۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۸۳۲۶۲
رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی عنوان کرد؛

نقش عمان در پروژه‌های وحدت اسلامی مهم است

حجت الاسلام میرزایی نقش عمان در پروژه‌های وحدت اسلامی را مهم ارزیابی کرد و گفت: کشور عمان به لحاظ‌های مختلف در بحث پروژه وحدت اسلامی دارای اهمیت است، عمانی‌ها از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز، پای ثابت و رکنی از ارکان ثابت طرح تقریب نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.
حجت الاسلام محمد علی میرزایی

حجت الاسلام محمد علی میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه المصطفی، به نشست‌های جدی در بررسی پروژه‌های وحدت وارد شده است.

وی ابراز داشت: شرایط پیچیده جهان اسلام، برخورد و درگیری‌ هدایت شده بین مذاهب اسلامی، در خطر افتادن پروژه‌های بزرگ تقریب و وحدت و احساس ضرورت پرداختن به عوامل اصلی ضعف و احیاناً شکست برخی از ابعاد پروژه تقریب، از عوامل اصلی و انگیزه اصلی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه المصطفی برای ورود به نشست‌های جدی در بررسی پروژه‌های وحدت بوده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی نقش عمان در پروژه‌های وحدت اسلامی را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: کشور عمان به لحاظ‌های مختلف در بحث پروژه وحدت اسلامی دارای اهمیت است، عمانی‌ها از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز، پای ثابت و رکنی از ارکان ثابت طرح تقریب نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

وی با بیان این که ما نسبت به این پروژه، ملاحظات، انتقادات و حرف‌‌هایی داریم، تصریح کرد: متأسفانه در فضای آسیب ‌دیده تکفیری در جهان اسلام و ترویج اندیشه داعش و اندیشه‌های تهدید کننده مفهوم امّت، وجود طرح و پروژه تقریبی_ مذهبی عمان، مغتنم و قابل استفاده است.

رئیس اندیشکده اتاق فکر جامعه المصطفی با تأکید بر نقش عمان در عرصه استراتژیک و ژئوپلیتیک میان ایران و کشور‌های مختلف، اظهار داشت: نقشی که عمانی‌ها در عرصه استراتژیک، ژئوپلیتیک و سیاست بین ایران و کشور‌های مختلف غرب و جهان عرب ایفا می‌کنند، شباهت زیادی به نقش عمانی‌ها در عرصه‌های فکری، فرهنگی و تقریبی دارد.

وی ابراز داشت: متأسفانه امروزه در همه کشور‌ها صحبت‌ از شکست پروژه تقریب می‌شود، اما با ما با این ادبیات مخالف هستیم و معتقدیم جمهوری اسلامی با گذشت چهار دهه از عمر خود، توانسته است فرهنگ تقریب را در بخش‌های مهمی از جهان اسلام تثبیت و تحکیم کند.

مشاور ریاست جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: وجود جریان‌های هدایت شده تروریستی، وجود پروژه‌های تخریبی مذاهب توسط عربستان، وجود دست‌های آمریکایی و اسرائیلی در باز گذاشتن دست‌ جریان‌های تکفیری و داعش، وجود همبستگی جریان ارتجاع، سکولاریسم و صهیونیسم،‌ نمی‌تواند دلیلی بر شکست طرح‌ها و پروژه‌های ما باشد.

وی با بیان این که:‌ بنده از کارنامه تقریب مذاهب دفاع می‌کنم، افزود: علیرغم آن چه در میدان با آن مواجه هستیم، به کارنامه تقریب مذاهب نگاه مثبتی داشته و آن را موفق ارزیابی می‌کنم.

حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد: یکی از پروژه‌های اصلی ما در مسایل اصلی جهان اسلام بررسی آسیب‌شناختی و روش‌شناختی جریان وحدت و تقریب است.

وی افزود: ما معتقدیم پروژه جمهوری اسلامی، بدون تأکید بر هم‌افزایی، همدلی، همبستگی و یک‌پارچگی امت، در عنوان‌هایی فراتر از عنوان مذهب قابل تحقق نیست از این رو یک‌ پارچه انگاری، منسجم‌سازی و انسجام بخشی به اندیشه‌های جهان اسلام در قالب‌های تازه‌تری از مذاهب سنتی به عنوان یک پروژه مهم قابل بررسی است.

رئیس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی با بیان این که باید شرایط ناگوار جدید را توطئه‌ای برای خنثی کردن آثار تقریب تلقی کنیم نه نشانه‌ای برای شکست تقریب، ابراز داشت: اعتقاد ما این است که چون انقلاب اسلامی ایران توانسته است، یک جایگزین تمدنی به دنیا معرفی کند، سکولار غربی و ارتجاع سعودی، احساس خطر کرده‌اند.

وی ادامه داد: عربستانی‌ها با نگاه بسته تکفیری و وهابی نتوانستند همبستگی در مفهوم امت درست کنند، تا چه رسد به ایجاد همبستگی در عرصه تمدنی، لذا پروژه آنها در سایه پروژه تقریب و وحدت گرایانه امام خمینی(ره) به اُفُول رفت.

رئیس اندیشکده اتاق فکر جامعه المصطفی اظهار داشت: سکولار غربی نتوانست جایگزینی به جامعه‌های اسلامی معتقد به مذهب و معتقد به محال بودن تفکیک رابطه دین و سیاست ارائه بدهد. از این رو سکولار نیز احساس تهدید کرد که این پروژه جدید یک پروژه تمدنی، اخلاقی، عقلانی و در عین حال مبتنی بر اعتقاد به خدا است.

وی تأکید کرد: بخش مهمی از ایران هراسی و شیعه هراسی و انقلاب هراسی در دنیا به خاطر این بود که ایران توانست یک رقیب جدیدی به میدان بازی‌های استراتژیک جهان معاصر بیاورد و این‌ها مرهون تلاش وحدتگرا و انسجام بخش حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است.

مشاورریاست جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که جامعه المصطفی به عنوان قطب مرکزی و کانونی برای پیگیری مسأله تقریب تبدیل شده است، گفت: این سیاست توسط ریاست محترم جامعه المصطفی پذیرفته و ابلاغ شده است./878/ 302/ص

اکتای بهمنی
ارسال نظرات