۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۴۶۷۵۱۴
مدیر مدرسه علمیه امام صادق قزوین مطرح کرد؛

وحدت به معنای سرمایه گذاری بر مشترکات است، نه کنار گذاشتن اختلافات

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین گفت: وحدت به معنای کنار گذاشتن اختلافات نیست، بلکه سرمایه گذاری بر مشترکات و حرکت کردن به صورت هم جهت و هم سو در مسائل جهانی و صحنه‌های بین المللی در آن مورد تأکید قرار گرفته است.
هفته وحدت

حجت الاسلام علی آهنگران، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به هفته وحدت، گفت: فاصله بین 12 و 17 ربیع الاول که ولادت پیامبر اکرم(ص) به روایت اهل سنت و شیعه در این دو روز قرار گرفته، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: وحدت به معنای کنار گذاشتن اختلافات نیست، بلکه سرمایه گذاری بر مشترکات و حرکت کردن به صورت هم جهت و هم سو در مسائل جهانی و صحنه‌های بین المللی در آن مورد تأکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام آهنگران درباره اهمیت وحدت، ابراز داشت: مسلمانان حدود یک میلیون نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، بنابراین با نداشتن اختلاف می‌توانند به یک ابر قدرت در جهان تبدیل شوند و این امر به ضرر دشمن است، از این رو آنان یکپارچگی مسلمانان را بر نمی‌تابند و به تفرقه افکنی میان آنان می‌پردازند تا در نتیجه آن به اهداف خود دست یابند.

وی با باشاره به اینکه آیات و روایات افراد را به اتحاد تشویق می‌کنند، عنوان کرد: با بررسی آیات و روایات می‌بینیم که آنها تشویق کننده به اتحاد هستند، در جهت حفظ اتحاد هر فرد می‌تواند در عین اعتقاد به معتقدات مذهب خود در مشترکات همکاری کند، زیرا اختلاف در عقاید به معنای عدم هماهنگی در مشترکات نیست.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین سپس به بیان آثار اتحاد پرداخت و خاطرنشان کرد: وحدت همیشه نتایج مثبتی را به همراه دارد و ما در طول زمان آثار همکاری را تجربه کرده‌ایم، که پیروزی انقلاب اسلامی در نتیجه اتحاد میان اقشار گوناگون بود؛ برای استمرار این نهضت نیز همکاری و اتحاد امری ضروری است.  

وی در ادامه افزود: در حال حاضر عملکرد نظام جمهوری اسلامی در سراسر جهان حرکت متحد و واحدی است و در یاری رساندن به مردم و مسلمانان جهان از نگاه بر مبنای اختلاف مذهب دوری می‌کند، برای نمونه همان برخورد واحدی با فلسطین و عراق و لبنان دارد و به همه آنان یاری می‌رساند.

این کارشناس دینی عدم آگاهی را از موانع وحدت دانست و ابراز داشت: انجام اعمال با عدم آگاهی و همچنین تعصبات بیجا از جمله موانع وحدت هستند، در مواردی یک جمله، حرکت، همایش یا فیلم اتحاد را از بین خواهد برد، بنابراین ما باید ضمن آگاهی از چگونگی اعمال، به عقاید دیگران نیز احترام بگذاریم و آن اعتقادات را بد جلوه ندهیم.

وی درباره نقش مبلغان دینی در ترویج و تقویت وحدت میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: مبلغان باید آیات و روایات را مبنای تبلیغ خود قرار دهند و واقعیات و آنچه دین می‌پسندد را بیان کنند، با توجه به منابع دینی مؤمنان نسبت به یکدیگر برادر هستند، با آگاهی نسبت به این امر افراد وظایف خود را در قبال برادی انجام خواهد داد.

حجت الاسلام آهنگران ادامه داد: مهمترین الگو در تبلیغ وحدت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند، امام خمینی(ره) در صحیفه نور این امر را بیان کرده که من به تمام مسلمانان جهان دست برادری می‌دهم، در عمل نیز این اندیشه را تحقق بخشیده و تقریب المذاهب را تأسیس کرده، این تأکیدات به این معنا است که با گفت‌و‌گو و صحبت می‌توان زمینه اتحاد و هماهنگی را با همکاری در مشترکات و کاهش اختلافات، تقویت کرد.

وی در پایان با تأکید بر شناسایی هدف دشمن در رابطه با ایجاد تفرقه میان مسلمانان، گفت: لازم است ما با آگاهی نسبت به هدف و شعار دشمن که اعتقادی به اسلام ندارند، به ضرورت وحدت پی برده، در مقابل دشمن بایستیم و با حرکت به سمت وحدت مانع از برآورده شدن هدف دشمن شویم؛ در عمل دشمنان با تبلیغ گروه‌هایی مانند داعش و ترویج آنان به عنوان مسلمان، قصد حذف کل اسلام را دارند، چرا که چنین گروه‌ها و اندیشه‌هایی مورد تأیید هیچ یک از مذاهب شیعه و سنی نیست و با اصل اسلام در تقابل است./955/302/ب2

ارسال نظرات