۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۷۹۸۰۷
وزیر نیرو در دیدار امام جمعه تبریز خبر داد؛

بهره برداری از پروژه آبرسانی به 1375 روستای کشور در دهه فجر امسال

چیت چیان با بیان اینکه خدمات دولتها به برکت انقلاب است، گفت: به 1375 روستای کشور به ویژه 53 روستای استان آذربایجان شرقی همزمان با دهه فجر آبرسانی صورت خواهد گرفت.
حمید چیت‌چیان وزیر نیرو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حمید چیت‌چیان پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت الله محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز، با اشاره به ساخت دو تونل، کانال و سد به منظور احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: اجرای این طرحها، تحول اساسی در وضعیت دریاچه ارومیه ایجاد می کند.

وی با تشریح طرحهای تونل و سد در جهت احیای دریاچه ارومیه، ادامه داد: آب آوری 90 میلیون مترمکعب در سال از یک تونل تا اواخر امسال به بهره برداری می رسد و تونل دیگر با 40 کیلومتر طول و 700 میلیون مترمکعب آب آوری سالانه، تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، دریاچه ارومیه و مسأله خشک شدن آن یک بار سنگین برای ملت و دولت ایران بود.

وزیر نیرو با اشار به کاهش میانگین 40 سانتی آب دریاچه ارومیه به صورت سالانه در 12 سال گذشته، ابراز داشت: این میانگین با اقدامات صورت گرفته به صورت معکوس در آمد و امسال 30 سانت آب دریاچه افزایش یافت، در دو سال گذشته سالانه 8 درصد مصارف آب کشاورزی از طریق افزایش بهره وری در مناطق پیرامونی کاهش یافته است.

وی با اشاره به سر ریزی پساب تصفیه فاضلاب شهرهای پیرامونی به دریاچه ارومیه، ادامه داد: از این طریق سالانه به اندازاه آب برداشتی از میاندوآب به این پهنه آبی اضافه می شود.

چیت‌چیان با اشاره به اقدامات و خدمات دیگر دولت در سایه نظام اسلامی و انقلاب شکوهمند ایران، افزود: در دولت یازدهم 31 سد به بهره برداری رسیده است و 4 میلیارد مترمکعب به میزان آب استحصالی افزوده شد، پیش از دولت یازدهم آب استحصالی در مجموع 45 میلیارد مترمکعب در کشور بود.

وی با اشاره به بهره برداری از 2200 مگاوات برق از نیروگاه در سال جاری، ابراز داشت: در دولت تدبیر و امید در مجموع 7000 مگاوات نیروگاه بهره برداری شد، بر اساس معیارهای اقتصاد مقاومتی توانستیم معادل 3 هزار مگاوات صرفه جویی از طریق مدیریت مصرف در ساعات اوج داشته باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به جدیت دولت برای تسریع در اجرای طرح تولید برق آذربایجان شرقی، گفت: در آذربایجان غربی، کردستان و اردبیل به عنوان استانهای مجاور و نزدیک، مازاد نیاز تولید برق داریم، اما در آذربایجان شرقی در سالهای اخیر سرمایه گذاری جدی برای تولید برق به جهت نبود مجوز تولید برق در این استان است.

وی با بیان اینکه بخش عمده سرمایه گذاری ها در آذربایجان شرقی با توجه به روحیه اقتصادی مردم این استان از سوی بخش خصوصی انجام شده است، ابراز امیدواری کرد: بهره برداری از نیروگاه های جدید تولید برق، زمینه ساز افزایش سرمایه گذاری های مردم در این استان شود.

چیت چیان با اشاره به آب رسانی به 1375 روستای کشور و 53 روستا در استان در دهه فجر امسال و تخصیص ردیف بودجه مستقل مجلس از سال 93 به این امر، ادامه داد: با موافقت رهبر معظم انقلاب 500 میلیون دلار سال گذشته و 300 میلیون دلار امسال از صندوق توسعه ملی برای طرحهای آبرسانی روستایی برداشت شد./854/202/ب2

ارسال نظرات