وظیفه ثروتمند برطرف کردن فقر در جامعه اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر سوره مبارکه ذاریات با اشاره به آیه « إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ»، گفت: همان طور که جهنم درجات بسیاری دارد، بهشت نیز درجهبندی است، هر کسی که تقوای معمولی داشته باشد، در بهشتهایی است که از زیر آن نهرها جاری است و کسانی که درجات بالاتری دارند خداوند به آنان میفرماید که داخل بهشت من شوید.
وی افزود: هیچ کسی مثل خدای سبحان با انسان معامله نمیکند، اگر انسان با خداوند معامله کند عوض و معوض را خداوند هر دو را به انسان میدهد، انسان جان خود را به خداوند میدهد و خداوند این جان را کامل و عالی میکند و به انسان تحویل میدهد، اگر انسان مال را به خداوند بدهد، خداوند نیز این مال را از حالت تکاثری به کوثر تبدیل میکند و به انسان میدهد، اما اگر انسان با شیطان معامله کرد، شیطان هم عوض و هم معوض را از انسان میگیرد.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُحْسِنِينَ»، اظهار کرد: خداوند عوض و معوض را یکجا میدهد، چنانچه شیطان عوض و معوض را هر دو میگیرد، شیطان احتناک میکند، یعنی حنک و تحتالحنک اسب را گرفته و کاملا بر او مسلط است و هر جا که او بخواهد میبرد، او میگوید من سواری میخواهم، اگر یک وقت شیطان بر کسی سلطه پیدا کرد و به او چهارتا مقام و اختلاس و حقوق نجومی داد برای این است که بیشتر سواری بگیرد، او هم عوض و هم معوض را میخواهد.
وی با بیان اینکه اگر کسی اسلامی حرف بزند و قارونی فکر کند و بگوید من خودم درس خواندم و به جایی رسیدهام، او روحا قارون است، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی میفرماید که آن کس که خوب شد و به خیر دست یافت این خیر را جز از در رحمت خدا دریافت نکرد و کسی که گناه کرد، از حیطه قدرت تو خارج نشد، همه ما به لطف الهی و رحمت الهی وابستهایم.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه صدقه همچون آب است و انسان را پاک میکند، خاطرنشان کرد: همان طور که نماز انسان را از فحشا و منکر باز میدارد، صدقه نیز همین طور است، هر جا سخن از صلات است، در ادامهاش سخن از زکات است، این زکات تنها زکات واجب نیست، این زکات هم در سورههای مکی هم آمده است، زکات فقهی نیست، کسی که دارد باید به فکر ندار باشد، اولا دفعا یعنی نگذارد کسی فقیر باشد و بعد هم رفعا یعنی اگر کسی فقیر شد، این فقر را برطرف کند.
وی ابراز کرد: بنیامیه دستور دادند در جلسات قرائت قرآن، «و» را از «وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» بردارند، قاریان قرآن میدانستند که اگر واو را بردارند، این آیه میخورد به احبار و رهبان یهودی و مسیحی، قاریان اموی خواستند این «و» آیه «والذین یکنزون الذهب» را بردارند که این آیه درباره احبار و رهبان باشد، حضرت ابوذر این را فهمید و گفت من شمشیر را از دوشم پایین نمیآورم مگر اینکه این واو سر جایش باشد، مسلمان باید به فقرِ فقرا برسد./914/پ202/ج1