۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۴۶۶۰۱۸
استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه قم هشدار داد؛

سكولاريزه كردن مراكز حوزوى در کمین است

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره به ضرورت حراست از اعتقادات استوار شیعیان گفت: اساس کار دشمنان شیعه این است که راهی طراحی کنند تا مملکت اسلامی را از درون نابود سازند و با پشتيبانى از مرجعيت مورد رضايت خويش و تهى کردن از درون و سكولاريزه كردن مراكز حوزوى و فضلا به مقابله با ساختار نظام بپردازند.
گرجیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی گرجیان عضو هيات علمى دانشگاه باقرالعلوم(ع) و جامعةالمصطفى العالميه در جلسه حدیث خوانی که در فیضیه قم برگزار شد، به تشریح کیفیت مورد خطاب قرار دادن خداوند از دیدگاه صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: در آموزه‌های اصیل دین مبین اسلام این‌گونه به بندگان آموزش داده می‌شود که پیش از مورد خطاب قرار دادن خدا و درخواست چیزی ابتدا او را مورد ستایش قرار دهند.

ستایش خداوند متناسب با درخواست بندگان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خداوند اسماء نیکوی بسیاری دارد، ادامه داد: مورد ستایش قرار دادن خداوند باید به‌تناسب درخواست از او باشد چراکه هر اسم خدای متعال دارای معنای ویژه‌ای است و خداوند به نسبت آن معنا مورد خطاب بندگان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین گرجیان بابیان فرازی از مناجات‌ صحیفه سجادیه مبنی بر این که «أللهم يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ وَ يَا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ» اظهار داشت: بر اساس این دعا باید خداوند را در سختی‌های زندگی با نام جلاله «الله» مورد خطاب قرار دهیم چراکه این اسم جلاله خداوند جامع است و می‌تواند در مقابل همه سختی‌ها و شدت‌های زندگی در برابر مشکلات بایستد و چون این نام جلاله مظهر «الوهیت» پروردگار است، از لطافت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به بخشی از دعای «يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ؛ اى آن‌که گرفتاری‌های سخت تنها به‌وسیله او باز شود»، بیان داشت: گاهی گرفتاری‌ها به‌گونه‌ای انسان را دچار مشکل می‌کند و از سویی آن‌قدر پیچیده می‌شود که هیچ‌کس به‌جز خداوند نمی‌تواند آن مشکل را گره‌گشایی کند.

دانشيار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در تبیین آیه 16 سوره الفجر «وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ» گفت: هنگامی که مشکلات بر انسان چیره می شود نباید اعتقادش به قدرت خدای متعال ضعیف شود، بر این اساس نباید بندگان ایمان خود را نسبت به خداوند از دست بدهند و همواره  باید به زندگانی پیامبران الهی توجه کنند تا دریابند مشکلات برای همه مخلوقات خداوند وجود دارد.

مشکلات زندگی قطع کننده ریسمان میان بنده و خدا

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین گرجیان با اشاره به فراز «يَا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ؛ اى آن‌که تيزى تيغ دشواری‌ها به او درهم‌شکسته شود» از دعای صحیفه سجادیه، اظهار داشت: گاهی مشکلات آن‌قدر تیز و برنده می‌شود که متأسفانه ریسمان ارتباط انسان با خداوند را قطع می‌کند، اما مؤمن همواره باید این مهم را بداند که مشکلات هرقدر سخت و برنده هم که باشد، تنها خداوند می‌تواند آنها را گره‌گشایی کند.

وی به تشریح بخش دیگری از دعای «يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ» پرداخت، و گفت: سختی‌ها سنت الهی است و با توجه به معنای این فراز روشن می‌شود که امکان فرج و گشایش سختی‌ها وجود دارد که به بندگان آموزش داده می‌شود از خداوند گشایش سختی‌های زندگی را درخواست کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)  با اشاره به آیه 30 سوره بقره «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً  قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ» ابراز داشت: درگیری‌ها در ذات انسان است و حتی این تزاحم در عالم بالا نیز میان اسماء مختلف خداوند وجود دارد و تنها نام جلاله «الله» در آن عالم ایجاد عدالت می‌کند و معدٌل است، بر این اساس در این دنیا و عالم امکان نیز تنها کسی که تعدیل‌کننده است ولی اعظم خداوند و حجت او روی زمین است.

وی افزود: پیامبران الهی چون عادل بوده‌اند می‌توانستند در زمین ایجاد عدالت کنند و چون میان اسماء خداوند نیز دوگانگی وجود دارد مانند صفت «ضار» و «نافع» اسم جلاله «الله» ایجاد عدالت می‌کند.

قدرت خداوند تنها گره گشای مشکلات بندگان

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین گرجیان با اشاره به بخش دیگری از دعا «ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ؛ در برابر توانایی‌ات سختی‌ها رام شد»، بیان داشت: بر اساس این بخش از دعا مؤمن از خداوند درخواست می‌کند تا برای رفع مشکلات اعمال قدرت کند و  همه دشواری‌ها باقدرت خداوند آسان شود.

استاد حوزه علمیه با بیان «وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ؛ و به لطف اسباب و وسایل فراهم گشت» به تشریح کیفیت سبب‌سازی خداوند برای گشایش مشکلات پرداخت و گفت: همه سبب‌های دنیا سببیت خود را از خداوند گرفته‌اند و اگر خواست و اراده او نباشد هیچ موجودی نمی‌تواند سبب برای انجام کاری باشد؛ با اندکی توجه نسبت به گشایش مشکلات درمیابیم که خداوند درنهایت زیبایی اسباب گشایش سختی‌های امور را فراهم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره ضرورت حراست اعتقادات استوار شیعیان گفت: اساس کار دشمنان شیعه این است که راهی طراحی کنند تا مملکت اسلامی را از درون نابود سازند و با پشتيبانى از مرجعيت مورد رضايت خويش و تهى کردن از درون و سكولاريزه كردن مراكز حوزوى و فضلا به مقابله با ساختار نظام بپردازند.

وی با اشاره به اینکه محال است شیرازه شیعیان با اعتقادات محکم و استوارشان به خداوند از هم بپاشد، بیان داشت: فرانسیس فوکویاما در نشستی که در مرکز شیعه شناسی برگزار شد گفت«محال است جامعه شیعی با این تفکر و ولایت‌پذیری بهم بریزد پس باید برای به هم ریختن این نظام 70 مجتهد تربیت کنیم و جامعه را از درون به هم بریزیم» بر این اساس اگر مؤمن به قدرت خداوند امید نداشته باشد از درون بهم‌ریخته و گرفتار مشکلات جدی و سخت خواهد شد./841/پ202/س

ارسال نظرات