۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۴۷۲۴۵۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

ترویج گفتمان‌ فرهنگی نیاز امروز جامعه اسلامی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ترویج گفتمان‌ فرهنگی نیاز امروز جامعه اسلامی است، گفت: رویکرد اصلی وزارتخانه توسعه، ترویج و تعمیق متوازن همه‌ اشکال فرهنگ و هنر است.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی امروز در جمع اعضای انجمن خوشنویسان استان با تأکید بر این‌که هنر خوشنویسی با آموزه‌های دینی و قرآنی آمیخته است، اظهار داشت: هنر خوشنویسی از دیرباز تجلی‌گاه ذوق و قریحه هنرمندان فرهیخته بوده است.

وی با بیان این‌که هنرمندان خوشنویسی بهترین آثار خود را مربوط به مضامین آیات قرآنی، کلام اهل بیت، احادیث و روایات اسلامی می دانند، خاطرنشان کرد: این بزرگان به برکت همین ذوق و قریحه‌ شگرف هم هنر خوشنویسی را ماندگار کرده اند و هم خود ماندگار شده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی افزود: این هنر فاخر به دلیل برخورداری از مضامین ادبی و عرفانی و مزین بودن به کلام الهی همواره از جایگاهی ویژه برخوردار بوده وموجبات ضبط و ثبت ذخایر عظیم دینی و ادبی شده است، از سوی دیگر آذربایجان و تبریز در همه‌ عرصه های هنری به ویژه خوشنویسی پیشتاز بوده است.

وی با اشاره به تعدادی از مفاخر هنر خوشنویسی در استان گفت: شخصیت‌های برجسته ای از دامان این خاک زرخیز برخاسته اند که سرمنشاء‌ حرکت‌های بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر بوده اند که زنده یاد استاد میرعلی تبریزی نمونه ای از این بزرگان و فرهیختگان است؛ فرهنگ و هنر ایران زمین مدیون اهتمام و همت والای این بزرگان است.

محمدپور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ترویج گفتمان‌ فرهنگی در جامعه اظهار داشت: در عرصه فرهنگ و هنر تبریز هر اتفاقی که بیفتد بدون شک تشعشات آن سراسر ایران را فرا خواهد گرفت چراکه تبریز همواره نقش تعیین کننده ای در عرصه های مختلف دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که رویکرد اصلی وزارتخانه توسعه، ترویج و تعمیق متوازن همه‌ اشکال فرهنگ و هنر است،‌ گفت: گسترش هنر فاخر خوشنویسی و همه گیر شدن آن و دسترسی آحاد مردم به آموزش این هنر قدسی  در اولویت کاری اداره کل است.

همچنین محمدحسین ساکت، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران با بیان این‌که خوشنویسی هنری قدسی است، اظهار داشت: شاید در پاره‌ای از هنرها گهگاه کژتابی هایی دیده شود، ولی در هنر خوشنویسی به چنین نمونه هایی برنخورده ایم.

وی ادامه داد: خوشنویسی در آغاز شکوفایی اسلام با قرآن و سخنان گهربار پیامبر و ائمه معصومین(ع) آمیخته است. یکی از ارزنده ترین نشانه های هنر خوشنویسی بر جامعه فرهنگی کشور زنده نگه داشتن فرهنگ شفاهی در آئینه نوشتاری است، هنوز هم یاد نام و گفته های حکمی شاعران بزرگ را از قلم خوشنویسان می خوانیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم که با حضور اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی همراه بود؛ از استاد حسین رسام و استاد میرحسین زنوزی دو خوشنویس برجسته تبریزی تجلیل بعمل آمد./935/202/ب2

 

ارسال نظرات