۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۴۶۶۴۱۶
استاد دانشگاه:

راه حل‌های ترامپ برای حل مشکلات آمریکا ناپخته و خام است

استاد دانشگاه با اشاره به اظهارت ترامپ برای حل مشکلات آمریکا، گفت: راه حل هایی که ترامپ برای حل مشکلات آمریکا بیان کرده ناپخته و خام است و برخی معتقدند او به زودی کنار گذاشته می شود.
محمد امین قانعی راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قانعی راد استاد دانشگاه در نشستی با عنوان «ظهور ترامپ و اقتصاد سیاسی، فرصت ها و تهدیدها» که شامگاه امروز شنبه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: برخی معتقد هستند نتیجه انتخابات آمریکا یک بازی سرمایه داری هست زیرا می بینند نظام سرمایه داری جهانی در خطر است بنایراین این یک بازی از سوی خود سرمایه داری است.

وی افزود: نگاه دیگر این است که در آمریکا یک گروه مهم حدودا 300 نفری وجود دارد که می خواهند هژمونی سیاسی آمریکا را بازسازی کنند و این اقدام در آمریکا رخ داده است.

استاد دانشگاه با اشاره به نظریه مارکس درباره تحول اخیر آمریکا، گفت: تضاد طبقاتی ازجمله اشارات مارکس است در مساله اخیر آمریکا است، می بینیم که نفر اول سرمایه دار است، ترامپ مدعی است که من می توانم سرمایه را به مردم آمریکا برگردانم.
 
قانعی راد با اشاره به نظریه وبر و دورکایند، ابراز داشت: وبر مساله کاریزما را مطرح می کند به این معنا که ظهور فردی را شاهدیم که به خود اشاره دارد، وبر می گوید گاهی این کاریزما ظهور پیدا می کند، ترامپ نیز در مقابل تمامی کارشناسان و رسانه ها ایستاد و به نحو دیگری سخن گفت.

وی گفت: نگاه دورکایمی می گوید؛ قلیان و جوششی که از پایین رخ می دهد جامعه را دچار دگرگونی می کند، هرجایی که انسان ها در کنار هم جمع شوند یک واقعه جدید در جامعه رخ می دهد، از نگاه دورکایم هرزمانی که جامعه ایی دچار مشکل شوند می تواند مشکلات خود را حل کنند، برخی معتقد اند جامعه آمریکا به بن بست نرسیده بود که جوششی در کشورشان رخ داد، برخی می گویند یک شخص فریبکاری آمده و سخنانی گفته و یکسال آینده از سوی خود حزب دموکرات استیضاح می شود مانند همان نگاهی که در سال 84 در ایران رخ داد.

استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر بنده یک مساله ای در پایین در کشور آمریکا وجود داشت بیدار شد و در عرصه سیاسی ظهور پیدا کرد، یک نیروی سیاسی خوابیده ای در میان مردم وجود داشت که از سوی ترامپ بیدار شد. در هرجامعه باید حکومت را به نگاه تخصص یا زندگی تقسیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که خانم کلینتون این مقدار تحصیلات و تجربه داشت چرا در مقابل فردی که به یک نحوی به زندگی مردم اشاره داشت شکست خورد، اینجا تجربه در مقابل تخصص پیروز شد. ترامپ یک ائتلاف میان کارگران و سرمایه داران ایجاد کرد، بسیاری از افرادی که به او رای دانند با این حال که وی ضد زن ها و اقلیت های دینی بود به او رای دادند.

استاد دانشگاه ابراز داشت: تمرکز زدایی که جهانی شدن ایجاد کرده ازجمله فوایدی است که برای کارگران کشورهای جهان سومی مانند مردمان چین ایجاد کرده است، این اقدام از جمله دلایل نظر مردم آمریکا در انتخابات اخیر است. بحران جهانی شدن موضوعی در این مساله است، دو راه حل ازجمله سوسیالیستی و راه حل های ملی گرایانه در اینجا مطرح است که ترامپ توانست راه حل ملی گرایانه را مطرح و پیروز شود.

وی ادامه داد: ترامپ اسطوره رویای آمریکایی و اسطوره آمریکای بزرگ را مطرح کرد، رویای آمریکایی به مسائل داخلی و آمریکای بزرگ به خارج از آمریکا اشاره دارد، این تغییر بر این اسطوره ها تکیه کرد، بسیاری از افرادی که به آمریکا مهاجرت می کنند به خاطر رویای آمریکایی این اقدام را انجام می دهند، البته برخی این رویا را باور ندارند البته این مساله فرهنگی تاثیرات خود را برجا می گذارد.

قانعی پور گفت: یک مفهوم می تواند حتی با نادرست بودن اعتبار جامعه شناختی داشته باشد، این رویا معتقد است یک شغل خوب، یک خانواده خوب، ماشین خوب، خانه ییلاقی و دوفرزند رویای یک شخص آمریکایی است، بسیاری از سیاستمداران بر روی این موضوع کار می کنند همانطور که اوباما در سال 2006 کتابی با این عنوان منتشر کرد که سبب شهرت وی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مشکلات اقتصادی آمریکا در سالهای اخیر سبب شد مردم ناامید شوند و ترامپ مدعی بود که این مشکلات را برطرف خواهد کرد تا رویای آنان به واقعیت بپیوندند، آمریکایی احساس یک نوع تحقیر داشتند، به طور مثال این مقدار همراهی با عربستان مخالف با منافع ملی آمریکا براساس ادعای ترامپ بوده است.

استاد دانشگاه اظهار داشت: به نظر می رسد افرادی که به ترامپ رای دادند مشکلات موجود را درست فهمیده بودند زیرا آمریکا در عرصه جهانی شکست هایی را متحمل شده است، برخی معتقد بودند شعارهای خانم کلینتون نمی تواند مشکلات آینده آمریکا را برطرف کند، ارائه راه حل هایی که ترامپ ارائه داده البته ناپخته و خام است، برخی می گویند این راه حل هایی که ترامپ مطرح کرده در آینده سبب کنار گذاشتن وی خواهد شد./201/811/ب1

ارسال نظرات