۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۴۸۵۶۷۰
امام جمعه گنبد مطرح کرد؛

گفتمان انقلاب اسلامی عامل وحدت شیعه و اهل سنت است

امام جمعه گنبد گفتمان انقلاب اسلامی را عامل وحدت شیعه و اهل سنت دانست و بر لزوم تقویت این وحدت تأکید کرد.
ترابی امام جمعه گنبد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه مجمع طلاب و فضلای شهرستان های گنبد، مینو دشت گلیکش و کلاله  شامگاه دوشنبه در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام ثنائی نماینده مجمع طلاب این شهرستانها در سخنانی به بیان مشکلات تبلیغی طلاب پرداخت و عنوان کرد: به دلیل مشکلات موجود به ویژه در شهرستان گنبد، مبلغان موفق حاضر به حضور در این منطقه نیستند و علت عمده آن هم عدم حمایت و توجه است.

وی افزود: برای اجرای کارهای فرهنگی تأثیرگذار در منطقه باید از ظرفیت مبلغان بومی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد چراکه آنها نسبت به شرایط فرهنگی منطقه آگاهی بالایی دارند.

نماینده مجمع طلاب  شهرستان های شرق استان گلستان تصریح کرد: این مناطق جزء مناطق مشترک میان شیعه و اهل تسنن است و باید با دقت و ظرافت ویژه ای فعالیت تبلیغی را در این مناطق انجام داد که در چند سال اخیر گروه های تبلیغی کوچکی شکل گرفته است که توانسته حضور پررنگ و مؤثری را در منطقه داشته باشد.

وی در پایان ابراز کرد: باید این گروه های تبلیغی تکثیر شده و فعالیت آنها گسترش یابد تا شاهد رونق فعالیت های تبلیغی و فرهنگی و معرفت افزایی دینی باشیم.

در ادامه این نشست آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در سخنانی بر لزوم توجه ورود حوزه علمیه به عرصه های نوین علمی تأکید کرد و گفت: حوزه علمیه باید به نیازهای جامعه، جهان اسلام و دنیا در حوزه مسائل جدید پاسخ دهد و این موضوع مستلزم توجه ویژه و مجاهده در این مسیر است.

وی خاطرنشان کرد: به رغم کارهای مطلوبی که درباره علوم جدید در حوزه علمیه انجام شده است اما انتظاراتی که جامعه و نظام اسلامی از ما دارد محقق نشده است و ما در اول مسیر هستیم.

در پایان این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمود ترابی امام جمعه گنبد به ایراد سخنرانی پیرامون وضعیت فرهنگی منطقه شرق گلستان پرداخت و اظهار کرد: این منطقه با 110هزار نفر جمعیت شیعه، تنها 208 طلبه در حوزه های علمیه دارد که این تعداد بسیار ناچیز است و این درحالی است که تنها 30 درصد از مساجد شیعه در این منطقه دارای پیش نماز است.

وی افزود: وضعیت فعالیت های فرهنگی برپایه فعالیت روحانیان و مساجد در حد ضعیفی است در حالی که قیمومیت فعالیت های فرهنگی و معارفی اسلام باید با مسجد و روحانیت باشد.

امام جمعه گنبد تصریح کرد: بیش از 80 درصد ظرفیت فرهنگی منطقه زمین مانده است و نیاز است که طلاب و روحانیان وارد این عرصه شوند و از این ظرفیت ها برای تبلیغ معارف دینی استفاده کنند.

وی امامزاده ها را از مهمترین ظرفیت های فرهنگی این منطقه دانست و ابراز کرد: اعزام مبلغ و روحانی به امامزاده ها که محل اعتماد مردم هستند می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای تبلیغ معارف دینی را به وجود بیاورد که متأسفانه این ظرفیت های بسیار خوب، مدیریت نمی شود.

حجت الاسلام ترابی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم تعامل میان شیعه و اهل سنت در منطقه شرق گلستان اظهار کرد: محبت اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) باعث نزدیکی اهل سنت و تشیع در این منطقه شده است و علاقمندی اهل سنت نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به سالهای گذشته بسیار بهتر و بیشتر شده است که همین موضوع عامل وحدت در منطقه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما دست یاری به سمت طلاب دراز می کنیم که در ایام تبلیغ و دیگر روزهای سال به کمک ما بیایند تا بتوانیم از ظرفیت تبلیغی آنها استفاده کنیم./872/پ202/ی

ارسال نظرات