جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در تعالیم قرآن و روایات معصومین
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدصادق ابطحی، عضو شورای مرکزی ائمه جماعات اصفهان، بعد از ظهر امروز در سومین همایش علمی تخصصی روشهای کاربردی امر به معروف و نهی از منکر که در تالار شریعتی برق منطقهای اصفهان برگزار شد، گفت: برای سالم ماندن جامعه از انحرافات باید همه مردم جامعه اسلامی نسبت به یکدیگر احساس مسؤولیت کنند.
وی ادامه داد: امام باقر(ع) می فرمایند که امر به معروف و نهی از منکر فریضه هایی هستند که بقیه واجبات و فرائض به واسطه آنها اقامه می شوند، خداوند انسان را در روی زمین خلیفه خود قرار داد. به فرشتگان فرمود که من در خلقت انسان چیزی می دانم که شما نمی دانید، خداوند برای مصون ماندن جامعه از آلودگیها مردم را دعوت به امر به معروف و نهی از منکر کرده است.
استاد حوزه علمیه افزود: مطابق تعالیم قرآن مجید، اولین آمر به معروف و ناهی از منکر خود خداوند عالم است، خداوند هر وقت بخواهد بندگانش را به کاری امر کند، ابتدا خودش آن کار را انجام می دهد، امر به صلوات بر محمد و آل محمد(ع) در قرآن مجید به همین صورت است و خداوند و ملائکه ابتدا بر محمد و آل محمد(ع) صلوات می فرستند.
حجت الاسلام ابطحی بیان داشت: خداوند در قرآن به عدل و احسان و کمک به ذوی القربی امر و از فحشا و منکرات نهی می کند، در قرآن کریم، بعد از پروردگار عالم، شخص آمر به معروف بعدی پیامبر اسلام(ص) است، خداوند در توصیف و معرفی ویژگیهای پیامبر(ص) در سوره اعراف،ایشان را امر به معروف می داند.
وی ابراز داشت: همچنین در قرآن کریم آمده است کسانی که به پیامبر اسلام(ص) ایمان بیاورند و او را عزیر بدارند و یاریش کنند، این افراد رستگاران و به تعبیر قرآن « مفلحون» هستند، منظور از یاری پیامبر(ص) در اینجا یاری ایشان در اجرای امر به معروف و نهی از منکر است.
نماینده سابق ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه اصفهان توضیح داد: گروه سوم از آمران به معروف و ناهیان از منکر از منظر قرآن کریم، حاکمان صالح هستند، این موضوع بیشتر حول وجود مقدس امام زمان(عج) و حکومت ایشان است، قرآن می فرماید این حاکمان صالح، اقامه نماز می کنند و زکات را می پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، این 3 کار مهم، ارکان حکومت جهانی ولی عصر(عج) هستند.
حجت الاسلام ابطحی بیان داشت: مؤمنان واقعی گروه بعدی آمران به معروف از دیدگاه قرآن هستند، خداوند می فرماید مؤمنان واقعی کسانی هستند که برای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر برگزیده شده اند، پس غیر از خداوند، 3 گروه پیامبر(ص)، حاکمان صالح و مؤمنان واقعی، امران به معروفی هستند که خداوند از آنها نام برده است.
وی اظهار داشت: همه کسانی که در راه امر به معروف و نهی از منکر قدم می گذارند، قدم در مسیر راه خداوند، پیامبر(ص)، حاکمان صالح و مؤمنان واقعی گذاشته اند، خداوند بالاترین مقامها را به امران به معروف و ناهیان از منکر اختصاص داده است.
عضو شورای مرکزی ائمه جماعات اصفهان، ابراز داشت: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند «می خواهید شما را آگاه کنم نسبت به کسانی که نه پیامبر و نه شهید هستند، اما همه مردم در قیامت نسبت به جایگاه و منزلت و مقام آنها غبطه می خورند، اینها کسانی هستند که محبت بین مردم و خداوند ایجاد می کنند».
حجت الاسلام ابطحی تصریح کرد: کسانی که محبت بین خداوند و مردم ایجاد می کنند، کسانی هستند که خداوند را محبوب مردم و مردم را محبوب خداوند می کنند، پیامبر اسلام(ص) در ادامه می فرمایند «اینها کسانی هستند که مردم را به کارهایی امر می کنند که خداوند آنها را دوست دارد و مردم را از کارهایی نهی می کنند که خداوند آنها را دوست ندارد».
وی بیان داشت: قطعاً مسیر اجرای امر به معروف و نهی از منکر سختیها و تلخیهای بسیاری دارد و کار ساده ای نیست، پیامبر اسلام(ص) بارها از سوی مردم دروغگو، ساحر و مجنون خوانده شد و تکذیب شد و صدمات روحی و جسمی فراوانی را تحمل کرد، مورد تحریم اقتصادی قرار گرفت، اما همه آنها را به جان خرید، مقام بالای آمران به معروف در نزد خداوند هم به دلیل تحمل این سختیهاست.
عضو شورای مرکزی ائمه جماعات اصفهان، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و در 3 بعد نظارت مردم بر مردم، نظارت مردم بر حاکمان و نظارت حاکمان بر مردم مورد توجه قرار گرفته، اما در عمل آنچنان که باید به آن توجه نشده و مغفول مانده است.
حجت الاسلام ابطحی افزود: نخستین مرحله در نهی از منکر انزجار قلبی و تنفر درونی از منکر است، مرحله بعدی تذکر لسانی است، اگر شخصی نسبت به منکری انزجار درونی نداشته باشد، در گناه فرد خطاکار شریک است، اگر چنانچه زمینه تذکر لسانی و عملی وجود داشته باشد، باید این کار را انجام دهیم.
وی بیان داشت: پیام پیاده روی اربعین این است که جابر خودش را شریک امام حسین(ع) و یارانش می داند و استدلالش برای اثبات ادعای خود حدیثی از پیامبر(ص) است که می فرماید «کسی که قومی را دوست بدارد با آن قوم محشور می شود و اگر کسی عمل قومی را دوست داشته باشد، در ثواب آن کار با آنها شریک خواهد بود»، اگر امروز کسی عمل یزیدیان زمان را تأیید کند، در عمل آنها شریک است./201/869/ب1