۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۷۲۲۴۲
مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس مطرح کرد؛

نقش رسانه در اثرگذاری بر جوامع مختلف

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس اهمیت رسانه را به دلیل تأثیرگذاری بر مدیریت افکار عمومی دانست و گفت: واژگانی که در رسانه‌های غربی استفاده می‌شود بسیار کار شده و دقیق هستند، خبرسازی‌های هدفمندی از سوی غربی‌ها انجام می‌شود و رسانه‌های ما متأسفانه آنها را ترجمه و منتشر می‌کنند.
مهدی فضائلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، مهدی فضائلی مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس، صبح امروز در جمع فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی مجمع اصولگرایان اصفهان، با اشاره به آیاتی از سوره احزاب، گفت: مهم است افرادی که در جبهه حق قرار دارند در مواجهه با دشمن نه تنها دچار تزلزل نشوند بلکه ایمانشان به خدا مستحکم‌تر شود.

فضائلی در ادامه با بیان اینکه رسانه از زمانی که افکار عمومی جایگاه خود را نشان داد، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد، افزود: در حقیقت بحث مدیریت افکار عمومی برای همه مهم و دارای اهمیت شد و نظامها به این نتیجه رسیدند افکار عمومی مهم است و شیوه‌های استبدادی هم بسیار پر هزینه است و از این طریق نمی‌توان جامعه را اداره کرد.

وی خاطرنشان کرد: هر نظامی متناسب با سیاستها و هدف گذاری‌های خود به رسانه می‌پردازد، در حقیقت اهمیت رسانه به اهمیت افکار عمومی باز می‌گردد، رایج‌ترین کاربرد رسانه اطلاع رسانی است، آموزش، سرگرمی، تفریح و امثال اینها را از کارکردهای رسانه عنوان می‌کنند، یکی از کارکردهای مهم رسانه با توجه به مدیریت افکار عمومی از سوی رسانه، نظارت است، رسانه‌ها یک حلقه واسط میان نظام مردم است، این رابطه باید به درستی تبیین شود، هم نباید روابط عمومی نهادها و دستگاه‌ها باشد هم باید به درستی به مطالبه‌گری بپردازد و تشخیص این مطلب که کجا تبیین کننده و حامی نظام باشد و کجا مطالبه‌گری کند بسیار مهم است.

رسانه باید واکنشهای درست و بجا داشته باشد

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس با تأکید بر اهمیت فهم دقیق از کاربرد رسانه و لزوم شناخت وظایف رسانه در مسائل مختلف، تصریح کرد: رسانه باید واکنشهای درست و بجا داشته باشد، تشخیص اینکه یک مسؤول به درستی به وظایف خود عمل می‌کند بسیار مهم است، اگر این فهم نباشد دچار تحلیلهای سطحی و غلط خواهیم شد، اگر فهم از عملکرد مسؤولان درست باشد شاهد نقدها و تحلیلهای دقیق و دارای پشتوانه خواهیم بود، اگر قرار است رسانه تأثیرگذار باشد حتما باید از یک عقبه فکری برخوردار باشد، رسانه ای که اعضای آن به امور سطحی می‌پردازد و مطالعات جدی ندارند و کارها را روزمره پیش می‌برند نمی‌تواند یک رسانه اثرگذار باشد.

فضائلی با اشاره به اهمیت برخورداری رسانه‌ها از اتاق فکر، اظهار کرد: واژگانی که در رسانه‌های غربی استفاده می‌شود بسیار کار شده و دقیق هستند، خبرسازی‌های هدفمندی از سوی غربی‌ها انجام می‌شود و رسانه‌های ما متأسفانه آنها را ترجمه و منتشر می‌کنند، رسانه‌های ما حتی رسانه‌های بزرگ اکثرا نسبت به مسأله اتاق فکر و بررسی مسائل و استفاده از عقبه کارشناسی ضعیف هستند و باید این بخشها در رسانه‌ها تقویت شود.

