۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۸۴۳۴۶
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

مبارزه با تجمل گرایی و اشرافی گری ویژگی اسلام سیاسی است

امام جمعه موقت مشهد مبارزه با تجمل گرایی و اشرافی گری را از شاخصه های اسلام سیاسی دانست و گفت: حکومت داری با اشرافیت و سفره های رنگین سازگار نیست.
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه محمد باقر فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان عصر امروز در یادواره دانشمند شهید حجت الاسلام عبدالکریم هاشمی نژاد که در محل  سالن اجتماعات سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه روحانیت شیعه از هزار و اندی سال پیش استنباط، استخراج و کشف دین را از منابع اصلی بر عهده دارد، گفت: تبیین دین، تبلیغ، حراست، حفاظت، تشکیل دین، نهضت تنباکو، مشروطه، پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی یکی از کارهای مهم روحانیت بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با تاکید بر اینکه روحانیت باید امروزه در مقابل خصومت دشمنان در خط مقدم جبهه حرکت کنند، ابراز داشت: روحانیت خطوط اصلی انقلاب را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه در راس دشمنان، آمریکا قرار دارد که امپراتوری رسانه های جمعی دنیا در اختیار آنان است، اظهار داشت: هدف دشمنان از بین بردن اسلام و مکتب تشیع است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه قبل از انقلاب گفته می شد اسلام بدون حکومت، اسلام نیست زیرا اسلام بی حکومت نمی تواند کسی را آزاد یا از مردم دفاع کند، ادامه داد: زمانی که اسلام با قدرت حکومت در زندگی بشری ظاهر شود فلسطین، یمن، عراق و سوریه را نجات می دهد.

وی قدرت حکومت را متکی به دین و جوشیده از اسلام ناب دانست و گفت: اسلام بی حکومت، اسلام نیست.

اسلام ناب جوشیده از قرآن، نهج البلاغه و منابع دینی است

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در ادامه با تاکید بر به روز بودن روحانیت در جبهه نرم افزاری، معرفت دینی را از شاخصه های یک روحانی به روز دانست و اظهار داشت:  معرفت دینی باید در تمامی جنبه های زندگی وجود داشته باشد و اسلام سیاسی را باید شناخت که به تعبیر رهبری، سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست است.

وی با بیان اینکه بدون اسلام سیاسی و معرفت دینی نمی توان پیشتاز اسلام ناب بود، گفت: اسلام ناب، جوشیده از قرآن، نهج البلاغه و متکی به منابع دینی است.

شاخصه ها و اصول اسلام سیاسی

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به اصول اسلام سیاسی اشاره کرد و گفت: اسلام سیاسی، اسلامی است که می گوید توحید نظری و عملی باید بر ذهن و زندگی مردم حاکم باشد.

وی دومین شاخصه اسلام سیاسی را متکی بر وحی، عدل و علم و دانش دانست و افزود: اسلام سیاسی جهل را قبول ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه مبارزه با استکبار و استکبار ستیزی را از شاخصه های دیگر اسلام سیاسی دانست و گفت: اسلام سیاسی بی تفاوتی، انسجام و تعامل با استکبار را به رسمیت نمی شناسد بلکه مبارزه با استکبار را قبول دارد و استکبارستیزی اصلی غیرقابل اغماض است چون استکبار سلطه طلب است.

وی اخلاق و معنویت، عدالت خواهی و دفاع از مظلوم در مقابل ظالم را از شاخصه های دیگر اسلام سیاسی دانست و ابراز داشت: اعتقاد به حاکمیت معنویت در تمام ابعاد زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی از دیگر شاخصه های اسلام سیاسی است.

وی با تاکید بر اینکه باید در اسلام سیاسی اخلاق و معنویت حاکم باشد، گفت: لازمه اخلاق در جامعه خدمت به مردم، عدم اختلاس گرایی و پیش نیامدن دعواهای سیاسی است.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با اشاره به آیه «َلقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» عدالت خواهی را از دیگر شاخصه های اسلام سیاسی دانست و اظهار داشت: به تعبیر شهید بهشتی عدالت به هر قیمت ممکن یک باید است.

وی با بیان اینکه اسلامی سیاسی اسلامی است که می گوید همه مردم موظف هستند داشته های دل زمین را کشف، استخراج و به آن برکت بدهند و در خدمت تکامل انسان قرار دهند، ادامه داد: اسلام سیاسی می گوید از بهشت اباد دنیا می توان وارد بهشت آخرت شد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان مبارزه با تجمل گرایی، اشرافی گری و تن پروری و عیاشی و لذت گرایی را از شاخصه های اسلام سیاسی دانست و گفت: امر بزرگ حکومت داری با اشرافیت و سفره های رنگین سازگار نیست.

علم، اخلاق و سواد ویژگی بارز شهید هاشمی نژاد

وی در پایان علم، اخلاق و سواد را از ویژگی های بارز شهید هاشمی دانست و گفت: شهید هاشمی نژاد بر مبنای اسلام جوشیده از قرآن، نهج البلاغه و معرفت دینی حرکت می کرد./201/859/ب1

ارسال نظرات