۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۴۸۹۵۲۸
آیت الله سبحانی:

هدف قرار دادن مسائل دنیوی انسان را کور می کند

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که هدف قرار دادن مسائل دنیوی انسان را کور می کند، گفت: خوب است که انسان ثروت داشته باشد اما این داشته را نباید هدف قرار دهد بلکه آن ها باید وسیله باشند.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم برگزار شد در بخشی از سخنانش لقمان را معلمی نمونه دانست و گفت: در عظمت این مرد همین کافی است که خدا سوره ای را به نام او فرستاده و مطالب بشر را در کنار مطالب خود آورده است.

وی با اشاره به فرازی از سخنان لقمان، افزود: خیلی مهم است که بشر از نظر تفکر ادبی و تربیتی به جایی برسد که کلمات او در کنار کلمات وحی قرار گیرد، محتوای کلمات لقمان به قدری ارزشمند است که در کنار فرمایشات خدا قرار گرفته است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: لقمان در گفتاری به پسر خود آرزوهای طولانی و دنیوی را به دریای عمیق تشبیه می کند و می گوید که سبب غرق شدن بسیاری از انسان ها می شود از این رو انسان باید به کشتی ایمان پناه ببرد؛ ایمان به خدا سبب می شود که انسان به دنیا وابسته نباشد.

وی با بیان این که دنیا باید برای انسان وسیله باشد، ادامه داد: اگر دنیا وسیله شد انسان هر چقدر هم داشته باشد خوب است؛ اسلام گدا پرور نیست و گدایی را خوب نمی داند، خوب است که انسان داشته باشد؛ اما این داشته را نباید هدف قرار دهد بلکه آن ها باید وسیله باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که هدف قرار دادن مسائل دنیوی انسان را کور می کند، ابراز داشت: طلاب در دوران طلبگی نباید فکر کنند که همه چیز در دنیای طلبگی حاضر شود؛ بلکه باید تا حدی با فقر و قناعت آشنا باشند، نباید تصور شود آنچه که باید در 60 سالگی به دست آورد را باید در 20 سالگی تحصیل کند.

وی عنوان کرد: افراد باید به همین موجود اکتفا و به دنیا از منظر وسیله نگاه کنند و اهداف الهی را دنبال کنند که در این دریا ناجی انسان خواهد بود./1323/پ202/ص

ارسال نظرات