۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۴۶۷۴۹۹
در دیدار اعضای پژوهشکده اسلام تمدنی با آیت الله اشرفی شاهرودی مطرح شد:

ارسال نامه به آیت الله خویی از کابل و تشکیل گعده علمی چهار نفره در نجف

به مناسبت هفته پژوهش، اعضای پژوهشکده اسلام تمدنی با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار و گزارشی از فعالیت های پژوهشی خود ارائه کردند.
دیدار اعضای پژوهشکده اسلام تمدنی با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار اعضای پژوهشکده اسلام تمدنی با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار اعضای پژوهشکده اسلام تمدنی با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار اعضای پژوهشکده اسلام تمدنی با آیت الله اشرفی شاهرودی دیدار اعضای پژوهشکده اسلام تمدنی با آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان به همراه جمعی از همکاران خود در پژوهشکده اسلام تمدنی، چهارشنبه شب با حضور در دفتر مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی از علمای بزرگ خراسان و استاد سطح عالی حوزه علمیه دیدار و گفت و گو کردند.

حجت الاسلام شفیعی به معرفی پژوهشکده اسلام تمدنی پرداخت و گزارشی از فضای کار پژوهشی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، یافته ها و دستاوردهای پژوهشکده و برنامه های در دست اجرا و آینده ارائه داد.

وی چند جلد فصلنامه پژوهشی با عناوین و موضوعات مختلف، به همراه کتب درس نامه زیرساخت های اقتصاد اسلامی، معرفت شناسی تجربه دینی، نظریه اعتبار قانونی در گذار از شخصیت گرایی و سیره پژوهی اهل بیت را به عنوان نمونه کارهای پژوهشی به ثمر رسیده در پژوهشکده اسلام تمدنی را معرفی و تقدیم کرد.

در ادامه این دیدار، آیت الله اشرفی شاهرودی با اشاره به نیاز حوزه نسبت به پژوهش، خواستار تلاش در راستای پژوهش علمی در همه زمینه ها به خصوص مسائل جدید به صورت مقارن و تطبیقی در سطح  ادیان مختلف شد و موضوعا مواردی همچون تغییر جنسیت، شبیه سازی انسان و همجنسگرایی را نام برد.

دلسوزی و جهد و تلاش رمز موفقیت علما

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به آثار علمی به جا مانده از علمای قدیم، رمز موفقیت آنها و ماندگاری و پویایی پژوهش های ایشان را در دلسوزی برای دین و مذهب، و جهد و تلاش در راستای کسب علم دانست و افزود: با دلسوزی در این راه قدم بردارید و تلاش و کوشش کنید نیروهای پژوهشی کارآمد تربیت کنید و حرکتی را ایجاد کنید. در فعالیت هایتان وارد مسائل حقوق بین الملل و مسائلی جهانی در بین ادیان شوید و کارهای ارزشمند و قابل اعتنا به خصوص به زبان عربی تهیه و تدوین کنید.

آیت الله اشرفی شاهرودی در ادامه با بیان اینکه به رسیده ها از اخبار و احادیث اکتفا نکنید بلکه تحقیق و پژوهش در همه زمینه ها داشته باشید؛ بیان داشت: فقه آل محمد راحت به دست ما نرسیده است به پای آن زحمت ها کشیده شده و علما مشقت ها دیده اند. اخبار و احوال علمای قدیم را مطالعه کنید تا ببینید چگونه در راه دین تلاش کرده اند. شخصیتی مثل شیخ طوسی حوزه نجف را تاسیس کرد و کتاب های مهمی را نوشت که منشأ برکت در حوزه و در مسیر تبلیغ دین شد.

گعده علمی 4 نفره در نجف

آیت الله اشرفی شاهرودی در پایان به خاطره ای از روزهای حضور در نجف و نامه ای که سبب تشکیل گعده علمی چهارنفره به دستور حضرت آیت الله خویی شد، اشاره کرد و گفت: از کابل نامه ای به دست حضرت آیت الله خویی(ره) رسید که 14 سوال و شبهه بر علیه دین از سوی کمونیست ها مطرح شده بود، ایشان این سؤالات را به آیت الله فیاض و ما دادند تا پیرامون آن تحقیق کنیم و پاسخ مستند و مستدل بدهیم.

وی ادامه داد: همین نامه سبب شد به همراه آیت الله معرفت و شیخ محمد مهدی آصفی گعده ای علمی پنجشنبه ها  تشکیل بدهیم و پیرامون مسائل بحث و بررسی کنیم. که در نهایت هم پاسخ دادیم اما پس از آن بر اثر جنایات صدام که به خانه آقای آصفی هجوم بردند متأسفانه نوشته ها و تحقیقات از بین رفت./933/201/ب2

ارسال نظرات