۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۶۹۳۱۹
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

بصیرت، قطب نمای حرکت صحیح در فضای غبارآلود فتنه است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که بصیرت، قطب نمای حرکت صحیح در فضای غبارآلود فتنه است، گفت: اگر کسی این چراغ روشن را در اختیار نداشته باشد در شرایط فتنه مسیر صحیح را تشخیص نخواهد داد.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمدباقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران صبح امروز در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی و تبلیغی شهرستان که در دفتر امام جمعه برگزار شد به مسأله مهم بصیرت اشاره کرد و با بیان این که بصیرت به این معنا است که چشم باطل و دل انسان حقیقت بین و واقع نگر باشد، گفت: ر‌فتار فردی، جمعی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انسان با بصیرت باید مطابق با واقعیت و حقیقت باشد.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که بصیرت دید درونی است که با چشم ظاهری، متفاوت است، افزود: بصیرت، قوه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید آمده و حقیقت و باطن امور را  چنان که هست در می یابد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که بصیرت تنها راه شناخت حق و باطل از هم است، خاطرنشان کرد: انسان با بصیرت از لغزش ها و فتنه های احتمالی مصون خواهد بود و در دام دشمن گرفتار نخواهد شد.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که انسان با بصیرت از عبرت ها درس می گیرد و در دام فتنه های دشمنان گرفتار نمی شود، تصریح کرد: اگر هر یک از افراد جامعه در همه امور زندگی فردی و اجتماعی خود بصیرت داشته باشند به حتم از افتادن در پرتگاه ها و لغزشگاه ها در امان می مانند.

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به این که انسان با بصیرت، راه را از بی راهه و حقیقت را از امر غیرحقیقی، باز می شناسد، خاطرنشان کرد: همان طور که امام علی(ع) نیز فرمودند، کسی که بصیرت و بینش نداشته باشد، رأی او، نادرست و بی ارزش است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که انسان با بصیرت نگاهش همواره به سوی خوبی ها بوده و از بدی ها دوری می کند، تصریح کرد: دارنده بصیرت و بینش درونی، پیش از آن که در پی عیب های دیگران باشد، عیب های خود را می جوید.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که در موضع گیری های سیاسی جایگاه بصیرت روشن تر می شود، افزود: بدون بصیرت، عبادات و مبارزات انسان نیز نتیجه و ثمر مطلوب را ندارد و گاهی پس از سال ها عبادت و یا مبارزه با دشمن، انسان بی بصیرت در مسیر باطل و در برابر حق قرار می گیرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که بصیرت قطب نمای حرکت صحیح در فضای غبارآلود فتنه است، تصریح کرد: اگر کسی این چراغ روشن را در اختیار نداشته باشد در شرایط فتنه مسیر صحیح را تشخیص نخواهد داد.

وی با بیان این که اگر بصیرت نباشد انسان حتی با نیت خوب ممکن است گمراه شود و در راه بد قدم بگذارد، خاطرنشان کرد: در دوران ائمه معصومین(ع) به ویژه امام علی(ع) به علت نداشتن بصیرت در مقابل امیرمؤمنان ایستادند و با آن حضرت جنگیدند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که واقعه عاشورا نیز به دلیل بی بصیرتی خواص روی داد، تصریح کرد: اگر در آن دوران نیز خواص نیز از بصیرت لازم برخوردار بودند آن واقعه عظیم اتفاق نمی افتاد.

وی با بیان این که در زمان ما نیز برخی خواص و گروه ها به دلیل بی بصیرتی در برابر نظام اسلامی و ولایت ایستادند، خاطرنشان کرد: اگر بزرگان و خواص جامعه از بصیرت دینی و سیاسی برخوردار بودند فتنه 88 در کشورمان اتفاق نمی افتاد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که راه دین و دینداری راهی است که با بصیرت و بینایی پیموده می شود، افزود: اگر کسی از بینش و بصیرت دینی برخوردار شد، همه حرکت ها و اقداماتش ارزشمند و ثمربخش خواهد شد.

وی با بیان این که در کلام الهی پیروزی در حرکت جهادی به سه عامل ایمان، بصیرت و صبر بستگی دارد، تصریح کرد: اگر در نهضت انقلاب اسلامی این سه عامل و عنصر مهم نبود، امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی وضعیت امروز را نداشت.

امام جمعه نکا زمان شناسی را یکی از مؤلفه های مهم بصیرت دانست و با بیان این که در تاریخ دیده شده که برخی ها جلوتر از زمان حرکت می کنند و برخی ها نیز با زمان حرکت می کنند، گفت: همچنین برخی ها نیز هستند که همواره عقب تر از زمان گام بر می دارند.

وی با اشاره به این که در جریان فتنه سال 88 مردم پیشگام تر از خواص در دفاع از انقلاب گام برداشتند، خاطرنشان کرد: متأسفانه خواص و کسانی که حتی دارای سابقه انقلابی بودند به دلیل نداشتن بصیرت کافی عقب تر از عموم مردم بودند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که یکی از مهم ترین شاخصه های مهم فرد انقلابی بصیرت است، گفت: در عصر غیبت یک انسان دارای بصیرت سیاسی و بصیرت دینی باید همان شاخص های حق مداری را دنبال کند تا زمینه حکومت الهی ولی فقیه فراهم شود.

وی بصیرت دینی و سیاسی را جزو الزامات مهم انسان در برخورد با فتنه ها دانست و تصریح کرد: اگر این دو شاخصه مهم در انسان وجود داشته باشد راه و نحوه برخورد انسان با مسائل سیاسی و اجتماعی را به خوبی مشخص می کند و دچار گمراهی نمی شود./1317/202/ب2

ارسال نظرات