کلید انقلاب جهانی امام زمان، هجرت حضرت معصومه به شهر قم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شیرازی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به ماجرای سقیفه پس از رحلت رسول خدا(ص) گفت: این ماجرا سرنوشت اسلام و امت اسلامی را تغییر داد و رنج های بی شماری را برای امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و اهل بیت ایشان به وجود آورد.
وی افزود: سقیفه جریان رهبری و امامت اسلامی را از مسیر اصلی خود خارج کرده و آن ر ا تبدیل به حکومت حودکامه و استبدادی آل امیه و بنی عباس کرد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ائمه(ع) با قیام و شهادت خود زمینه هدایت مردم را به مسیر امامت پس از انحراف سقیفه کردند، ادامه داد: از آن جایی که مردم کوفه و شام و حتی اهل مدینه و مکه اثبات کردند که شایستگی و جایگاه حضور امام معصوم را در میان خود ندارند خداوند برکت وجود و حضور امام را از آنها گرفت و با هجرت حضرت معصومه(س) به ایران، قم به جای کوفه و شام مرکز ثقل و محوری جهان اسلام شد و باید دقت کرد که این هجرت کلید بستر سازی و انقلاب جهانی امام زمان(عج) است.
شیرازی با بیان اینکه ظاهر هجرت حضرت معصومه(س) به ایران دیدار برادر است در حالی که حضرت معصومه(س) صرفا برای دیدرا برادر خود به ایران نیامده بودند، گفت: هدف ایشان از این هجرت انجام رسالت دینی و شرعی خود بود؛ رسالتی که رسول خدا(ص) و خاندان اهل بیت(ع) برعهده ایشان گذاشته بودند و به عبارت دیگر هدف از هجرت حضرت معصومه(س) به قم انجام یک مأموریت و فرمان الهی بود.
وی افزود: همانطور که گفته شد حضرت معصومه(س) با هجرت خود به ایران مرکز ثقل جهان اسلام را از کوفه و مدینه به قم تغییر دادند و این تغییر برکات زیادی برای جهان اسلام به دنبال داشت که بیداری جهان اسلام از یوغ استعمار و استبداد تنها یکی از این برکات این هجرت شهدت گونه است.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) علاقه خاصی به یکدیگر داشتند، گفت: امام رضا(ع) برای خواهر خود حضرت معصومه(س) که در آن زمان بنابر روایات تنها 18 سال داشتند نامه نوشتند و از ایشان خواستند که برای دیدار ایشان عازم ایران شوند که حضرت معصومه(س) در پاسخ امام رضا(ع) و اطاعت محض از ایشان با محارم خویش عازم ایران شدند.
شیرازی با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) از مسیر امام رضا(ع) وارد ایران نشدند، افزود: مامون دستور داده بود که امام رضا(ع) را از مسیرهای شیعه نشین وارد ایران نکنند در حالی که حضرت معصومه(س) در مسیر سفر خود از شهرهای شیعه نشین عبور کرده و با زبان فصیح و گویایی که داشتند ماجرای ولایتعهدی و حقیقت هجرت امام رضا(ع) را برای مردم مسیر هجرت خود توضیح دادند و ایشان از جانب کرمانشاه و ساوه وارد ایران شدند.
وی افزود: مامون زمانی که خبر هجرت حضرت معصومه(س) را شنید برای جلوگیری از ورود این زینب ثانی به مرو و جلوگیری از خطر آشوب و رسوا شدن خود دستور داد که ماموران مانع ورود ایشان به مرو شده و در نتیجه ماموران مامون در مسیر ساوه کاروان حضرت معصومه(س) را مورد حمله قرار دادند و در مقابل چشم زنان و کودکان تمامی محارم و مردان کاروان حضرت معصومه(س) را به شهادت رساندند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این بانوی کریمه پس از این ماجرا در ساوه سراغ قم را می گیرند و چون می دانند که قم مرکز مریدان آل الله است عازم قم می شوند.
شیرازی ادامه داد: انتخاب قم از سوی حضرت معصومه(س) به عنوان محل اقامت و رحلت نشان می دهد اقدام ایشان برای هجرت یک حرکت حساب شده و از روی نقشه و مدبرانه بوده است؛ چرا که ایشان این هجرت را به دستور امام رضا(ع) انجام داده اند و امام رضا(ع) به عنوان امام معصوم و کسی که عالم به اسرار غیب است می دانستند که این دیدار محقق نخواهد شد بنابراین عجیب به نظر می رسد که یک امام معصوم با علم غیب بخواهد کاری نافرجام را انجام دهند.
وی تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد که امام رضا(ع) از این دعوت و هجرت خواهر خود هدفی مهم را دنبال می کردند.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: همچنین امام صادق(ع) در حدیثی قبل از ولادت حضرت معصومه(س) می فرمایند « که خداوند حرمی دارد و آن حرم مکه است، رسول خدا(ص) حرمی دارند و آن حرم مدینه بوده و امام علی(ع) حرمی دارند که کوفه است و حرم ما اهل بیت(ع) شهر قم است» که این حدیث نیز گویایی هدف هجرت حضرت معصومه(س) به شهر قم است.
شیرازی با اشاره به اینکه در زمان هجرت حضرت معصومه(س) به قم طایفه خزرجی ها و موسی بن خزرج در قم ساکن بودند، تصریح کرد: خزرجی ها طایفه ای هستند که به عشق امام علی(ع) از یمن به کوفه هجرت کردند؛ اما پس از روی کار آمدن بنی امیه و حجاج بن یوسف به دلیل فشاری که بر شیعیان بود خزرجی ها به قم هجرت کردند و در هنگام ورود خزرجی ها به قم، مردم قم زرتشتی بودند و مسجد امام حسن عسگری فعلی معبد زرتشتی ها بود که بعد از شیعه شدن مردم قم امام حسن عسگری(ع) به احمد بن اسحاق اشعری پول دادند تا این معبد را به مسجدی برای مردم قم تبدیل کند و احمدبن اسحاق که نماینده امام حسن عسگری(ع) بودند با پول خمس مردم قم و مبلغی که امام حسن عسگری(ع) داده بودند این معبد را به مسجد تبدیل کرد و امروز این مسجد در حال اتصال به حرم حضرت معصومه(س) و محل عبادت عشاق آل الله است.
وی افزود: در زمان ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم زمانی که موسی بن خزرج متوجه ورود ایشان به شهر قم شد با وجود اینکه بزرگ مردم قم بود و همه او را تکریم می کردند، خود به استقبال حضرت معصومه(س) رفت و حضرت معصومه(س) را به خانه خود(بیت النور) برد.
شیرازی با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س)17 روز را در قم و در محل بیت النور به عبادت پرداختند، گفت: این عبادت حضرت معصومه(س) به حدی خالصانه است که امروز هم جایگاه عبادت ایشان زیارتگاه مشتاقان است.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: بعد از 17 روز اقامت در قم حضرت معصومه(س) بنابر بعضی از روایت ها رحلتی شهادت گونه داشتند و آرمگاه و مرقد ایشان در شهر مقدس قم ملجا تمامی آزادگان و آزدیخواهان عالم شده است./968/201/ب3