۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۸۱۸۲۳
در برنامه 180 درجه مطرح شد؛

تقویت قدرت داخلی؛ تنها راه به زانو درآوردن ترامپ

این روزها رییس‌جمهور جدید آمریکا و اظهارات و تصمیمات عجیب و غریب‌اش موجب شده تا بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان مباحث خود را به تحلیل اقدامات و اظهارت او اختصاص دهند.
ترامپ
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، این روزها رییس‌جمهور جدید آمریکا و اظهارات و تصمیمات عجیب و غریب‌اش موجب شده تا بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان مباحث خود را به تحلیل اقدامات و اظهارت او اختصاص دهند. این موضوع از نگاه رسانه‌های ایرانی نیز مفغول نمانده است چراکه ایران به یکی از محورهای همیشگی سخنرانی‌های ترامپ تبدیل شده است که آخرین آن نشست خبری پنجشنبه شب او با رسانه‌ها بود.

ترامپ در این نشست خبری گفته: «علیه ایران که از دولت قبلی سوءاستفاده می‌کرد و بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم است، تحریم‌های تازه‌ای وضع کردیم.» وی در عین حال در مورد برنامه دولتش در ارتباط با ایران تاکید کرد: «مجبور نیستم بگویم چه برنامه‌ای درباره ایران دارم چه برنامه‌ای درباره کره شمالی دارم. می‌دانید چرا؟ چون آنها نباید بدانند.»

برنامه 180 درجه که از شبکه افق پخش می‌شود در مناظره‌ای با عنوان «آمریکای بعد از ترامپ» با توجه به انتخابات اخیر آمریکا و ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روابط ایران و آمریکا در دوران پس از ترامپ را با حضور آقایان سید کاظم سجادپور و فؤاد ایزدی کارشناسان روابط بین‌الملل و مطالعات آمریکا مورد بحث و بررسی قرار داد.

حاکمیت جدید آمریکا معتقد به تعامل با ایران نیست

فؤاد ایزدی در بخش‌هایی از این مناظره با اشاره به سرنوشت برجام در دولت ترامپ ادامه داد: تنها دستاورد خارجی دولت اوباما برجام بود به همین دلیل ترامپ با آن مخالف می‌کرد. قرار بود اوباما شخصاً تعهد لغو تحریم‌ها را بدهد اما انجام نشد. ایزدی اعتقاد دارد: حاکمیت جدید آمریکا معتقد به تعامل با ایران نیست.
او با اشاره به گزارش واشنگتن پست مبنی براینکه اسرائیل و عربستان تعهد به برجام را از ترامپ خواسته‌اند، گفت: نتانیاهو هیچ وقت نگفت مخالف برجام است، بلکه دنبال توافق بهتر بود.

برجام موضوع سیاست داخلی نیست چرا که 25 سال سیاست خارجی ما را در گیر می‌کند.

شروط رهبری برای مذاکرات هسته‌ای عملی نشد

ایزدی در ادامه این برنامه به انتقاد منتقدان داخلی برجام اشاره کرد و گفت: حرف منتقدان برجام عدم مذاکره نبود، بلکه مذاکره درست بود. همچنان که شاهدیم شروط رهبری برای مذاکرات هسته‌ای عملی نشد. وی افزود: بر اساس برجام اگر اختلافی بین ایران و 1+5 رخ دهد، قاضی خودش یک طرف دعواست.

تعهداتی در برجام داده شده که در طول تاریخ بی سابقه است

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: تعهداتی در برجام داده شده که در طول تاریخ بی‌سابقه است. متن برجام به گونه‌ای است که خود آمریکا به تنهایی می‌تواند به آن عمل نکند. سید کمال سجادپور رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه هم در این برنامه با بیان اینکه بیشترین جنگ‌هایی که آمریکا در آن درگیر شده در زمان حاکمیت دموکرات‌ها بوده است، گفت: در سیاست‌های خارجی آمریکا هیچ فرقی بین دموکرات و جمهوری‌خواه نیست.

ترامپ دارای ثبات عقیده نیست

او ترامپ را یک جمهوری خواه کلاسیک دانست که به جمهوری‌خواهان تحمیل شده است و ادامه داد: ترامپ دارای ثبات عقیده نیست.

سعودی‌ها متحد آمریکا می‌مانند

سجادپور با اشاره به لابی سعودی‌ها برای تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا گفت: سعودی‌ها در انتخابات هزینه زیادی برای روی کار آمدن کلینتون کردند. وزیر خارجه عربستان در اقدامی بی‌سابقه 6 هفته برای دیدار با تیم ترامپ وقت گذاشت. سعودی‌ها متحد آمریکا می‌مانند گرچه با فراز و نشیب‌هایی همراه خواهد بود.

وی افزود: تمایل شخصی هر رییس‌جمهور در اولویت دادن به مسائل مؤثر است؛ اما حضور آمریکا در یمن به یک افتضاح تبدیل شده است.

او برخلاف فؤاد ایزدی اعتقاد داشت عربستان و رژیم صهیونیستی مخالف برجام بودند که تمام تلاش خود را در عدم به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای انجام دادند. سجادپور گفت: نتانیاهو تا لحظات آخر دنبال عدم تصویب برجام بود و وزیر خارجه عربستان زمان مذاکرات هسته‌ای هم به وین رفت و علیه برجام در فرودگاه با کری حرف زد.

سجادپور برخلاف ایزدی برجام را اجماع کل نظام نامید و اعتقاد داشت آمریکا به تنهایی نمی‌تواند آن را نقض کند. او گفت: اگر آمریکا می‌تواند به تنهایی برجام را نقض کند پس روسیه و چین هیچ اثرگذاری ندارند؟
او با بیان اینکه دولت جدید آمریکا به دنبال تحریک ایران برای نقض برجام است تا هزینه آن را ایران بپردازد، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم ایران، عمل به تعهدات است.

کسی که معتقد به دشمنی آمریکا نیست تاریخ معاصر را نمی‌شناسد

رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در دشمنی آمریکا با ما تردیدی نیست. کسی که معتقد به دشمنی آمریکا با ما نیست، تاریخ معاصر را نمی‌شناسد. سجادپور در ادامه با اشاره به اقتدار ایران در مقابل آمریکا گفت: تنها کشوری در منطقه هستیم که امنیت‌مان را خودمان تأمین می‌کنیم.

با تقویت قدرت داخلی می‌توان ترامپ را به زانو در آورد

وی در عین حال با اشاره به مهم‌ترین سیاستی که ایران باید در قبال ترامپ در پیش گیرد، تصریح کرد: آمریکا به یک ایران قدرتمند علاقه‌مند نیست؛ در مقابل سیاست‌های ترامپ باید قدرت داخلی را تأمین کرد. با تقویت قدرت داخلی می‌توان ترامپ را به زانو در آورد./1325//102/خ

ارسال نظرات