خنجر شمر را کسانی تیز کردند که ادعای صلحطلبی داشتند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، حسین شریعتمداری پس از افتتاح تحریریه باشگاه توانا برای کارآموزان باشگاه توانا سخنرانی کرد.
مدیرمسئول کیهان در سخنان خود ضمن توصیه به کارآموزان باشگاه توانا برای مطالعه تاریخ اسلام، محل منازعه اصلی دشمن با انقلاب اسلامی را نشستن اسلام ناب بر کرسی حاکمیت دانست و گفت: چون حریف میداند که ما به اسلام ناب حساس هستیم، در همین زمینه دست به تحریف می زند. تاریخ اسلام و تاریخ معاصر است. برای مثال ما در تاریخ صدر اسلام ما شاهد سه صلح هستیم. صلح حدیبیه، حکمیت در جنگ صفین و صلح امام حسن(ع). بر اساس همین سه صلح، ممکن است تحریف کنندگان بگویند اساسا بنای معصومین و ائمه(س) بر این بود که صلح کنند، در حالی که به هیچ وجه این طور نیست.
شریعتمداری افزود: اتفاقا وقتی شما به تاریخ مراجعه میکنید، میبینید که خنجر شمر را صلحطلبها تیز کردند. در صفین هنگامی که حضرت امیر(ع) در اوج اقتدار بودند، اینها گفتند باید صلح کنیم. موقعی که ماجرا رسید به دوران امام حسن(ع)، و سران سپاهشان یک به یک به دشمن پیوستند، امام مظلوم ما را در میدان تنها رها کردند و دم از صلح زدند. اما وقتی به عاشورا رسید، دیگر صحبت از صلح نکردند. وقتی به عاشورا رسید دیگر دم از صلح نزدند، گفتند صلح معنی ندارد، یا بپذیر و بیعت کن، یا تو را میکشیم. اینها دقیقا همان افراد بودند، همان اشعثها بودند که صلح را به امام علی(ع) تحمیل کردند. حال وقتی شما میخواهید به تاریخ اسلام استناد کنید، به کدام یک استناد می کنید؟ لذا چون روی این موارد حساسیت هست، مطالعه درباره اینها ضرورت دارد.
مدیرمسئول کیهان به دشمنی ماهوی اسلام ناب با استکبار اشاره کرد و گفت: درگیری ما با نظام سلطه، یک درگیری ماهوی است. یعنی ما ماهیتا با هم درگیر هستیم. پایانی برای آن متصور نیست مگر اینکه یکی از طرفین درگیر، تغییر ماهیت دهند؛ یا ما دست از اسلام ناب در حاکمیت برداریم یا نظام سلطه دست از خوی استکباریاش بکشد و به قول حضرت امام(ره)، از خر شیطان پیاده شود. بنابراین چون این دو حالت دیده نمی شود، درگیری ادامه دارد و فقط میدانهای درگیری تغییر می یابد. توجه به این مسئله از این جهت اهمیت دارد که ما هیچ وقت از دشمن غافل نشویم. به قول حضرت امیر(ع)، نخوابید که دشمن بیدار است. فکر میکنم بهترین تعبیر برای دشمن، همان تعبیر حضرت امام(رض) است که آمریکا شیطان بزرگ است. شیطان به دشمنیاش سوگند خورده، هرگز از دشمنی اش دست برنمیدارد و از همه راهها و مسیرها استفاده میکند.
شریعتمداری با اشاره به میدان نرم نبرد با دشمن گفت: امروزه ما درگیر جنگی هستیم که قبلها به آن جنگ افکار گفته میشد و در مقابلش جنگ ابزار بود. بعدها به تدریج به ویژه پس از انتشار کتاب جوزف نای، بحث جنگ نرم پیش آمد. واقعیت این است که انسانها همانطوری عمل میکنند که فکر میکنند. بنابراین اگر حریف بتواند افکار عمومی را در اختیار بگیرد و مدیریت کند قطعا میتواند رفتار عمومی را نیز مدیریت کند.
مدیرمسئول کیهان در ادامه به تفسیر این تعبیر حضرت آقا درباره جنگ نرم پرداخت که در دیدار بسیجیان فرموده بودند: «در جنگ سخت، جسمها به خاک و خون کشیده میشوند، ولی روحها پرواز میکنند و میروند به بهشت؛ امّا در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسمها پروار میشوند و سالم می مانند، ولی روحها میروند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناکتر است».
