۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۴۸۳۰۱۶
نویسنده حوزوی تأکید کرد؛

شکل گیری «ادبیات تبلیغی» بهترین راه مردم شناسی

ناصری و اکبری دیزگاه از نویسندگان حوزوی، پژوهشگران اجتماعی را نیازمند تجربیات تبلیغی طلاب و روحانیان دانستند.
خاطره نویسی اکبری دیزگاه ناصری مسلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مسلم ناصری در نخستین جلسه دوره ارتقای مهارت مستند نگاری تبلیغی که امروز با حضور مبلغان علاقه مند به خاطره نگاری از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه «خاطره» از بدو تولد انسان به‌وجود آمده است، گفت: در زمان‌های قدیم افراد هنگامی‌که از سرکار بازمی‌گشتند در کنار هم جمع می‌شدند و به سخن گفتن از کارهای روزمره و لحظات شیرین خود می‌پرداختند که این حرکت سرمنشأ کارهای هنری و داستانی امروزی اعم از فیلم و غیره است.

حوزویان باید خاطره‌نویس باشند

نویسنده حوزوی خاطرنشان کرد: خاطره‌نویسی برای طلاب بسیار ضروری است؛ بر این اساس طلاب هنگامی‌که به سفرهای تبلیغی می‌روند باید خاطرات خود را نگاشته و در اختیار سایرین قرار دهند تا آرام‌آرام دیگران از تجربیاتشان استفاده برند.

وی ادامه داد: تنها لازمه نویسندگی این است که شخص مهارت نویسندگی را کسب کند تا بتواند با یک دفتر و یک خودکار شروع به نوشتن کند و خاطرات را به‌وسیله قیود بنگارد.

ناصری با اشاره به اینکه مردم با اعتمادی که نسبت به طلاب دارند، وقایع زندگی خود را با آنان در میان می‌گذارند، اظهار داشت: اگر طلاب این خاطرات را بنگارند و بعد از مدتی آنها را در اختیار جامعه شناسان قرار دهند می‌توانند در آسان‌سازی شناخت روحیات مردم از سوی جامعه‌شناسان کمک ویژه‌ای کنند تا با در نظر گرفتن این روحیات، برای مردم و مشکلات آنان برنامه‌ریزی شود.

وی یادآور شد: میان خاطره و گزارش‌نویسی تفاوت‌های بسیاری است، از جمله این‌که خاطره‌نویسی از قالب‌های ادبی اندکی فاصله می‌گیرد و بیشتر شیوه نگارش آن شخصی و نزدیک به محاورات منهای حشویات است؛ باید گفت طلاب به‌جای این‌که از محل تبلیغی خود گزارش تهیه کنند، باید با ذهنی آرام و دور از ادبیات عرفی به نگاشتن خاطرات تبلیغی خود بپردازند.

مستند‌نگاری به‌عنوان راهکاری دینی برای جمعه

در ادامه این جلسه ابراهیم اکبری دیزگاه با بیان اینکه مستند نگاری اعم از خاطره‌نویسی، خواب نوشت، روزنوشت و وقایع‌نگاری است، گفت: علت مورد توجه قرار گرفتن «مستند نگاری» این است که این مسأله بسیار تأثیرات بسزایی در زمینه جذب افراد دارد چراکه به دور از تخیلات و وهمیات است.

طلبه رمان‌نویس تحقق ادبیات تبلیغی را ضروری دانست و عنوان کرد: در ادبیات آمریکا به‌وضوح خاطرات میسیونرهای مسیحی‌ای که از فرانسه به آنجا رفتند و میان سرخ‌پوستان به تبلیغ پرداختند دیده می‌شود؛ بنابراین اگر در جامعه امروزی بخواهیم سینما، نمایشنامه‌ها و تلویزیون سروسامان پیدا کند، باید «راهکارهای دینی» ارائه شود و این مسأله محقق نمی‌شود مگر اینکه «خاطره‌نویسی تبلیغی» شکل بگیرد.

وی افزود: خاطره‌نویسی تبلیغی حاصل تبلیغ طلاب در مکان‌های مختلف بوده و در آن «زیست دینی» خود را به جامعه به‌عنوان راهکار تحویل می‌دهد چراکه در این نوع نوشته‌ها به‌وضوح خواسته‌ها، اخلاقیات و روحیات مردم در نقاط مختلف کشور دانسته می‌شود.

اکبری دیزگاه خاطرنشان کرد: سالانه انبوهی از طلاب به تبلیغ می‌روند که بر اساس یک نقل تعدادشان به 50 هزار نفر می‌رسد؛ به‌یقین هنگام وارد شدن به محل تبلیغ برای هرکدام از آنها وقایعی اتفاق می‌افتند، اما متأسفانه تاکنون بسیار کم دیده شده طلبه‌ای به خاطره‌نویسی بپردازد.

وی در پایان یادآور شد: اگر میان 50 هزار طلبه مبلغ اگر 5 اثر تأثیرگذار در قالب «ادبیات تبلیغی» تولید شود می‌توان گفت در این زمینه انقلاب صورت گرفته است؛ باید گفت در این عرصه هنوز چندان موفقیتی حاصل نشده و ضروری است حوزه‌های علمیه بیشتر به آن بپردازند./841/پ202/س

ارسال نظرات