشتباه خود را جبران کنند.
خیال و اندیشه معصیت در انبیای الهی راه ندارد
وی با بیان این که انبیا توبه ندارند و خیال معصیت خداوند را نیز نمی کنند، اظهار کرد: مقام عصمت پروردگار متعال برای انبیا یعنی خیال و اندیشه معصیت نیز در آنان راه ندارد و بر اساس روایتی از امام صادق(ع) انبیا از اوایل کودکی از دروغ و خیانت به دور بودند و از همان اوایل زندگی نیروهای ممحضی بودند که هرگز گرفتار معصیت، دروغ و خیانت نشدند.
استغفار رسول خدا، عرفانی و در مفهوم عجز از عبادت پروردگار است
استاد حوزه علمیه خراسان استغفار رسول خدا(ص) را عرفانی و نه برای گناه و معصیت دانست و گفت: مفهوم استغفار عرفانی آن است که حتی واصفان حلیه جمال ایزد متعال پرودگار را آنطور که باید نشناخته و حق عبادت و تعظیم او را به جای نیاورده اند و از این تکریم یگانه هستی عاجز و ناتوان هستند.
حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که استغفار تنها برای آمرزش گناهان نیست بلکه گاهی برای رفع بلا و جلوگیری از نزول بلایای طبیعی است، اظهار کرد: در برخی پلیدی سیرت از همان نخستین لحظه خلقت در وجودشان ریشه کرده و بیانشان مملو از کلمات رکیک و زشت است که به دنبال این نوع از رفتار تربیت اخلاقی و بر مبنای اصول دینی و اسلامی نیر پیدا نمی کنند.
وی با بیان این که هر آنکس توبه کرد همچون شخصی است که گناهی مرتکب نشده بیان کرد: استغفار سبب می شود خداوند متعال گناهان را آمرزیده و رحمت خود را برای بندگان نازل کند.
خواست خداوند متعال استغفار بندگان و آمرزش گناهان آنان است
استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که دستور خداوند متعال به دعا، شکر و استغفار است، تصریح کرد: خداوند متعال می گوید که استغفار کنید چرا که می خواهد دعایتان را مستجاب کند تا لیاقت دریافت نعمت را از دست ندهید؛ ایزد متعال در دوران رسول خدا(ص) به برکت حضور حضرت در جامعه، مردم را مورد عذاب خود قرار نمی دهد اما مردم قدر نمی دانند.
حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که خداوند متعال گناهان همه انسانها جز حق الناس را مورد آمرزش قرار می دهد، گفت: راه آمرزش حق الناس ادا کردن آن است اما اگر تنها یک درهم و یا شکستن دلی نیز بر گردنتان باشد باید آن را ادا کنید. رسول خدا(ص) نیز در روایتی می فرمایند که با به زمین ریختن اولین قطره خون شهید همه گناهان او جز حق الناس مورد آمرزش قرار می گیرد.
تلاش کنید تا با رفتار خوش و مردانگی دیگران از شما نرنجند
وی با بیان این که تلاش کنید تا با رفتار خوش و مردانگی، دیگران از شما نرنجد و دلشان نشکند، اظهار کرد: پروردگار در برابر هر بخشش شما بخشش های فروانی عطا می کند اما متاسفانه عده ای امروز در بدنه جامعه از رنج دیگری خرسند می شوند که اینگونه افراد نباید امیدی به عفو داشته باشند چراکه راه بخشش، گذشت از دیگرن است.
حجت الاسلام راشد یزدی در ادامه با اشاره به داستانی از امام حسین(ع) خاطر نشان کرد: یکی از اقوام امام حسین(ع) در خصوص مساله ای با امام تند برخورد کردند، پس از سه روز حضرت برای عذرخواهی به نزد او رفتند چراکه بر مبنای اسلام هیچ مسلمانی نمی توانند با یکدیگر بیش از سه روز قهر باشند که در اینصورت دعای آنان مستجاب نمی شود.
ضرورت پرهیز از هرگونه حسد، بغض و مردم آزاری
استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که حسد، بغض و مردم آزاری نیز زندگی را کدر، دل را سیاه و نامه اعمال را زشت و پلید جلوه می دهند، بیان کرد: نسبت به خوشی دیگران خرسند باشید و حسد نورزید، نگذارید نهال کینه در وجودتان ریشه بدواند و میوه های تلخ فروانی بدهد و از هر آنچه ممکن است دیگری را مورد آزار و اذیت قرار دهد دوری کنید./202/864/ب1