۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۴۷۱۶۵۰
مدیر مدرسه علمیه الزهرا:

آیت الله شرعی حق بزرگی بر گردن حوزه علمیه خواهران دارد

صادقی گفت: از ویژگی‌های خاص آیت الله شرعی این بود که در اقدامات خود، به دنبال ایجاد زیرساخت‌های علمی و فرهنگی بوده و راهبردها و راهکارهایی را برای نشر معارف دینی ارائه می‌داد که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا از مصادیق بارز آن است.
آیت الله شرعی

معصومه سادات صادقی مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ارتحال عالم مجاهد و ربانی آیت الله محمدعلی شرعی، بیان داشت: آیت الله محمدعلی شرعی متولد سال 1314 شهر داراب فارس بود؛ از جمله اقدامات وی می‌توان به فعالیت‌های علمی و فرهنگی در حوزه علمیه خواهران و برادران، همچنین پژوهشی و مطالعاتی در مؤسساتی که تأسیس کردند و کارهای خیرخواهانه برای ایتام و فقرا اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: آن مرحوم ضمن دیدارهایی که با امام راحل در نجف داشت، در کلاس‌های درس بزرگانی نظیر آیت‌الله ستوده و آیت‌الله شب زنده دار نیز به تحصیل پرداخت؛ در زمان طاغوت، به ویژه در 15 خرداد، جریان کاپیتولاسیون و مخالفت‌های امام راحل با شاه که سخرانی‌های امام را تکثیر و پخش می‌کردند، در نهایت از سوی ساواک بازداشت شدند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا ابراز داشت: این عالم بزرگ بعد از انقلاب، عضو هیأت امنای ستاد اقامه نماز جمعه قم شده و سخرانی‌های زیادی در زمینه سیاسی و مذهبی داشت؛ با توجه به اینکه مؤسس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران بوده و قبل از آن نیز در زمینه تحصیل خواهران در حوزه‌های علمیه، اقداماتی داشته، حق بزرگی به گردن حوزویان به ویژه خواهران طلبه دارد.

وی در ادامه افزود: نکته اخلاقی بارزی که از ابتدای ارتباط با وی، بسیار شاهد بودیم، این بود که نسبت به علوم و دانش خود، شخص بسیار عاملی بود و همواره بر این بیت تأکید می‌کردند، ذات ما یافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش؛ توصیه وی به حوزوویان این بود، اگر شما قرار است مؤثر در تربیت طلبه‌ها باشید، اول باید خودتان عامل باشید.

صادقی اظهار داشت: آن مرحوم همت زیادی به کار گرفت برای اینکه حوزه‌های خواهران را نظم و سامان بدهند که با تأسیس مرکز مدیریت به این هدف خود نیز رسید؛ با وجود پراکندگی حوزه‌ها چه از نظر جغرافیایی و چه از نظر نظام آموزشی، با نیت خالص و توکل به خدا این اقدام را به سرانجام رساند که الحمدلله نتایج آن را شاهد هستیم؛ این امر یکی از باقیات و صالحاتی بود که برای ایشان ماندگار شد.

وی در ادامه گفت: آیت الله محمدعلی شرعی مؤسس انتشارات تاسوعا نیز بوده است که آثار فرهنگی زیادی از سوی این مؤسسه به چاپ رسیده است؛ نهج‌الحق و کشف الصدق علامه حلی، عرفان‌العاشقین و ذات‌العارفین در این انتشارات به چاپ رسیده است؛ وی همچنین مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا در مشهد تأسیس کرده است؛ این مؤسسه بیش از 80 پروژه تحقیقاتی داشته و بیشتر در حوزه علوم انسانی بوده و حدود 170 نفر از اساتید دانشگاه و پژوهشکده‌های مختلف با این مؤسسه همکاری داشته‌اند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های خاص آن مرحوم این بود که در اقدامات خود، به دنبال ایجاد زیرساخت‌های علمی و فرهنگی بود و راهبردها و راهکارهایی را برای نشر معارف دینی ارائه می‌داد؛ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا از مصادیق آن است؛ در این مؤسسه نیز کانون تفکر ایجاد کردند که کارهای پژوهشی در بحث علوم انسانی انجام می‌داد و همچنین دارای یک پایگاه اینترنتی برای پاسخ‌گویی به شبهاتی که جزء دشمنان مکتب علوی هستند؛ وی عضو هیأت مؤسس جامعةالزهرا نیز بود.

وی در ادامه اظهار داشت: در امور خیریه نیز به عنوان عضو فعال جمیعیت مبارزه با فقر که آیت‌الله حائری در قم تأسیس کرده بود، حضور داشت و با سخنرانی‌های‌شان خیران را برای کمک به ایتام و فقرا جذب می‌کرد؛ همچنین با عضویت در هیأت امنای مدرسه‌ای که همین جمعیت برای کمک به ایتام تأسیس کرده بودند، فعالیت داشت.

صادقی گفت: آیت الله شرعی از روحانیانی بودند که یک بعدی نبوده و در ابعاد مختلف سیاسی، علمی و فرهنگی فعالیت داشته و از ذخایر حوزه علمیه بود؛ این دیدگاه را داشت که ما می‌توانیم با استفاده از توان و استعدادهایی که خانم ها دارند، کمک کنیم که خانم‌ها در بحث یادگیری معارف دینی اقدام کرده و تأثیرگذار باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آن مرحوم در بعد پزشکی اعتقاد داشت باید با توانمندسازی زنان در این عرصه، جامعه را نسبت به مراجعه زنان به پزشک مرد، بی نیاز کنیم؛ در همین راستا در این زمینه نیز قدم گذاشته و با تأسیس و راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه در شهر قم، یک الگوی عینی از دیدگاه خود باقی گذاشت./302/966/ب1

ارسال نظرات