۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۴۷۸۴۰۳
آیت الله شبیری زنجانی:

غیر معصومین انسان‌ها تحت تاثیر هوای نفس هستند

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در درس اصول فقه خود تاکید کرد که غیر از حضرات معصومین(ع) همه انسان ها تحت تاثیر هوای نفس قرار دارند و تنها عصمت است که جلوی هوی و هوس را می گیرد.
آیت الله شبیری زنجانی

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله شبیری زنجانی در درس اصول فقه خود تاکید کرد که غیر از حضرات معصومین "سلام الله علیهم" همه انسان ها تحت تاثیر هوای نفس قرار دارند و تنها عصمت است که جلوی هوی و هوس را می گیرد.

وی با استناد به این سخن افزود: حجّیت دائر مدار این است که هوای نفس شخص، از متعارف بیشتر نباشد. اگر هوای نفس انسان در قسمتی، از متعارف بیشتر باشد، قول او در آن قسمت، حجیت ندارد ولی در سایر زمینه ها، قول او معتبر است و حجیت دارد. بنابراین صرف ملکه عدالت بر اینکه بر  وی اعتماد شود کافی نیست بلکه باید هوای نفس و خطایش بیشتر از متعارف نباشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: به نظر ما از شروط مرجع تقلید آن است که حرص و هوی و اشتباه او غیر متعارف نباشد. در رساله هم این مطلب را ذکر کرده ایم. اگر حرص به مال و جاه و زن و اولاد و عشیره، از متعارف بیشتر باشد، انسان را از دیدن حقایق کور می کند «حبُّ الشیء یُعمی و یُصمّ».

وی گفت: یکی از اموری که در خطای انسان، تأثیر دارد، حبّ نفس و هواهای نفسانی است. متأسفانه ما گرفتار هستیم و در این مسأله، شیطان خیلی قویّ به سراغ ما می آید. ما اگر بتوانیم، خودمان را محکم نگه داریم و حداکثر بر خلاف رضایت خدا و پیغمبر "صلی الله علیه و آله" فتوا ندهیم. ولی اگر میل انسان، به یک طرف برود، آدم باید خودش را خیلی محکم نگه دارد تا مطابق میل خود، نظر یا فتوی ندهد.

این مرجع تقلید ادامه داد: در سخنرانی های مرحوم راشد دیدم و أفواهاً هم شنیده بودم که: وقتی مرحوم علامه حلّی در نهایت به این نظر می رسند که بر خلاف مشهور علمای قبل از ایشان، آب چاه معتصم است و در برخورد با نجاست، نجس نمی شود، با خودشان می گویند: نکند که این نظر ما به خاطر این باشد که چاه منزل خودم را پاک بدانم و به زحمت نیفتم و این میل و علاقه شخصی مرا به این فتوا کشانده باشد؟ فلذا دستور می دهد که چاه منزل ایشان را پر کنند و سپس دوباره بررسی ادلّه را شروع می کند./1323/102/ص

ارسال نظرات