۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۴۷۶۸۰۱

اقدامات و عملکرد کمیته امداد امام خمینی

در تاریخ 14 اسفند ماه 1357، کمیته امداد امام‌ خمینی(ره)، با صدور حکم پرخیر و برکت و تاریخی حضرت امام خمینی‌(ره‌) برای مدت نامحدود، بمنظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنان‌، تأسیس گردید.
کمیته امداد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سابقه شکل گیری و پی ریزی تشکیلات این نهاد به سال های قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال 1342 برمی گردد که تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره ‌همراهان و همرزمان حـضرت امام خمینی (ره‌) قرار داشتند و بعضاً مـسئولین فعلی این نهـاد می باشند، از طرف مـعظم له مـأموریت رسیدگی به‌خـانواده زندانیـان سیاسی، نیازمندان مبارزین را بعهده داشتند.

اقدامات حمایتی و امدادی این بزرگان خصوصاً در زمان اوجگیری انقلاب اسلامی یعنی سال های 56 و 57 که مبارزات امت مسلمان به اوج خود رسید و اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت‌، با حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه سیر صعودی یافت.

با پیروزی انقـلاب شکوهمند اسلامی و آغـاز فعالیت مجـدد بخش های اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور، لـزوم حـمایت از نیازمندان در صـدر برنامه‌های نظام قرار گرفت و دقیقاً 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به عنوان دومین نهاد انقلابی در تاریخ 14 اسفند ماه 1357، کمیته امداد امام‌، با صدور حکم پرخیر و برکت و تاریخی حضرت امام خمینی‌(ره‌) برای مدت نامحدود، بمنظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنان‌، تأسیس گردید.

در این گزارش در دو قسمت به معرفی عملکرد این سازمان پرداخته شده است:

الف) مهم ترین اقدامات این سازمان در سال های اخیر

ب) مهم ترین اقدامات کمیته امداد امام خمینی به تفکیک استان ها

الف) مهم ترین اقدامات این سازمان در سال های اخیر

از مهم ترین اقدامات این سازمان می توان به حمایت از خانوارهای محروم، بیمه ­های اجتماعی، تامین مسکن مددجویان، ‌ایجاد اشتغال، اهداء جهیزیه و پرداخت شهریه به دانشجویان تحت حمایت اشاره نمود:

حمایت از ١میلیون و ٦٢٠ هزار خانوار(٣میلیون و 240 هزار نفر)

- ٧٢هزار دانشجو،٣٣٠هزار دانش آموز،١٩٠هزار یتیم،٨٠هزار کودک زیر شش سال داری سوء تغذیه (ارائه ماهانه ٧٥هزار تومان سبد غذایی برای رفع سوء تغذیه این کودکان)/١٠ هزار کودک فاقد پدر و مادر/۲۷۰ هزار نفر کودک دارای سرپرست ناتوان و ۲۰۰ هزار نفر از ایتام تحت حمایت کمیته امداد هستند.

- یک و نیم میلیون سالمند ( به موجب طرح "شهید رجایی" حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از سالمندانی که در روستا های کشور زندگی می کنند تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند.) و یک میلیون و 80 هزار زن سرپرست خانوار.تعداد 5100 نفر بیمار خاص و 21 هزار و دویست نفر بیمار صعب العلاج نیز تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

اختصاص ٣٥٠ میلیارد تومان برای بیمه اجتماعی ۳۵۰ هزار خانوار در سال95

تامین مسکن مددجویان ظرف ٣تا ۵ سال آینده

- پیش بینی احداث 150 هزار مسکن شهری و 200 هزار مسکن روستایی در برنامه ششم توسعه برای مددجویان کمیته امداد

- در طول یک سال گذشته با کمک های هموطنان نیکوکار و استفاده از منابع مالی در اختیار کمیته امداد، 14 هزار مدد جوی تحت حمایت و نیازمند، صاحب خانه شده اند

- در سال گذشته کمیته امداد با همراهی شما 230 میلیارد تومان بابت تامین و تعمیر مسکنِ نیازمندان هزینه کرده است.

ایجاد اشتغال ایجاد اشتغال در سال95

- ایجاد اشتغال برای بیش از ١٠٠هزار خانوار تحت حمایت در سال٩٥ و با حمایتِ خیرینِ عزیز و نظام بانکی کشور تا سقف 75میلیون تومن به طرح های کار آفرینی مددجویان کمیته امداد وامِ قرض الحسنه پرداخت شده است.

- کمیته امداد حدود ۵۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش، یعنی حدود نیم میلیون نفر رو در ۵ سال گذشته از طریق ایجاد اشتغال به خودکفایی رسونده و از جمعیت نیازمند کشور خارج کرده

- طی پنج سال گذشته حدود ۳۳۰ هزار نفر از مددجویانی که نیازمند شغل بودند بعد از گذراندن دوره های آموزشی لازم به کارخانجات و موسسات برای کار معرفی شدند.

- ٥٠٠ هزار مددجوی مستعد کار در صورت تامین اعتبار طی سال های آتی صاحب شغل می شوند.

- طی یک سال گذشته ، 1700 دستگاه تراکتور و 800 دستگاه خودروی وانت با هدف ایجاد اشتغال و خودکفایی به مددجویان واجد شرایط توسط کمیته امداد تحویل داده شده.

- 16درصد از صنایع دستی کشور/ توسط مددجویان آموزش دیده در کمیته امداد تولید می شود

- ۶ میلیون و پانصدهزار راس دام از کل دامهای کشور متعلق به مددجویان کمیته امداد است

- در ۵ سال گذشته برای حدود 40 هزار نفر از مددجویان کمیته امداد در زمینه کشاورزی شغل ایجاد شده . طرح های اجرا شده در زمینه های زراعی، باغداری و محصولات گلخانه ای است.

- بیش از ۹۰٪ طرح های اشتغال کمیته امداد در حوزه صنایع دستی توسط زنان سرپرست خانوار انجام می شود .

- در ۵ سال گذشته 130 هزار طرح در گروه صنایع دستی توسط کمیته امداد اجرا شده است که این طرح ها در زمینه هایی مانند: زیور آلات، دستباف های سنتی، حصیر بافی، فرآورده های چرمی و پوست و از این قبیل بوده اند.

- طی 5 سال گذشته 98 هزار طرح صنعتی توسط کمیته امداد اجرا شده که از این طریق برای مددجویان ایجاد اشتغال شده است. طرح هایی مانند تولید پوشاک، صنایع غذایی و آشامیدنی، مصنوعات چوبی و مبلمان.

- از سال 1390 تا به امروز، یعنی طی 5سالِ اخیر بیش از ۲۸۰ هزار طرح برای اشتغالزایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در حوزه خدمات حمل و نقل اجرا شده است. این طرح ها شامل خدماتی از جمله تراکتور، تریلر، خدمات باری و مسافربری بوده است.

- بیشتر افراد مشغول در این زمینه را مردان تشکیل می دهند . 20 هزار نفر از زنان تحت حمایت کمیته امداد نیز از طریق طرح های حمل و نقل امرار معاش می کنند.

اهدای جهیزیه در سال 95

از ابتدای امسال 70 هزار جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت اهداء شده است.

پرداخت شهریه به دانشجویان در سال 95

سال 95 ، 515 میلیارد ریال اعتبار براى شهریه دانشجویان تحت حمایت در نظر گرفته و در وجه دانشگاه­ های ذیربط پرداخت شده است، همچنین در این رابطه مبلغ 127 میلیارد ریال کمک هزینه تحصیلی به آنها پرداخت شده است./1325//102/خ

ارسال نظرات