شریعتمداری با اشاره به آیه 16 سوره مبارکه حشر گفت: خدای متعال فرمود «کمثل الشیطان اذ قال للانسان اکفر فلما کفر قال انی بریء منک انی اخاف الله رب العالمین». یکی از کارهای شیطان همین است. به انسان میگوید کفر بورز، وقتی کفر ورزید، میگوید من از تو بیزارم و از خداوند، پروردگار جهانیان میترسم.
مدیرمسئول کیهان در ادامه به جایگاه قدرت نرم پرداخت و گفت: امروز در فرمول قدرت، دیگر ماشین جنگی صدرنشین نیست. نه اینکه جایی نداشته باشد، صدرنشین نیست. به تعبیری توپخانهها از نفس افتادهاند. نه اینکه گلولهای شلیک نکنند، که میکنند، اما جای خودشان را به رسانهها دادهاند. این رسانهها هستند که گلولههای توهمزا شلیک میکنند و در پی تغییر باورها هستند. همان چیزی که حضرت آقا به عنوان یکی از اهداف اصلی نفوذ از آن یاد کردند.
مدیرمسئول کیهان خطاب به کارآموزان باشگاه توانا گفت: واقعیت این است که شماها باید نقش «تنگهدار» را بازی کنید. در جنگ احد رسول خدا(ص) عدهای را به حراست و پاسداری از تنگه احد گماردند. فرمودند هر اتفاقی افتاد، تنگه را رها نکنید. ولی آنها وقتی جنگ را مغلوبه دیدند، و دیدند که در میدان غنایم دست به دست می شود، تنگه را رها کردند. غنیمت را در میدان دیدند، اما خالد ابن ولید را که در پس تنگه با لشکریانش آماده بود، ندیدند و نهایتا در جنگ شکست خوردند. رسانه، امروزه تنگه احد است.
هر اتفاقی بیفتد، اینجا نباید رها شود. حضرت امیر(ع) در جریان جنگ جمل وقتی پرچم را به دست فرزندشان محمد حنفیه دادند، خطبه کوتاهی میخوانند که خطبه 11 نهج ابلاغه است. می فرمایند «تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لاَ تَزُلْ، عَضَّ عَلى نَاجِذِکَ، اءَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ... اگر کوهها از جاى کنده شوند، تو ثابت و استوار باش، دندانها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به خدا عاریت ده، پاى بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانى لشگر دشمن بنگر، از فراوانى دشمن چشم پوش و بدان که پیروزى از سوى خداى سبحان است». شما وظیفه تان این است که از این تنگه مراقبت و محافظت کنید و طبعا برای این امر، لوازم و مقدماتی هست که کار حرفهای، بخشی از این لوازم است.
شریعتمداری با تاکید بر اینگه در کار رسانهای، نگاه باید نگاه اخروی باشد، گفت: بیرون خانه ائمه اطهار و معصومین هیچ خبری نیست. «یا سبو، یا خم می، یا قدح باده کنند، یک کف خاک درین میکده ضایع نشود». بنای انقلاب ما بر اسلام ناب است. گرهگشائی هایش هم از همین مسیر است. یکی از وظایفی که ما برعهدهمان است، این است که از زاویه اسلامی به عرصه رسانه نگاه کنیم. البته قطعا منظور این نیست که شما رسانه را به شکل نمادهای دینی و اسلامی دربیاورید، منظور این است که محتوا و جهتگیری و هدف گذاری، باید بر مبنای اسلام ناب باشد.
مدیرمسئول کیهان در ادامه به توصیه رهبر انقلاب به یکی از مسئولان فرهنگی کشور اشاره کردند که حضرت آقا فرموده بودند(نقل به مضمون) «شما کارتان تبلیغ و ابلاغ است، یعنی باید پیام را برسانید. اگر مخاطبان نیامدند، شما بروید سرغشان(و اشاره شان به جوان ها بود). این را هم از ذهنتان بیرون کنید که جوانها آمادگی بیشتری برای پذیرش فساد دارند، اصلا این طور نیست. آنها پاک ترین نهادها را برای پذیرش حق دارند و اگر دیدید آنها نیامدند، شما سراغشان بروید و اگر دیدید قالبی که شما انتخاب کرده اید برایشان قابل هضم نیست قالب را تغییر دهید. قالب را تغییر دهید نه محتوا را». محتوا اگر تغییر داده شد، همان تحریف است و همان مشکلی است که دیگران داشتند.
