۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۴۸۴۶۷۳
حجت الاسلام پناهیان:

تفکر جدایی دین از سیاست ساده لوحی است

استاد حوزه و دانشگاه، تفکر جدایی دین از سیاست را ساده لوحی دانست وگفت: همه حرکات و فعالیت های ائمه، سیاسی بوده و تمام تلاش محوری کردن سیاست در دیانت بوده است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شامگاه چهارشنبه در مراسم شب شهادت حضرت فاطمه(س) که در حسینیه مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی برگزار شد، با ابراز تأسف از اینکه در جامعه امروز دین بدفهمیده شده و بد نیز تبلیغ می شود، اظهار داشت: امروزه اساسا یا دین غیرسیاسی معرفی می شود و یا در حاشیه قرار می گیرد، در حالی که محور دیانت، سیاست است.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: مهمترین اثر سوء این گونه معرفی دین در معنویت، اخلاق، بی نمازی ها و بدحجابی ها است، چراکه هرچه قدر حساسیت در امور سیاسی بالا برود نتیجه ای جز افزایش معنویت در جامعه ندارد و این تفکر ساده لوحانه ای است که بگوییم بدون سیاست هم می توان معنویت را افزایش داد.

وی با بیان اینکه تفکر جدایی دین از سیاست تفکری سطحی نگر و حتی نوعی بیماری فکری است، تصریح کرد: بهترین تعبیر واقعا همین است که بگوییم ساده لوحی است که انسان تصور کند با چند شب مراسم عذا گرفتن، زیارت ائمه اطهار رفتن و دعا و عبادت جامعه اصلاح می شود، بله اینها کمک می کنند و باید هم این مسائل پررنگ شود ولی به تنهایی هیچگاه کافی نبوده و نیست و تا سیاستمداران جامعه اصلاح نشوند جامعه معنوی نخواهد شد.

حجت الاسلام پناهیان افزود: اگر زیارت رفتن و دعا و نماز خواندن کافی بود، پس چرا اهل بیت(ع) ما جهاد کردند؟ چرا اولیاء الهی برای ساختن حکومت اسلامی تلاش می کردند؟ چرا امام خمینی قیام کرد؟ آیا حضرت زهرا(س) تصادفا به شهادت رسید؟ آیا حرکت حضرت زهرا(ع) و امام علی(ع) که در خانه مهاجر و انصار می رفتند سیاسی نبود؟ خب می گفتیم انسان ها نماز می خوانند، دعا می کنند، زیارت می روند همین کافی است اما واقعا اینگونه نیست.

وی با تصریح بر اینکه عرصه سیاست مهمترین پایگاه رشد معنوی جامعه است، خاطرنشان کرد: مهمترین راه و اوج تقرب به خدا در عرصه سیاست است، همچنانکه توبه گناه سیاسی سخت از توبه گناه فردی بوده و خطای در عرصه سیاست سنگین تر از خطاهای فردی است و از شما سؤال می کنم آیا یک سیاستمدار خوب می تواند جامعه را درست کند یا یک عالم عارف استاد اخلاق؟ و به همین جهت است که می گویند روز قیامت مقرب ترین انسان ها به خداوند رؤسای عادل خوب هستند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در روایت داریم صدقه فقر را ریشه کن می کند؛ حال چرا ما نباید فکر خودمان را توسعه دهیم و بگوییم کاری کنیم تا فقر یک جامعه ریشه کن شود که مسیر آن در انتخابات پیش رو است که کسی را انتخاب کنیم تا به جامعه خدمت کند و به فکر مردم باشد و در عین حال به معنویت نیز اهمیت دهد؛ باید برای نظام کار کرد تا روزی نیاید که گرگ ها بر این سرزمین حاکم شوند.

وی در پایان با اشاره به آیه «علیکم انفسکم» ابراز داشت: برخی می گویند طبق این آیه فقط اخلاق فردی مهم است و ما کاری به جامعه وسیاست نداریم در حالی که در تعبیر همین آیه روایتی از پیامبر است که فرمود: «امر به معروف و نهی از منکر کنید تا جایی که دیدید سلطان جائر هوا پرستی حاکم شده و حرف شما خریداری ندارد آنگاه به فکر خود باشید و جامعه را رها کنید»، بنابرین روشنگری سیاسی، تعاون در عرصه سیاست و از خودگذشتن برای بصیرت دهی به مردم خود بهترین خودسازی است./1330/ 202/ص

ارسال نظرات