۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۴۶۸۹۵۸
حجت الاسلام ماندگاری:

شیطان به دنبال جابه‌جا کردن رحم و غضب است

استاد اخلاق حوزه گفت: شیطان به دنبال این است که جای رحم و غضب را جا به‌ جا کند، در همین راستا از پیامبر آمده است که «هر وقت غضب بر شما غلبه کرد اقدام به وضو گرفتن کرده و سعی کنید محل غضب را ترک کنید».
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد اخلاق حوزه شامگاه چهارشنبه در ادامه کلاس اخلاق خود که در امامزاده حسن(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه تقوا بالاترین درجه در قرآن است و عدالت راه رسیدن به آن است، اظهار داشت: عدالت باید در سه قوه شهوت، غضب و وهم و خیال محقق شود.

وی ادامه داد: عدالت در شهوت، حیا و عفت را به همراه دارد، عدالت در غضب هم شجاعت را به وجود می‌آورد، همچنین عدالت در وهم و خیال نیز موجب برنامه‌ریزی دقیق و منظم می‌شود.

استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: افراط در شهوت موجب فساد می‌شود و تفریط در آن نیز قطع نسل را به همراه دارد، اما عدالت در شهوت عفت و حیا را به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام ماندگاری یادآور شد: غضب قوه‌ای است که در وجود همه انسان‌ها قرار دارد، اگر از این قوه در مسیر افراط استفاد شود صفت درندگی را در وجود انسان پدید می‌آورد، برای نمونه صدام و هیتلرها نمونه‌ای از این درندگی هستند، همچنین آمریکا و انگلیس درندگانی هستند که در جهان اسلام خیلی از انسان‌ها را دریده‌اند.

وی افزود: نمونه‌های تاریخی هم از غضب وجود دارد، هنده جگرخوار قاتل حمزه سیدالشهدا با آن درجه از غضب رسیده بود که سینه حمزه عموی پیامبر(ص) را شکافت تا جگر ایشان را در بیاورد، همچنین که چنگیزخان مغول را در تاریخ به عنوان چهره‌ای که رحم به کسی نمی‌کرد می‌شناسیم.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه تفریط در غضب موجب ترس می‌شود، خاطرنشان کرد: در این حالت فرد ظلم را به خود می‌پذیرد، در واقع فرد ترسو ظالم‌پرور می‌شود زیرا در مقابل ظلم نمی‌ایستد، به همین منظور در قیامت برخی از مظلومان به همراه ظالمان مجازات می‌شوند چون در برابر ظلم ایستادگی نکردند.

حجت الاسلام ماندگاری ابراز داشت: عدالت در غضب در جایی معنا پیدا می‌کند که در مقابل دشمنان آن را به کار گیرید، غصب باید همراه با رحمت باشد، به این معنا که هر جا دشمن خدا را دیدید رحم نکنید، زیرا اگر به دشمن خدا رحم کنید به مسلمین رحم نکرده‌اید، برای نمونه تفکر اسرائیل، آمریکا و انگلیس تفکر مقابل خداست و قابل رحم نیست.

وی با اشاره به اینکه اخلاق اسلامی از نگاه قرآن این است که هر جا کفر دیدید با خشم با او مقابله کنید، تصریح کرد: اولین مرحله خشم این است که در دل خود حب کفر و کافر نباشد، در مرحله بعد باید کفر را به زبان آورد، همچنین برای نابود کردن کفر هم باید هزینه کرد، به این معنا که باید برای از بین بردن کفر تبلیغات کرد، در مرحله دیگر اگر لازم بشود باید علیه کفار جنگید.

استاد اخلاق حوزه بیان کرد: در مقابل هر کافری نیاز به جنگ و کشتار نیست، خیلی از مردم خدا را قبول ندارند اما مزاحم دیگران نیستند و به زندگی عادی خود می‌پردازند، یهودیان زمان پیامبر(ص) طبق یک قرارداد جزیه پرداخت می‌کردند و کسی هم به آنها آسیب نمی‌رساند و کفار هم فتنه ایجاد نمی‌کردند.

حجت الاسلام ماندگاری عنوان کرد: شیطان به دنبال این است که جای رحم و غضب را جا به‌ جا کند، در همین راستا از پیامبر آمده است که «هر وقت غضب بر شما غلبه کرد اقدام به وضو گرفتن کنید و سعی کنید محل غضب را ترک نمایید».

وی در پایان با اشاره به اینکه عدالت در غضب شجاعت در مقابل دشمن را به وجود می‌آورد، گفت: شجاعت در اینجا به معنای خشم کنترل شده است، هرکس بداند آسیب‌های خشم بی‌جا غیرقابل جبران است خیلی از اتفاق‌ها رخ نمی‌دهد، زیرا غضب بی‌جا هم در این دنیا و هم در آن دنیا دامن انسان را می‌گیرد، به این دلیل که متعاقب خشم و غضب حق الناس نیز ایجاد می‌شود./816/201/ب2

ارسال نظرات