۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۴۷۸۷۹۵
نماینده ولی‌فقیه در قزوین:

علم و دانش در اسلام جایگاه ویژه دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: این که قرآن به قلم قسم یاد کرده است و تا این حد به ابزار نوشتن اهمیت قائل شده، گویای این است که در اسلام علم و دانش جایگاه ویژه دارد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد، با اشاره به آیات ابتدایی سورره قلم اظهار کرد: باری‌تعالی زمانی به قلم سوگند یاد کرده است که در جزیره‌العرب تنها 17 نفر سواد داشتند که پنج نفر از آن‌ها هم می‌توانستند بنویسند و هم می‌توانستند بخوانند.

وی در ادامه افزود: قداست بخشیدن به ابزار علم و دانش به خوبی در این آیات مشاهده می‌شود و این نگاه نشان دهنده اهمیت قائل شدن اسلام به جایگاه رفیع تعلیم و تعلم است.

علم و دانش در اسلام جایگاه ویژه دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه ابراز کرد: این که در چنین محیطی قرآن به قلم قسم یاد کرده است و تا این حد به ابزار نوشتن اهمیت قائل شده، گویای این است که در اسلام علم و دانش جایگاه ویژه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: وقتی خداوند به قلم سوگند یاد می‌کند، انگیزه دانشجویی و دانش‌طلبی را در ما ایجاد می‌کند و با این اقدام انسان را متوجه ابزاری می‌کند که زمینه کسب علم و دانش را فراهم می‌‌کند.

این مفسر قرآن کریم در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی آیات سوره قلم را مطالعه می‌کنیم در می‌یابیم که برخی‌ها در آن دوران رسول‌الله(ص) را متهم می‌کردند که او شیفته، مفتون و مجنون علی(ع) است و به خاطر این شیفتگی به او امتیاز می‌دهد.

قرآن کریم همه را دعوت به علم، دانش و منطق می‌کند

وی در ادامه ابراز کرد: خداوند با قسم یاد کردن به قلم می‌خواهد بگوید که منطق جاهلیت و قرون وسطایی را با منطق عقلانی و وحیانی جایگزین کنید و از سر هوا و هوس سخن نگویید قرآن کریم با این سوگند همه ما را دعوت به علم، دانش و منطق می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه آیات ابتدایی سوره قلم شباهت بسیاری به سوره علق دارد، اظهار کرد: در آیه نخست سوره علق آمده «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» یعنی بخوان به نام پروردگارت كه آفريد خداوند در این آیه باز هم دعوت به خواندن می‌کند در حالی‌که در آن جامعه همه عاری از علم و سواد بودند و فقط قبضه شمشیر را می‌شناختند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه بر این‌که جهان دارای آفریدگار است نیز تأکید کرده است در حالی‌که آموزه‌های غربی، جهان را پوچ و بی‌روح معرفی کرده‌اند.

امام‌جمعه قزوین در ادامه بیان کرد: خداوند در آیه دوم سوره علق می‌فرماید «خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ» یعنی انسان را از علق آفريد، این‌که می‌گوید انسان از علق آفریده شده یعنی انسان وابسته است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در همین ابتدای کار مقصد را هم نشان می‌دهد و تأکید می‌کند که این خداوند است که منشأ کرامت است و به انسان هم کرامت عنایت می‌کند.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: در آیه 4 هم آمده «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» همان كسی كه به وسيله قلم آموخت، خداوند در سوره قلم به قلم سوگند یاد کرده است و در این آیه علت آن‌را بیان می‌کند و می فرماید چون قلم ابزار آموختن، تعلیم و آموزش است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: در آیه پنج سوره علق می‌فرماید «عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ» آن‌چه را كه انسان نمى‌دانست به تدريج به او آموخت،خداوند می‌فرماید آن چیزی‌که ما به شما آموختیم اگر از سوی ما و به وسیله انبیاء(ع) به شما عرضه نمی‌شد، شما نمی‌توانستید به آن دست یابید.

آموزه‌های وحیانی، بدون تعلیم رسولان دست نایافتنی است

وی در ادامه افزود: آموزه‌های وحیانی، بدون وحی و آموزه‌های رسولان دست نایافتنی است، اگر بر روی متون وحی بیاندیشیم، به خوبی در می‌یابیم که این‌ها چیزهایی نیست که آدمی بدون وحی و پیغمبران، بتواند به آن دست پیدا کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند درباره پیامبر(ص) هم این تعبیر را به کار برده و در سوره نساء فرموده و اگر فضل خدا و رحمت او بر تو نبود طايفه‌اى از ايشان آهنگ آن داشتند كه تو را از راه به در كنند و جز خودشان كسی را گمراه نمى‌سازند و هيچ‌گونه زيانى به تو نمى‌‏رسانند و خدا كتاب و حكمت بر تو نازل كرد و آن‌چه را نمى‌دانستى به تو آموخت و تفضل خدا بر تو همواره بزرگ بود.

امام‌جمعه قزوین ابراز کرد: خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید خداوند به تو چیزهایی آموخت که اگر از سوی خداوند به تو آموزش داده نمی‌شد، تو هرگز نمی‌توانستی از آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

این مفسر قرآن کریم در ادامه با اشاره به برخی از اسرار الهی که انسان بدون وحی نمی‌تواند آن‌ها را دریابد تصریح کرد: خداوند می‌فرماید قرض دادن به انسان نیازمند در حقیقت قرض دادن به من است و سپس می‌فرماید نه تنها من این را به تو باز می‌گردانم بلکه چند برابر آن را به تو می‌بخشم.

وی در پایان گفت: خداوند می‌فرماید در مقابل دشمن که قرار می‌گیرید به تجهیزات و امکانات آن‌ها نگاه نکنید زیرا اگر شما اهل بندگی، تقوا، عبادت و توکل بر خدا باشید بر دشمنان غالب می‌شوید این‌ها حقایقی است که تنها از طریق وحی می‌توانیم دریابیم./201/873/ب1

ارسال نظرات