اسلام، دین آزادی بیان و عقیده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین جاوری امشب در مراسم شرح زیارت عاشورا که در مسجد سرتخت برگزار شد، با اشاره به فراز «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِكَ عَلَيْكُمْ مِنّى جَميعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ» از این زیارتنامه، عنوان کرد: سلام یکی از اسمای حسنای الهی است که خداوند خود را با آن معرفی کرده است و به وسیله آن بندگان را به سوی رحمت و مغفرت خود فرا میخواند.
وی با اشاره به آیه «لا یَسمَعوُنَ فیها لَغوَاً أو تأثیماً الّا قیلاً سَلامَاً سَلامَاً»، اظهار کرد: خداوند بندگان خودش را از راههای سلام به نزدیکی به خودش فرا خوانده است، با این اسم به اهل بهشت سلام میگوید بنابراین قدر و ارزش این نام به اندازهای است که همه برکات الهی به وسیله آن به اهل بهشت میرسد.
استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: گاهی یک اقدام باعث ایجاد تحولات گستردهای در جامعه بشری میشود، تاریخ نمونههای زیادی از این تحولات را ثبت کرده اما مهمترین آنها ظهور دین اسلام در شبهه جزیره عربستان بود که سبب تغییر جریان تاریخ بشری شد.
حجت الاسلام جاوری اظهار کرد: انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ص) همه مناسبات اجتماعی را تغییر داد، تا قبل از ایشان ارزشهای اجتماعی مبتنی بر قتل و کشتار و انتقام خصوصی و بردهداری و استثمار دیگران و تجاوز به حقوق زنان بود، اما بعد از ظهور اسلام ارزشهای اجتماعی بر اساس عدالت، برابری، احترام به دیگران و آزادی زن و حفظ حقوق و حرمت او قرار داده شد، به همین دلیل ظهور اسلام در واقع انقلابی در همه ارکان اجتماعی بود که زمینه تغییرات دیگری را نیز ایجاد کرد.
وی بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) بارها افراد را غرور و تکبر برحذر داشتند و اعلام کردند که در حکومت اسلامی ملاک برتری افراد تقوای الهی است، اما بعد از وفات ایشان سرنوشت امت اسلام تغییر کرد و با غصب حق خلافت همه اخلاقهای پستی که اسلام برای زدودن انها تلاش کرده بود باز هم در جامعه حاکم شدند که یکی از آنها انقام خصوصی و ایجاد جنگهایی مبتنی بر کینه شخصی بود.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: زمانی که لشکر یزید در برابر امام حسین(ع) صفآرایی کردند به ایشان گفتند که ما تو را به انتقام افرادی که به دست پدرت در جنگ بدر کشته شدند، میکشیم؛ این اقدام به معنی نقض همه قوانین و مقرراتی بود که اسلام بر اساس آنها نظام حقوقی جامعه مسلمانان را ایجاد کرده بود، در عاشورا پسری را به دلیل کینهای که با پدرش داشتند به شهادت رساندند، مقصر اصلی همه این اقدامات و جنایات، کسانی بودند که حق خلافت را غصب و کسانی همچون معاویه بودند که حکومت خود را بر اساس برتری نژادی پایهگذاری کردند.
حجت لاسلام جاوری گفت: در زیات عاشورا بارها بر همراهان امام حسین(ع) سلام داده شده است، یک رهبر بزرگ و صاحب نفوذ، همراهان بزرگی هم دارد به عبارت دیگر بر اساس یک قاعده کلی طبق یک قاعده کلی انسانهایی که خلق و خویی شبیه به هم دارند به سوی یکدیگر جلب میشوند، امام حسین(ع) در شب عاشورا بیعت خود را همه همراهانش برداشت و صراحتاً به آنها گفتند که عاقبت کار آنها شهادت در راه خدا است بنابراین افرادی با آن حضرت همراه شدند که نه به اموال دنیا طمع داشتند و نه به دنبال مقامهای مادی بودند بلکه با علم و آگاهی قدم در راهی گذاشتند که آخر آن کشته شدن بود به همین دلیل این مرگ با عظمت آنها را لایق سلام خداوند کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: اخلاص در عمل همیشه قلبهای انسانهای مؤمن و پاک را به سوی انسان جلب میکند، در دوران انقلاب، امام خمینی(ره)ب ا اخلاصی که در رفتار و گفتار ایشان قابل مشاهده بود، با مردم سخن گفتند و آنها هم سخن ایشان را پذیرفتند؛ در دوران جنگ تحمیلی رزمندگان با علاقه بسیار زیادی در جبهه حاضر شدند و با افتخار خودشان را سرباز روح الله(ره) میخواند، در آن دوران هم نمونهای اخلاص یک رهبر روحانی و پیروانی که با اخلاص پیرو او شدند دیده شد.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای قیام عاشورا و انقلاب اسلامی که به دنباله آن اقامه شد، ایجاد محیط مناسب برای بیان آزادانه عقاید و نظرات بود، اسلام دین آزادی بیان و آزادی در ابراز عقیده است و امام حسین(ع) شجاعانه برای جلوگیری از انحراف ایجاد شده در امت پیامبر(ص) قیام کردند و زمینهای را فراهم کردند که افراد بتوانند آزادانه سخن خود را مطرح و از انحرافات دیگر جلوگیری کنند، امام خمینی(ره) نیز شرایطی را فراهم کردند که احکام اسلامی در جامعه اجرا و از انحرافات جلوگیری شود بنابراین باید قدر این موهبتهای الهی را بدانیم./202/868/ب1