۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۷۲۵۸۲

مبانی منشور حقوق شهروندی بر عقلانیت، فطرت و طبیعت انسان استوار است

قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهور با بیان این که مبانی منشور حقوق شهروندی بر عقلانیت، فطرت و طبیعت انسان استوار است، گفت: منتقدان معتقدند که منشور حقوق شهروندی یک حرکت تبلیغاتی در آستانه انتخابات جدید است و آن را فاقد مشروعیت می خوانند و برخی دیگر فاقد ضمانت اجرایی این منشور را عنوان می کنند.
حقوق شهروندی

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درمشهد، حسین سیمایی صراف، قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهور شامگاه شنبه 18 دی ماه در همایش تحلیل علمی، تخصصی منشور حقوق شهروندی و جستاری درباره اجرای مفاد آن در کانون وکلای خراسان رضوی گفت: بعد از انتشار منشور واکنش های مختلفی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه درباره این منشور در معاونت رییس جمهوری کار آماری صورت گرفـت، افزود: در این فعالیت آماری عکس العمل جامعه نخبگان و رسانه در قبال این منشور بررسی شد که دو رویکرد در مواجه با این منشور وجود دارد که یکی استقبال و تشویق و تمجید و دیگری رویکرد انتقادی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره رویکردهای انتقادی این منشور گفت: آنها معتقدند که منشور حقوق شهروندی یک حرکت تبلیغاتی در آستانه انتخابات جدید است و آن را فاقد مشروعیت می خوانند و برخی دیگر فاقد ضمانت اجرایی این منشور را عنوان می کنند.

قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهور در تشریح مبانی این منشور از دیدگاه اجتماعی و اسلامی گفت: مبانی منشور بر عقلانیت، فطرت و طبیعت انسان استوار است و در عین حال هم ممکن است برداشتهای تفسیری رییس جمهور باشد.

سیمایی صراف با بیان اینکه رونمایی از منشور حقوق شهروندی در واقع رونمایی از حق های بنیادی است، تصریح کرد: این سند ریشه در فطرت، طبیعت و کرامت انسان دارد و ما هم در زمره طرفداران حقوق طبیعی هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبار، وجاهت، مشروعیت، آزادی، امنیت، عدالت و دخالت در تعیین سرنوشت به دلیل اراده قانونگذار نیست، اظهار کرد: در واقع این حقی نیست که قانونگذار به ما عطا کرده باشد چرا که قانونگذاری اعتبار گزاره های منابع حقوقی وابسته به فطرت و طبیعت است و این موضوع در فقه اسلامی و کلام هم به آن تأکید شده است.

سیمایی صراف افزود: کارگرد دیگر این سند تحول گفتمانی دولت است چرا که دولت همواره به دنبال تمرکز و گسترش قلمرو خودش است و در این سند خودش را محدود کرده است که به حریم خصوصی افراد وارد نشود.

قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهور ادامه داد: از دیگر کارکردهای این سند می توان تطبیق آن بر بعضی مصادیق جدید مثل فضای مجازی را اشاره کرد که کار تفسیر ارزشمندی انجام شده است و اینها آورده هایی است که در این سند وجود دارد.

جواد حسینی، معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این همایش درباره ویژگیهای منشور حقوق شهروندی گفت: این سند یک تفسیر روزآمد از نظام حقوقی ایران است.

وی با بیان اینکه حق مداری، اخلاق گرایی و عدالت محوری روح حاکم بر این منشور است، اظهار کرد: در واقع این منشور برای دستگاه های اجرایی قابل اجرا است چرا که آئینه تمام نمای حقوق بشر است و از طرفی کارکرد تبلیغی و ترویجی هم دارد.

در این همایش، دکتر سید محمد سید فاطمی و دکتر محمد جلالی عضو هیذت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران و دکتر سید کمال حسینی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی و مرضیه محبی مدیرعامل کانون زنان حقوقدان به سخنرانی پرداختند.

 گفتنی است، این منشور در روز دوشنبه بیست و نهم آذر ١٣٩٥ در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رییس جمهوری و حقوقدانان و وکلا رونمایی شد./934/201/ب2

ارسال نظرات