۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۴۷۳۶۱۴
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی:

رهبر‌شناسی از مهم‌ترین درس‌‌های سوره حمد است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به مضامین والای سوره مبارکه حمد، گفت: هدف‌شناسی، راه‌شناسی، رهبرشناسی و دشمن‌شناسی از مهم‌ترین درسهایی است که می‌توان از این سوره آموخت.
یعقوبی - جلسه تفسیر قرآن قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه امروز در نشست تفسیر قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره حمد، افزود: سوره حمد که واجب است در هر نمازی خوانده شود، عصاره قرآن و ام‌الکتاب بوده و حاوی بسیاری از مطالب از قبیل سبک و سیاق زندگی اسلامی است.

وی با اشاره به مضامین والای سوره مبارکه حمد، افزود: هدف‌شناسی، راه‌شناسی، رهبرشناسی و دشمن‌شناسی از مهم‌ترین درسهایی است که می‌توان از این سوره آموخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه سوره حمد محورهای اساسی زندگی انسان را ترسیم می‌کند، اضافه کرد: نخستین درسی که این سوره به ما می‌دهد هدف شناسی است؛ زیرا هنگامی که «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را قرائت می‌کنیم درواقع باید درک کنیم که هدف خلقت، عبودیت و بندگی خداوند متعال بوده و روح زندگی اسلامی در اطاعت و بندگی خدا است، همچنان که رسالت انبیاء هم دعوت بندگان به عبادت پروردگار و دوری از طاغوت بوده است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: دومین درسی که می‌توان از سوره حمد گرفت، درس تشخیص راه درست است که این درس را می‌توان از آیه «اهدناالصراط المستقیم» فراگرفت.

وی با بیان اینکه راه درست و صراط مستقیم راهی است که انحراف در آن نبوده و هیچ‌گونه افراط و تفریطی در آن مشاهده نمی‌شود، اضافه کرد: صراط مستقیم راهی است که ذاتش استقامت و راستی و درستی بوده و به سلامتی رهرو خود را به هدف نهایی و مطلوب می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: سومین درسی که این سوره به انسان می‌دهد؛ راهبر و رهبرشناسی است که طبق آیه «صراط الذین انعمت علیهم» می‌توان به این مهم دست یافت.

به گفته وی طبق این آیه راه نعمت داده شدگان بهترین راه است که انبیا، شهدا، صدیقین و صالحین آن را پیموده و به مقصد نهایی رسیده‌اند.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزود: چهارمین درسی که از نماز و سوره حمد می‌توان آموخت؛ دشمن‌شناسی است که این نتیجه را می‌توان از آیه «غیرالمغضوب علیهم و لاالضالین» آموخت./202/9314/ب1

ارسال نظرات