۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۷۰۹۸۴
آیت الله مظاهری:

حصول خلوص معلول دوری از نفاق در اعتقادات و اعمال است

رییس حوزه علمیه اصفهان با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، گفت: انسان خالص انسانی است که هیچ شاعبه ای از نفاق در اعتقادات و اعمالش وجود نداشته باشد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: دروغ و غیبت نشانه وجود نفاق عملی با مردم است.

وی در ابتدا با مروری بر مبحث روزهای گذشته که راجع به نفاق بود، افزود: بیشترین و عمیق ترین ضررهایی که از ابتدای بعثت پیامبر(ص) تاکنون اسلام و مسلمانان را متضرر کرده است، مربوط به منافقان است، منافقانی که در آیات قرآن به شدت مورد مذمت خداوند قرار گرفته اند.

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح انواع نفاق ادامه داد: نفاق اعتقادی یعنی تظاهر لسانی به اسلام و کفر فکری و قلبی به حقیقت اسلام، این نفاق که در میان شیعه وجود ندارد بدترین و خطرناکترین نوع نفاق است.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: نوع دیگری از نفاق که راجع به آن بحث کردیم، نفاق عملی در ارتباط با خداوند بود که تحت عنوان ریا عنوان می شود، انسان ریاکار نیز تظاهر به کسب رضایت خداوند دارد ولی در اصل برای رضایت مردم اعمالش را انجام می دهد، به همین سبب در روز قیامت در زمره منافقان محشور می شود و به همراه منافقان به جهنم خواهد رفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: انسانهای ریاکار تعدادشان زیاد نیست ولی احتمال آلوده شدن افراد عادی به ریا بسیار زیاد است، چرا که ریا بسیار مخفی و غیر قابل تشخیص است و زمانی انسان از کیفیت اعمالش مطلع می شود که او را از عالم دنیا به عالم آخرت می برند.

وی با بیان اینکه علمای اخلاق 14 مرتبه برای خلوص قائل هستند، تشریح کرد: ظهور بالاترین مرتبه خلوص در اعتقاد و عمل چهارده معصوم(ع) نمایان است چرا که طبق روایتی از امیرمؤمنان(ع)، ایشان حتی به شوق رفتن به بهشت یا ترس از رفتن به جهنم، خدا را پرستش نمی کردند و تنها دلیل آنها برای پرستش خداوند عبد بودن خودشان و مولا بودن خداوند بوده است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: رسیدن به درجه خلوص اهل بیت(ع) کارِ بسیار دشواری است ولی ما باید تلاش کنیم رضایت دیگران شرط عمل ما نباشد، رسیدن به همین مرتبه نیز کار دشواری است و بنده توصیه می کنم در دعاهای روزمره خود از خداوند طلب اخلاص کنید.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه ریاکاری مثل آتش وجود انسان را می بلعد، تبیین کرد: فرد ریاکاری مشغول نماز خواندن در مسجد بوده است و رکوع و سجود طولانی انجام می داده است، دو نفر پشت سر او نشسته بودند و یکی از آنها به طرف مقابلش می گوید، نگاه کن که این شخص چه نمازی می خواند، آن شخص ریاکار نمازش را می شکند و می گوید من روزه هم هستم.

استاد اخلاق حوزه علمیه به قسم دوم نفاق در عمل اشاره کرد و  افزود: ریاکاری با مردم که در میان شیعیان نیز شایع است، خطرات زیادی دارد.

وی ادامه داد: فردی که در برخورد با دوستش عملکرد دو پهلو دارد یعنی جلوی دوستش تعریف او را می کند ولی پشت سرش بد می گوید، فردی که از دیگران غیبت می کند، کسی که خلف وعده می کند و فردی که به دیگران دروغ می گوید، همه و همه نفاق عملی با مردم دارند، این قسم از ریا ممکن است سبب سقوط انسان از جایگاه بندگی شود.

حضرت آیت الله مظاهری در مذمت دروغ به عنوان یکی از نشانه های نفاق عملی با مردم، ابراز کرد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است که در روز قیامت دروغگویان با عنوان منافقان خطاب می شوند، یکی از معضلاتی که زندگی زناشویی زن و مرد را دچار اختلال کرده همین دروغهایی است که زوجین به یکدیگر می گویند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان ضرب المثلی زیبا توضیح داد: زن پشت سر همسرش می گوید مگر می شود به شوهرم دروغ نگویم و مرد نیز می گوید پشت چشم مرد و روی زانویش باید پینه بسته باشد یعنی وقتی همسرش از او خواسته ای داشت دستش را پشت چشمش بگذارد و بگوید چشم و بعد از اینکه خواسته اش را اجابت نکرد دستش را پشت زانویش بزند و به دروغ بگوید یادم رفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه خطاب به زنان و مردان همسردار توصیه کرد: رفتار شما با یکدیگر و با فرزندانتان مهمترین عامل تربیت فرزند است، اگر به یکدیگر و به آنها دروغ بگویید، آنها نیز به شما و دیگران دروغ خواهند گفت.

وی سخن چینی را نیز یکی از نشانه های نفاق عملی با مردم دانست و ابراز کرد: بر اساس آیه ای از قرآن، سخن چینی و فتنه گری از قتل بالاتر است، در حکایتی آمده است که فردی برای خرید یک غلام اقدام کرد و مالک قبلی غلام حاضر شد آن غلام را با قیمت بسیار پائین بفروشد وقتی خریدار دلیل قیمت ارزان را پرسید، او گفت غلام بسیار خوب و کارآمدی است ولی سخن چین است و با این توصیف اگر قصد خریداری کردن او را نداری، معامله را فَسخ کند، آن خریدار گفت اشکالی ندارد و من او را می خرم.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه داستان افزود: روزی غلام به همسر مالک جدیدش گفت، آیا می دانی همسر تو قصد دارد زن دیگری به جز تو را برای خودش اختیار کند، آن زن در ابتدا باور نکرد ولی اصرار غلام او را به باور رسانید و به غلام گفت به نظر تو حالا چه کنم، غلام گفت، باید بروی و یک دانه ریش او را برای من بیاوری تا من با جادو او را از این کار منصرف کنم، آن زن نیز پذیرفت.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: آن غلام فتنه انگیز به سراغ ارباب خود رفت و به او گفت همسر تو قصد کشتن تو را دارد و این مسأله را با اصرار زیاد به او باوراند، روزی مرد در خانه خوابیده بود ولی حواسش به همسرش جمع بود، و همسرش با یک چاقو بالای سر او آمد تا دانه ای از ریش او را بِکَند، مرد از خواب بیدار شد و همسرش را کشت، سپس قبیله آن زن، مرد را کشتند و درگیری بزرگی بین دو قبیله ایجاد شد و بدین واسطه چندین نفر کشته شدند.

وی در پایان وجود صفا و صداقت را از لوازم اخلاق پیامبر(ص) دانست و گفت: وجود صفا و صمیمیت در رفتار افراد نشانه یکرنگی و خلوص آنها است./201/867/ب1

ارسال نظرات