۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۴۸۳۶۴۲

حق معنویت

دانش آموخته حوزه علمیه قم در مقاله ای به بررسی مقوله مهم نیاز انسان به معنویت پرداخته و تاکید کرده است که باید یکی از اساسی ترین نیازهای روح و بعد فرا طبیعی انسان ، معنویت است. که متاسفانه هیچ حقی برایش کنار نگذاشته ایم.
معنویت دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امیر عبدل از دانش آموختگان حوزه علمیه قم در مقاله ای علمی به بررسی مقوله مهم حق معنویت پرداخته است.

چکیده مقاله این دانش آموخته حوزه علمیه قم که در اختیار خبرگزاری رسا قرار گرفته بدین شرح است:

مقدمه؛

نیاز بشر به حق معنویت مثل حق آزادی است، طبیعت بشر فقط آزادی نیست . انسان در بعد فرامادی نیازهایی دارد که مثل نفس کشیدن بر آن نیاز دارد.

حال این سوال مطرح است که هویت اساسی انسان را چه چیزی تشکیل می دهد، آیا روح اصیل است و ماندنی یا بعد مادی انسان .

همچنان که در طبیعت نیازمندی هایی برای بعد مادی انسان است در بعد فرا طبیعی هم نیازمندی های دیگری داریم. برای نیازمندی های طبیعی انسان سازمان های مختلفی تشکیل شده است، مثل:

سازمان ملل متحد ، انرژی اتمی ، فیفا، کونکاکاف، صلیب سرخ، المپیک ، یونسکو و ... . ولی بعد فراطبیعی چگونه است ؟ آیا برایش حقی کنارگذاشته ایم؟

یکی از اساسی ترین نیازهای روح و بعد فرا طبیعی انسان ، معنویت است. که متاسفانه هیچ حقی برایش کنار نگذاشته ایم.

بعضی ها خواسته اند حق معنویت را زیر مجموعه حق آزادی قرار دهند و در کنوانسیون های بین المللی برایش جایگاهی را در نظر بگیرند ، ولی ما می خواهیم حق معنویت را حق خالص بدانیم و در زیر مجموعه دیگری قرار ندهیم ، چون جزو حقیقی ترین حق انسان است مثل حق آزادی که بعنوان یک حق مستقل در دنیا شناخته شده است.

وی که مقاله خود را به صورت کتابخانه ای و تحلیلی و در شش فصل تهیه و تدوین کرده، نوشته است که :

درفصل اول، برای پذیرش حقوق و قانون خاصی که می خواهد همگانی و برای تمامی افراد بشر باشد ،به منشأ پذیرش حقوق مشترک و بحث های پیرامون آن بررسی اثبات حقیقت جامع بین تمام افراد در تدوین حقوق بشر ، چون اثبات قوانين حقوقي مشترك بين تمام افراد بشر، وقتي ممكن است كه استحقاق مشترك و مستحقّ حقيقي جامع و فراگير ثابت شده باشدپرداختیم؛زیرا صاحبان مکاتب متنوع، هر کدام دیگری را باطل می داند و هر یک می کوشد حقوق مصوب بر اساس آن ملت باشد.

و بعد از اثبات اینکه می توانیم برای تمامی افراد بشر حقوق مشترکی مثل حق معنویت داشته باشیم ، در فصل دوم به چیستی حق و معنویت پرداختیم که در پیرامون آن به پیشینه معنویت اشاره کردیم و دو گونه معنویت دینی و سکولار راهم بررسی کردیم .

در فصل سوم به بررسی حق معنویت در آیات قرآن کریم پرداختیم تا شاهدی از نقل برای اثبات مدعای خود داشته باشیم .

در فصل چهارم برای اثبات حق معنویت به عنوان یکی از نیازهای بعد معنوی و فطری انسان ، به مباحث انسان شناسی پرداخته و استدلال هایی را مطرح کردیم .

بعد از اثبات حق معنویت به عنوان یکی از نیازهای فطری و بعد معنوی انسان ، در فصل پنجم برای تبیین حق معنویت و روشن

شدن اثرات حقوقی ناشی از آن ، به بررسی ویژگی های حق معنویت و حق آزادی پرداختیم و در یک جدول، تاثیرات و نتایج

هریک از آن ها را در خصوص حق و تکلیف ذی حق و طرف مقابل آن ذکر کردیم .

و در فصل ششم، برای تثبیت جایگاه حق معنویت به آثار ایمان و حق معنویت پرداختیم .

/924/د102/ج

امیر عبدل؛ دانش آموخته حوزه علمیه قم

برای دریافت فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید

 

 

ارسال نظرات