۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۴۷۱۱۶۷
در درس خارج فقه‌رسانه عنوان شد؛

مقابله با ظلم سبب تقویت نظام می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که مقابله با ظلم سبب تضعیف نظام نمی‌شود، گفت: رسانه‌ای کردن صدای مظلوم و جلوگیری از ظلمی که به او شده است نه تنها سبب تضعیف نظام اسلامی نمی‌شود، بلکه سبب تقویت آن نیز خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، شنبه در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این که مقابله با ظلم سبب تضعیف نظام اسلامی نمی‌شود، اظهار داشت: رسانه‌ای کردن صدای مظلوم و جلوگیری از ظلمی که به او شده است، نه تنها سبب تضعیف نظام اسلامی نمی‌شود، بلکه موجب تقویت آن نیز خواهد شد زیرا در روایات متعددی وارد شده است که حکومت با کفر باقی می‌ماند اما با ظلم هرگز پایدار نخواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی انحراف حاکمان را یکی از علت‌های اصلی فروپاشی نظام دانست و خاطرنشان کرد: از دیدگاه دین اسلام یکی از حقوقی که مردم می‌توانند توسط آن از فروپاشی معنوی حکومت و نظام جلوگیری کند، مقابله با انحراف حاکمان کشورهای اسلامی است.

وی با قرائت « ...لِيَنْصُرِ الرَّجُلُ أَخاهُ ظالِما أَوْ مَظْلُوما... »، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) در این روایت بر یاری رساندن به برادر دینی بسیار تأکید کرده‌اند، چه ظالم باشد و چه مظلوم باشد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با قرائت ادامه روایت تصریح کرد: حضرت در ادامه این روایت یاری رساندن به برادر مظلوم را ستاندن حق و یاری رساندن او در مقابل ظالم دانست و یاری رساندن برادر دینی ظالم را توسط نهی و جلوگیری کردن از رفتار و ظلم او نسبت به دیگران دانست.

وی به دسته‌ای دیگر از روایات اشاره و تأکید کرد: روایاتی در باب حاکمیت اسلامی و رعایت حقوق اجتماعی وجود دارد که از آن به عنوان باب نصیحت ائمه مسلمانان یاد می‌شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به روایتی از بحار الانوار یادآور شد: نصیحت مسلمین یکی از وظایفی است که آحاد مردم جامعه بر دوش دارند از این رو پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرموده است  «ابلغونی حاجه من لا یستطیع ابلاغی حاجهٌ فانه من ابلغ سلطاناً حاجه من لا یستطیع ابلاغها ثبت الله قدمیه عَلی الصـرّاط یوم القیامه»

وی اظهار داشت: بر اساس روایتی که ذکر شد، واژه «ابلغونی» واژه‌ای رسانه‌ای است تا آن که رسانه دینی حاجت، مطالبه و خواست کسانی را که صدایشان به گوش حاکم نمی‌رسد را به وی ابلاغ کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان روایتی از بحار‌الانوار که در کتب شیعه و سنی آمده، خاطرنشان کرد: رسول‌اکرم(ص) فرموده است، ضروری است تا در دل هر مسلمانی نهادینه شود که در برابر حاکم موظف است تا هر کجا دید حاکم نیاز به نصیحت دارد، صدا و نصیحت خود را به او برساند.

وی اظهار داشت: امام علی(ع) در خطبه‌ای از نهج البلاغه می‌فرماید، از گفتار حق دریغ نکنید زیرا حاکم به خودی خود نمی‌تواند از آنچه در محیط حکومتش رخ می‌دهد، اطلاع یابد./878/202/ب3

اکتای بهمنی
ارسال نظرات