مؤثرترین عامل در تربیت انسان عشق و دلدادگی به اهل بیت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آيت الله کاظم صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در کلاس درس اخلاق که عصر امروز در مسجد جامع ازگل برگزار شد، در تفسیر آیات سوره مبارکه حجرات گفت: در این آیات، اساسی ترین اصل تربیتی، اجتماعی و اخلاقی مسأله محبوبیت ایمان است.
وی ابراز داشت: روان شناسان و کارشناسان علوم اخلاقی برای مؤمن ساختن و اعتلای درجات اخلاقی انسان راه های مختلفی را معرفی کرده اند؛ یکی از آنها بالا بردن درجه معرفت است.
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در ادامه افزود: متخصصین مواردی نظیر عقل و درک شخصی، جامعه، خانواده و اصالت آن، مدرسه و دانشگاه و قوانین اجتماعی را به نوعی در این امر دخیل می دانند؛ با استفاده از روایات و آیات نیز می بینیم که تمامی این عوامل تا حدی به نوع خودشان تأثیرگذار هستند.
آيت الله صدیقی با بیان اینکه دین اسلام همواره ما را با روش های سؤالی، خبری و الگو قرار دادن، به علم و ایمان دعوت کرده، گفت: در جامعه امروز با اینکه مردم با تمامی حرام و حلال ها آشنا هستند، ولی ظاهرا این دانش به تنهایی کافی نبوده و عده ای با علم بر اینکه دروغ، تهمت، مردم آزاری، نیش زدن و غیبت اشتباه است، باز هم به این خطاها به وفور مبتلا می شوند.
وی تصریح کرد: همه این اعمال مایه نزول بلا و مصیبت است؛ همچنین بلایایی نظیر بیماری، خشکسالی، مستجاب نشدن دعاها و تسلط اشرار و مسؤولان بد بر مردم نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر و زیاد شدن گناهان در جامعه است.
آيت الله صدیقی با بیان اینکه مؤثرترین عامل در تربیت انسان، عشق و دلدادگی به خدا، انبیا و ائمه است، گفت: اگر کسی این نوع از محبت را داشته باشد، دگرگون و متحول می شود و نمی تواند خلاف مسیر محبوب حرکت کند.
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در ادامه افزود: ایمان و عمل صالح در کنار هم مثمره ثمر خواهند بود؛ اعمال صالح در کنار طینت پاک و اعتقادات خوب رویش درستی خواهند داشت؛ از این رو نقش اساسی را در تربیت و پرورش انسان عشق به اهل بیت دارد؛ این محبت مانع انسان از آلودگی به گناه می شود؛ از این رو زیارت نامه ها، توسّلات و یادآوری معجزات سبب مشتعل شدن این عشق و در نهایت سبب غرق شدن عاشق در معشوق می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ان شاء الله حواس مان باشد که وقتی در قیامت از محبت به اهل بیت پرسیدند، مبادا افسوس بخوریم که چرا از این مکتب بهره نبردیم./202/966/ب1