وی ادامه داد: مخاطبان رسانه‌ها پس از مدت با آن رسانه و با یکدیگر همگن سازی می‌شوند و از نظر فکری به یکدیگر نزدیک می‌شوند، همیشه شمارگان به معنای اثربخشی نیست، اگر مهم است اما ممکن است یک رسانه به لحاظ شمارگان خیلی گسترده نباشد اما اثرگذاری خاصی داشته باشد، همسو شدن و هماهنگی مخاطب نتیجه کارکردهای رسانه است، محصول این کارکردها و اثرگذاری رسانه در زمینه ارزشها است.

نقش آفرینی رسانه در جوامع علت سرمایه گذاری به روی رسانه‌ها در جهان است

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه در حفظ ارزشها، تقابل با ارزشها، جابجایی ارزشها و تغییر در سبک زندگی می‌تواند مؤثر باشد، تصریح کرد: با ملاحظه رسانه‌ها می‌توان تأثیر آن را در زندگی انسان دید، امروز یکی از تأثیرات مخرب شبکه‌های اجتماعی صرف نظر از محتوای آن تجزیه خانواده‌ها است، خانواده‌ها ظاهرا دورهم هستند اما باطنا از یکدیگر دور هستند، برخی تحلیلات اجتماعی نشان می‌دهد ارتباط افراد در خانواده در شبانه روز حدود 20 دقیقه است، در حقیقت رسانه‌ها سبک زندگی‌ها را عوض می‌کند.

فضائلی تأثیرات رسانه بر جوامع و نقش آفرینی آنها در عرصه‌های مختلف را از علل سرمایه گذاری روی رسانه‌های در جهان عنوان کرد و گفت: یکی از خلأهای ما امروزه دوری از انقلابی بودن است، جامعه هنوز برداشت درستی از این مفهوم ندارد که این برداشت و تلقی‌های غلط ریشه در رفتارهای غلط برخی افراد دارد، انقلابی بودن ابعاد دقیق و عمیقی دارد که تبیین درست آن موجب جذب جامعه خواهد شد، انقلابی بودن یعنی عقلانیت و خردمندانه عمل کردن و با تدبیر پیش رفتن، امروزه انقلابی بودن را مترادف با بی عقلی جلوه می‌دهند، یک آدم انقلابی در کلام رهبر معظم انقلاب، انسان با اخلاق است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم پرهیز از پرخاشگری و برخوردهای تند و ناصحیح، اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های انقلابی بودن احترام به قوانین و مقررات است، رسانه انقلابی باید اخلاقی عمل کند، اهل تدبیر باشد و حرف درست بزند، کسی که ادعای انقلابی بودن دارد اما رفتار درستی ندارد باید نقد و نصیحت شود، اگر مسؤولی مدعی انقلابی بودن است اما عملکرد درست و رفتار صحیحی ندارد باید از او انتقاد شود.

حتی دشمنان هم معترف به پاکی رهبری هستند

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت بازسازی و اصلاح احساس جامعه نسبت به مسائل کشور و مسؤولان، عنوان کرد: رهبری که عالی‌ترین مقام کشور هستند زندگی بسیار ساده و معمولی دارند که شاید کمتر کسی بتواند این پاکی را به درستی درک کند، این پاکی در حدی است که حتی دشمنان هم به آن معترف هستند، حتی رویترز هم به پاکی رهبر معظم انقلاب معترف است.

وی درپایان اظهار کرد: رسانه‌ها نباید نسبت به بزرگنمایی فسادهای اقتصادی و مالی اقدام کنند، رهبر معظم انقلاب نسبت به عدم سیاه نمایی نظام و کشور در مواجهه با فسادهای اقتصادی و مالی تأکید دارند، آسیبهای اجتماعی در کشور ما از مسائلی است که تهدیدات بسیاری در زمینه آن وجود دارد، رهبر معظم انقلاب جلسات متعددی با مدیریت خود پیرامون این معضلات برگزار می‌کنند و با دقت و وسواس آسیبهای اجتماعی را دنبال می‌کنند، بحث مهم و حساسی است که نمی‌توان با آن شوخی کرد، چرا که می‌تواند زمینه ساز سوء استفاده‌های بسیاری باشد./201/1304/ب1

ارسال نظرات