۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۴۷۳۵۸۰
مدیر حوزه های علمیه:

نگاه جامع و تمدنی به اسلام در اندیشه امام موسی صدر موج می‌زند

آیت‌الله اعرافی گفت: نگاه جامع و نگاه تمدنی و کامل به اسلام در اندیشه امام موسی صدر موج می‌زند و این همان چیزی است که در انقلاب اسلامی و اندیشه امام راحل(ره) به بهترین وجه تفسیر و تجلی پیدا کرد.
آیت الله اعرافی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، روز پنج‌شنبه در مراسم رونمایی از کتاب «بررسی سیره اخلاقی امام موسی صدر» که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، از تهیه کنندگان این کتاب تقدیر و تشکر کرد.

آیت‌الله اعرافی در ابتدای این مراسم با قرائت خطبه 192 نهج‌البلاغه، اظهار داشت: این خطبه با معرفی شیطان آغاز می‌شود و در ادامه به مسائل گوناگونی در رابطه با معارف الهی اشاره می‌کند و در پایان این خطبه امیر‌المؤمنین(ع) ویژگی‌های گروهی را بیان کرده و خود را از آن گروه می‌داند.

وی با اشاره به این که امام موسی صدر از چهره‌هایی است که در منظومه و چارچوب این ویژگی‌ها قرار می‌گیرد، اظهار داشت: امام علی‌(ع) می‌فرمایند من از آن گروهی هستم که در راه خدا چنان استوارند که ملامت، ملامتگران آن‌ها را به این سو و آن سو نمی‌برد، سیما و چهره آنها از صدیقین است(عالی‌ترین مقام صدق و حقیقت)، سخن آنها سخن نیکان است و بیان آنها جهت دهنده به راه‌های خیر و سعادت است، اشک‌ریزان شب و پرچم برافراشته روز است (شب زنده‌داری می‌کند).

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نگاه امام موسی صدر به اسلام را همسو با نگاه امام راحل دانست و ابراز داشت: نگاه امام موسی صدر دقیقا همان چیزی بود که امام خمینی(ره) آن را نگاه را دارد چرا که تمدنی بودن اسلام و شمول و جامعیت اندیشه ناب اسلامی، حقیقتی نهفته در درون قرآن و معارف دینی اسلام است اما متأسفانه به دلایل گوناگون انحرافی در این اندیشه پدید آمد.

وی ادامه داد: گروه‌های مختلفی از هر سو این نگاه تمدنی به اسلام را مخدوش کردند و اسلام را به شکلی قدیمی یا جدید لیبرالیستی و سکولاریستی در آوردند در حالی که اسلام این نیست بلکه اسلام مکتب پر فروغی است که با درخشش خود همه تمدن‌ها و همه ساحت‌های زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: نگاه جامع و نگاه تمدنی و کامل به اسلام در اندیشه امام موسی صدر موج می‌زند و این همان چیزی است که در انقلاب اسلامی و اندیشه امام راحل(ره) به بهترین وجه تفسیر و تجلی پیدا کرد.

وی با اشاره به رویکرد بین‌المللی امام موسی صدر، یادآور شد: بسیاری از انسان‌هایی که در مکانی تحصیل کرده‌اند تنها پیرامون خود را می‌بینند و کمتر کسی را می‌توان یافت که جهان و معادلات جهان را تشخیص دهد بسیار کم بوده است.

آیت‌الله اعرافی افزود: امام موسی صدر هر چند در قم متولد شد و بخش اعظمی از تحصیلاتش در قم بوده است اما نگاهی بلند، فَرا ملی و فرا منطقه‌ای داشت و آشنا به معادلات اجتماعی، سیاسی و فکری جهان بود،حرکت وی در لبنان و خاورمیانه نشانگر این مسأله است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور فقیر دوستی و فقیر نوازی را از ویژگی‌های روحانیت دانست و خاطرنشان کرد: روحانیت همواره از خوی اشرافی و زندگی تجملاتی دور بوده و روحیه فقیر دوستی و فقیر نوازی از ویژگی‌‌های مهم و بارز روحانیت بوده است؛ روحانیت پیرو آن امام بزرگ و عظیم الشأنی است که در نهج‌البلاغه می‌فرماید مگر من می‌تواند سیر باشم در حالی که در جای‌ جای عالم اسلام فقیری وجود دارد؟!

وی تصریح کرد: زمانی که احوال امام موسی صدر مطالعه می‌شود، متوجه می‌شویم فقر کشنده‌ای که بر جامعه تشیع لبنان حاکم بود وی را آزار می‌داد از این رو یکی از محور‌های حرکت وی بیدار کردن جامعه و رهایی بخشیدن آنها از فقر و گرسنگی بود.

آیت‌الله اعرافی با بیان این که امام موسی صدر مردی شجاع، حکیم و مقاوم بود، اظهار داشت: وی منظومه‌ای از خصلت‌های روحی و ویژگی‌های شخصیتی برای انسانی که بخواهد در کار‌های بزرگ موفق شود برخوردار بود چنان که در بیست سالی که وی در لبنان سکونت داشت با موانع بسیاری مواجه شد که از جمله آنها اسرائیل و سیاست‌های استکباری آنها در لبنان بود.

وی ابراز داشت: امام موسی صدر چهره‌ای جامع و جذاب از دین را به جهان ارائه کرد و تلاش می‌کرد تا در میان مذاهب اسلامی تقریب ایجاد کرده و با سایر فرهنگ‌ها و ادیان همواره گفت‌و‌گو داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه به دیگر ویژگی‌های امام موسی صدر پرداخت و خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در لبنان به شیعه کرامت داد و شیعه را سرافراز کرد اما نه به قیمت جنگ مذهبی و نزاع‌های مذهبی بلکه با نگاه بلندی که فلسطین و آرمان فلسطین در وجود او جا داشت و در عین حال شیعه را به اوج عزت و افتخار رساند./878/پ202/ج

ارسال نظرات