۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۴۸۴۳۹۱
صالحی امیری:

گفت وگو راه حل مشکلات است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر فرهنگ گفتمان گفت: تنها با گفتمان و درک متقابل است که می‌توان از مشکلات بیرون رفت.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه دهم اسفندماه در همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» در محل تالار وحدت، گفت: اصحاب فرهنگ و هنر افراد با معرفت و دارای طبیعتی با فضلیت هستند. بنای ما گفت‌وگو، تحمل، مدارا و نقدپذیری و درک متقابل و کاهش عصبانیت است. در هر جامعه 4 کانون مهم وجود دارد که عبارت‌اند از نخبگان، رسانه‌ها، حاکمیت و دولت و جامعه و مردم است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد رابطه منطقی و عقلانی بین این 4 کانون مهم، گفت: لازمه این امر تامل و مدارا است. رسانه‌ها رسالت انتقال خواسته‌ها از زبان نخبگان به حاکمیت را دارند و به جای آن‌که فضا را آلوده کنیم باید گفت‌وگو کنیم و گفت‌وگو در فضای نقد و رسانه شکل می‌گیرد.

صالحی‌امیری همچنین با بیان اینکه در جامعه‌ای که در آن گفت‌وگو نیست خشونت ناامنی و آسیب وجود دارد، اضافه کرد: فرایند گفت‌وگو باید تبدیل به یک فرهنگ ملی شود. ما راهی جز گفت‌وگو نداریم و یک فضیلت دائمی است. این موضوع باید تبدیل به فرهنگ عمومی کشور شود، بهترین روش گفتگوی مستقیم است.گفتگو باعث شکوفایی جهش می شود اگر در جامعه گفتگو نباشد خشونت افزایش پیدا می کند . 

وی در ادامه اظهار داشت: قطعا فرهنگ‌مداران می‌توانند به همراه نخبگان صدای ملت را به دولت و بالعکس برسانند. باید هنرمندان، اصحاب سینما، موسیقی و... با یکدیگر گفتگو کنند زیرا ما راهی جز گفتگو نداریم. بهترین مسیر برای حفظ حیات فرهنگی جامعه، گفتگوی مستقیم است. گفت و گو و نقد می‌تواند باعث جهش جامعه شده و جامعه را از دروغ و کژی‌ها دور کند. زمانی که گفتمان در کشور شکل بگیرد، فضای برادرانه و توام با فضیلت در جامعه حاکم می‌شود./856/ 202/ص

ارسال نظرات