۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۷۳۷۵۴
آیت الله اراکی تبیین کرد؛

دلایل قرآنی و عقلی نظریه ولایت فقیه و علت مخالفت با آن/ فقها درباره ولایت فقیه اختلافی ندارند

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به بیان دلایل قرآنی و عقلی ولایت فقیه پرداخت و تصریح کرد که مخالفان ولایت فقیه به دلایل شخصی نمی خواهند به آن تن دهند.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، امشب در انجمن بصیرت وابسته به مرکز توسعه اجتماعی با موضوع «نقش مردم سالاری در نظام اسلامی» در قم به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: نظام سیاسی ایران بر اساس نظام مردمی و دینی که از آن به عنوان مردم سالاری دینی یاد می شود پایه گذاری شده است که در سخنرانی های رهبر معظم انقلاب بارها این واژه را شنیده ایم.

آیت الله اراکی افزود: نکته اول پایه های مردم ساری دینی این است که حکم تنها از آن خداوند بوده و هیچ شریکی برای خداوند در حکومت نیست. این یک قاعده اساسی است که قرآن به شیوه های مختلف بر آن تأکید می کند. 

قرآن همواره بر مساله حکومت تأکید دارد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امر و نهی و اطاعت نیز تنها از آن خداوند است، تصریح کرد: همه رفتارهای انسان بر اساس اختیار است و مقرر می کند که کدام گزینه را انتخاب کند، اما تعیین سرنوشت انسان در اختیار خداوند متعال است. بسیاری از آیات قرآن نسبت به شرک به طاعت پروردگار هشدار می دهد و شرک بدین معناست که دیگری را در کنار خداوند سزاوار اطاعت می داند. 

وی خاطرنشان ساخت: قرآن کریم به مساله حکومت توجه دارد و اینکه گفته می شود در قرآن به این مساله نپرداخته شده است از جهالت نسبت به قرآن نشأت می گیرد. برهان عقلی بر صحت این نکته که حکم و اطاعت حق خداوند است تأکید دارد. 

آیت الله اراکی اجرای تصمیمات دولت ها را وظیفه مردم دانست و ادامه داد: این مساله در همه کشورها صدق می کند به عنوان مثال اگر دولت آمریکا تصمیمی اتخاذ کند همه مردم موظف به اجرای آن هستند. 

چرا فردی مثل ترامپ حق حکومت بر مردم را دارد اما ولی فقیه نه؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری به هجمه علیه نظریه ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: رؤسای همه کشورها حتی اوباما و ترامپ حق ولایت بر مردم را دارند و به عنوان مثال با گرفتن مالیات بر پول مردم تسلط دارند. هر حکومتی که بخواهد حکومت کند باید بر اموال مردم ولایت داشته باشد و سهمی از پول مردم را برای خود می گیرد. این در حالی است که مخالفان نظریه ولایت فقیه مدعی هستند که ولی فقیه پول مردم را می گیرد.

وی تأکید کرد: نظریه ولایت فقیه بر عدالت حاکم تأکید دارد در حالی که در غرب نیازی به عدالت نیست و فردی نظیر ترامپ که به فساد اخلاقی وی تأکید دارند نیز بر پول مردم مسلط شده است. دولت آمریکا به جوانان خود دستور می دهد به کشورهای دیگر رفته و با کشتار مردم این کشورها و به بهای کشته شدن جوانانشان به قدرت ادامه دهند.

آیت الله اراکی افزود: هزاران سرباز آمریکایی در عراق و افغانستان و سوریه و سایر مناطق کشته شدند در حالی که حضور آنان در این کشورها هیچ مصلحتی برای ملت آمریکا نیست. آنان ولایت بر مردم را حق خود می دانند و بر این اساس جوانان را به کشورهای دیگر فرستاده تا هم مردم را بکشند و هم سربازانشان به قتل می رسند. با این وجود آنها نسبت به حکومت حاکم عادل ایراد می گیرند.

فرهنگ و اندیشه غرب بر تعصب کور استوار است

وی بیان داشت: بررسی دروغ پراکنی فرهنگ غرب از اهمیت زیادی برخوردار است که جوانان و طلاب باید به آن بپردازند زیرا فرهنگ غرب بر تعصب های افراطی استوار است و آزادی بیان حاکم بر غرب یک ادعایی بیش نیست  چرا که آنان رأی دیگران را نمی پذیرند. آزادی بیان غرب به این شیوه است که دیدگاه های دیگر را از بین برده و دیدگاه دیگری وجود ندارد که به مخالفت با دیدگاه غالب بپردازد. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما خواستار تأسیس شبکه ماهواره ای بهار بودیم اما هر چه تلاش کردیم به نتیجه نرسیده و حتی یک شرکت انگلیسی تأسیس کردیم تا بتوانیم این شبکه را دایر کنیم اما با وجود این نتوانستیم به هدف خود دست یابیم.

وی ادامه داد: ما فقط می خواستیم اسلام را تبلیغ کنیم اما آنان اگر بدانند اندیشه ای مخالف اندیشه غالب بر جامعه وجود داشته باشد اجازه انتشار آن را نخواهند داد. اندیشه و فرهنگ غرب بر تعصب استوار است و اجازه نمی دهند فکر سیاسی نوین در ایران که از مدرسه اهل بیت(ع) نشات گرفته است انتشار یابد.