شریعتمداری با اشاره به تحریف محتوای اسلام به وسیله منافقین به بهانه جذابیت گفت: منافقین از همین جا شروع کردند. جاذبههای ظاهری را واقعا جاذبه تلقی کردند و سراغشان رفتند. بعد مجبور شدند مسیرشان را با جاذبهها همخوان کنند. سرکردگان منافقین میگفتند مارکسیسم علم مبارزه است، این مسیر را اصل گرفته و بودند و برای اینکه جاذبه ایجاد کنند، خود را با این مسیر همخوان میکردند. برای مثال در مارکسیسم هست که مالکیت باید با تولید باشد. وقتی از آنها سوال میشد که پس درباره آیات ارث در قرآن کریم چه می گوئید، پاسخ میدادند آیات ارث منسوخ شده است! شاعر گفت «شد غلامی که آب جوی آرد، آب جوی آمد و غلام ببرد». وسط راه منحرف شدند و راه کچ کردند.
شریعتمداری تاکید کرد: از این دایره باید مراقبت کرد. وقتی اسلام ناب آمد همه جا را فتح کرد. وگرنه اسلامهای قبلی جاذبه ای نداشتند.داستان ما از موقعی شروع شد که اسلام ناب آمد و به کرسی حاکمیت نشست. خدا خیلی به شماها لطف کرده است که در این دوره هستید. خیلی خدا را شکر کنید. ما دلمان میخواهد شما وقتی این مسیر را طی میکنید از گردنه ها به سلامت عبور کنید. مراقب باشید کانون اصلی همین اسلام ناب است. همه فلشهای دشمن هم به همین سمت است و نهایتا به این نقطه ختم می شود. امام(ره) در اواخر حیات طیبهشان، از اسلام آمریکایی مینالیدند. خطر اصلی همین است. تقابل بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی است. اسلام آمریکایی سراب است، ظاهر آب را دارد، ولی تشنه را سیراب نمی کند.
مدیرمسئول کیهان گفت: چون اساس و مبنا اسلام ناب است، باید این را حفظ کرد. به قول حضرت امیر(ع) این علم را جز اهل بصیرت نمیتوانند بلند کنند. حتما به قرآن مراجعه کنید. وظیفه خودتان بدانید حداقل روزی یک حزب قرآن بخوانید و در آن تعمق کنید. نهج البلاغه را حتما بخوانید. صحیفه سجادیه را حتما بخوانید. نهج البلاغه دنیایی است. وقتی وارد می شوید می بینید که پاسخ بسیاری از سوالاتتان آنجاست.
شریتمداری در ادامه به مثالی درباره پاسخهای نهجابلاغه به پرسش سوالات امروز اشاره کرد و گفت: برای مثال، برای تشخیص اینکه چه کسی باید رئیسجمهور شود، میتوان ملاکهای چهارگانهای که حضرت امیر(ع) در فرمان خود به مالک اشتر برمی شمارند، مد نظر قرار داد. انسان را باید از این چهار ویژگی شناخت: حزبش، حربش، مردم و بیتالمال. با چه کسانی دوستی دارد؟ با چه کسانی دشمن است؟ مبادا با مومنان دشمنی بورزد و با فاسدان دوست باشد! چقدر نسبت به بیت الملال حساسیت دارد؟ مبادا مردم را برده بداند!
شریعتمداری درباره باشگاه خبری-فرهنگی توانا گفت: خیلی خوشحال شدم وقتی شنیدم که چنین ساز و کاری در نظر گرفته شده و فکر می کردم که هنوز در مراحل اولیه به معنی گام های اول است ولی امروز دیدم که گام های بلندی برداشته شده اگرچه هنوز راه باقی است. این یک نیاز بسیار جدی و محسوس بوده و هست؛ و فکر میکنم هرچه پیشتر و جلوتر برویم، این نیاز را بیشتر احساس می کنیم و این نیاز هیچ وقت تمام شدنی نیست. سختی در راه خدا لذت دارد. شاهد امروز قاضی فرداست. روزی که روز حساب است، خواهید دید که این پاسداری و نگهبانی شما از این تنگه ها چقدر ارزشمند بوده است./1325//102/خ