۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۴۸۰۶۵۱
مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان شرقی:

راهکارهای جذب جوانان به فعالیت‌های مسجدی مطابق با نیازهای روز جامعه باشد

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که راهکارهای جذب جوانان به فعالیت‌های مسجدی بایستی مطابق با نیازهای روز جامعه باشد، گفت: کانون های مساجد در این راستا اقدامات ارزشمندی داشته‌اند.
محمد هادی نیا

محمد هادی نیا، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، از راه‌اندازی ۲۴ کتابخانه باز مسجدی با اهدای ۲ قفسه و ۴۰۰ جلد کتاب به هر کدام از این کتابخانه ها خبر داد و اظهار داشت: امسال بیش از ۱۲۰ باب کتابخانه باز در مساجد استان آذربایجان شرقی ایجاد شده است.

هادی‌نیا با اشاره به این‌که استقبال جوانان از کتابخانه‌های کانون‌های مساجد به دلیل استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی، کنکور و به‌روز افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰۰ باب کتابخانه باز در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان‌شرقی فعال هستند که تجهیز این مراکز علمی و پژوهشی مورد توجه است.

وی ترویج فرهنگ مطالعه، جذب بیشتر جوانان از طریق ترغیب به مطالعه و افزایش آگاهی های علمی و اجتماعی و فردی به مساجد، پویایی و فعال سازی مساجد با گسترش فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی را از مهم ترین اهداف راه اندازی کتابخانه های مسجدی برشمرد و گفت: در کنار این کتابخانه‌ها، تجلیل از نخبگان حوزوی و دانشگاهی فعال در مساجد نیز همواره صورت گرفته است.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که راهکارهای جذب جوانان به فعالیت‌های مسجدی بایستی مطابق با نیازهای روز جامعه باشد، گفت: اولین ضرورت برخورد با نسل جوان، شناخت آن ها است، چرا که بدون شناخت قادر به شناسایی نیازهایش نخواهیم بود.

هادی نیا با تأکید بر شناخت نقش و جایگاه مساجد در تربیت دینی نسل آینده‌ساز جامعه، افزود: می توان با دادن نقش و مسؤولیت به نوجوان و جوان، آن ها را جذب مساجد و برنامه های فرهنگی کرد و طرح ها را به انتخاب نسل جوان ارزش‌گذاری کرد، نوجوانان با حضور در مساجد، با اسلام و معارف آن آشنا شده و انس بیشتری با مکتب اهل بیت(ع) پیدا می کنند.

وی تصریح کرد: غنی ‌سازی اوقات فراغت و استفاده از نیرو و نشاط جوانان، آموزش مهارت به جوانان و تقویت روحیه اعتماد به نفس به آنان بسیار کمک می ‌کند تا خودباوری را در آنها به وجود آورد و در این زمینه نه تنها مسؤولان ادارات بلکه والدین و تمامی اقشار جامعه  وظیفه دارند با کار گروهی و جهادی همکاری های لازم را انجام دهند.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با اشاره به نقش کانون ‌های مساجد در ترویج فرهنگ دینی، گفت: ارائه برنامه‌ های فرهنگی و هنری برای جذب جوانان به مساجد اهمیت زیادی دارد، به عبارت دیگر برنامه های کانون های مساجد در تقویت بصیرت در بین نوجوانان و جوانان مؤثر است.

وی وجود کانون‌ های فرهنگی و هنری در کنار مساجد و ارائه برنامه ‌های متنوع را سبب مصونیت جوانان در برابر آسیب‌ های فرهنگی دانست و گفت: بودجه بدون خلاقیت، معجزه نمی کند، حتی بدون ابتکار، بودجه هم به هدر می رود، باید به دنبال راهکارهای نو و خلاقانه برای جذب نسل جوان جامعه به مساجد باشیم./935/302/ب2

ارسال نظرات