قانون اساسی ایران بی نظیر است

آیت الله اراکی با بیان اینکه قانون اساسی ایران در جهان بی نظیر است، خاطرنشان ساخت: قانون اساسی ایران برترین قانون اساسی جهان به شمار می آید ولی هیچگاه اجازه نمی دهند این قانون در دانشگاه های غرب تدریس و بررسی شود. آنان هیچگاه نمی خواهند اذعان کنند قانون اساسی جدیدی وجود دارد که بتواند با قانون آنها رقابت کند.

وی بر وجود تعصب کور و تاریک در جوامع غربی تأکید کرد و افزود: متاسفانه دانشگاه های جهان اسلام و حتی ایران نیز چنین تعصبی دارند و تنها دانشگاه های حوزه قم است که نظریه و تفکر جدیدی ارائه می دهد و از اندیشه و فرهنگ غرب به دور است. هر کسی که مغایر اندیشه غربی سخن بگوید انگ بی علمی می زنند و حتی اگر بخواهید موضوع فقهی اسلامی را در دانشگاه غرب به عنوان پایان نامه و رساله دکتری مورد بررسی قرار دهید به شما دستور می دهند که باید بر اساس علوم غربی نوشته شده و حق استفاده از منابع اسلامی را ندارید

استاد حوزه علمیه قم درباره بی توجهی به فیلسوفان اسلامی در غرب گفت: چرا غرب به منابع و علوم و فلاسفه اسلامی توجهی ندارند و آنها را به رسمیت نمی شناسند؟ آیا ذهن کنت و سایر فلاسفه غرب آسمانی است و ذهن فیلسوفان اسلامی زمینی به شمار می آید؟ فیسلسوف غربی هیچگاه با فلسفه اسلامی آشنا نبوده و امثال طباطبایی را اصلا نمی شناسند.

شیخ عیسی قاسم قربانی استبداد شده است

وی با اشاره به اینکه دیکتاتورها خود را ظالم نمی دانند، تصریح کرد: دیکتاتورها نمی گویند می خواهیم به ملت ظلم کنیم بلکه مدعی خدمت به مردم هستند و می گویند ما حق حکومت داریم  و هر کسی از دستور ما سرپیچی کند مفسد است و باید محاکمه شود.

آیت الله اراکی تأکید کرد: شیخ عیسی قاسم نیز تنها به دلیل این که می گوید مردم حق تعیین سرنوشت کشور را دارند « سرکش» نامیده و محاکمه می شود. چه کسی به آل خلیفه این حق را داده است که بگوید باید هر چه بگویم بپذیرید؟

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: استبداد در همه اندیشه ها محکوم است و حکومت مسبتند بر این اساس استوار است که حاکم حق اطاعت دارد و مردم باید از وی اطاعت کنند. اگر همه مردم به یک حاکم رأی دهند باز هم نمی تواند تصمیم خود را بر دیگران مسلط سازد و این مشکلی است که غرب دارد و به آن افتخار می کنند. تناقض اندیشه دموکراسی در غرب شدید است.

وی به بیان نکته دوم مردم سالاری پرداخت و گفت: نکته دوم در نظریه دموکراسی مردم سالاری این است که قانون بالاتر از همگان است و  حتی حاکم نیز باید به قانون تن دهد. این نظریه نیز اسلامی است زیرا سایر نظریه ها می گویند حاکم می تواند بر دیگران حکومت کند و چیزی بالاتر از حاکم نیست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خلافت رسول خدا(ص) خلافت کبری به شمار می آید و همه مومنان به این خلافت اعتقاد دارند. این در حالی است که پیامبر اکرم نیز به اطاعت از خداوند پرداخت. همه پیامبران برای حکومت میان مردم رفته اند اما حکم آنان ذاتی نیست بلکه حاکمی است که از سوی خداوند منصوب شده اند. 

فقها درباره ولایت فقیه اختلافی ندارند

آیت الله اراکی ادامه داد: امام خمینی در نظریه ولایت فقیه تأکید می کند که حکومت اسلامی حکومت قانون است چرا که قانون از حاکم نیز بالاتر است. نظریه عصمت نیز از قوی ترین و منطقی ترین نظریه های شیعه است. حکومت دوران غیبت نیز یک حکومت فوق العاده به شمار می آید چرا که امام غایب است اما امامت و اطاعت خداوند همچنان وجود دارد.

وی اختلاف میان فقهای شیعه درباره نظریه ولایت فقیه را رد کرد و خاطرنشان ساخت: آیا فقیهی وجود دارد که مدعی است حاکم غیر فقیه و غیر عادل بر حاکم فقیه وعادل ارجحیت دارد؟ حتی فقهای سایر مذاهب و عقلای جامعه نیز بر این مساله اذعان دارند که فقیه و عادل بر جاهل و غیر عادل ارجحیت دارد و این اجماع عقلا به شمار می آید. 

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره ادعای برخی مبنی بر عدم وجود نص شرعی درباره حکومت فقیه عادل تأکید کرد: گرچه نص شرعی وجود دارد اما اگر این مساله را بپذیریم نیز باید بگوییم که هیچ کس شک ندارد که فقیه عادل برای حکومت بر فقیه غیرعادل ارجح است و این مساله نیازی به نص ندارد.

وی در پایان اظهار داشت که هر فقیه و عالم به استدلال شرعی اذعان دارد که فقیه عادل حق حکومت دارد و فقیه غیرعادل از این حق به دور است. کسانی که منکر ولایت فقیه هستند یا فقیه نیستند و یا به دلایل شخصی نمی خواهند به این حق تن دهند./980/پ201/ج

ارسال نظرات