مراقب باشيم در ايام ربيع الاول به اختلافات دامن نزنيم
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام هادي الياسي در ادامه سلسله بحث هاي بصيرتي اخلاقي شنبه شب هاي مسجد سلمان کاشان با اشاره به اختلافاتي که در ايام آغازين ربيع الاول وجود دارد، گفت: تبري با اظهار تبري متفاوت است، هيچ يک از عالمان شيعي با تبري مخالف نيستند اما اينکه در مجامع عمومي اظهار تبري کنيم سيره اهل بيت(ع) نيست و اگر ما درست رفتار کنيم به فرموده رهبر معظم انقلاب، امامت ميتواند بهترين رکن براي جمع شدن امت اسلامي باشد.
وي افزود: به اتفاقاتي که در ايام آغازين ربيع الاول و بعد از رحلت پيامبر اسلام(ص) افتاده است از دو زاويه ميتوان نگاه کرد، يکي نگاه تاريخي که در اين تاريخ چه وقايعي اتفاق افتاده است و نگاه ديگر از زاويه ديدگاه اعتقادي است که جامعه اسلامي بعد از پيامبر(ص) به چه امتحاني مبتلا شد و چرا مسير رهبري جامعه اسلامي دچار تغيير شد.
حجت الاسلام الياسي با اشاره به آيه 65 سوره انعام عنوان کرد: خداوند خطاب به پيامبر(ص) فرموده است که اگر امت تو مانند امتهاي پيشين رفتار کرده و آيات الهي را تکذيب کنند، خداوند با آنها هيچ رابطه دوستي نداشته و آنها را عذاب ميکند و سه دسته عذاب بر ميشمارد که عبارتند از عذابهاي آسماني، عذابهاي زميني و سومين نوع عذاب که از موارد قبلي شديدتر است، عذاب تفرقه است يعني خداوند جامعه را به عذاب تفرقه دچار ميکند.
وي ادامه داد: براي مثال خداوند امت بني اسراييل را 71 فرقه کرد که تنها يک گروه از آنها بر حق است و امت عيسي 72 گروه شدند که تمام آنها هلاک شدند مگر يک گروه و امت پيامبر اسلام(ص) 73 فرقه خواهد شد که تمام آنها گمراه هستند مگر يک گروه که اين روايت را شيعه و سني نقل کرده منتها اهل تسنن خود را بر حق ميدانند در حالي که مذهب تشيع با منطق و به دور از احساسات ثابت ميکند که حق با اواست.
اين مبلغ نمونه کشوري خاطرنشان کرد: پيامبر اکرم(ص) که بسيار مهربان و غمخوار بوده و حتي بر هدايت کافران هم حريص بوده است، دست به دعا برداشتند تا خداوند عذابهاي وعده داده شده در سوره انعام را از امت بردارد که جبرئيل نازل شده و خبر ميدهد که دو عذاب اول برداشته شد اما عذاب سوم پابرجا است.
به گفته اين محقق حوزوي رسول گرامي اسلام دوباره دست به دعا برداشتند تا عذاب سوم هم از امت برداشته شود چرا که با اين اختلافات و تفرقهها برادرکشي ميشود و خونها ريخته ميشود که جبرئيل در اينجا آيه دوم سوره عنکبوت را زمزمه ميکند که ايمان انسانها پذيرفته نميشود مگر با آزمايش و غربالگريها تا خوب و بد از يکديگر جدا شوند.
وي تصريح کرد: خداوند از پيامبر اسلام(ص) به مراتب مهربانتر است اما حکمت هم دارد چرا که مهرباني بيدليل، ظلم است و اين مطلب در عقل پذيرفتني است، براي مثال پدر نسبت به فرزند خود مهربان است اما آمپولي را که پزشک تجويز کرده اجازه ميدهد تا به فرزندش تزريق کنند اگر چه با اکراه و ناراحتي بچه مواجه شود.
اين استاد حوزه و دانشگاه يادآور شد: پيامبر(ص) و تمام امامان معصوم نسبت به عوامل ايجاد تفرقه و اختلاف حساس بودهاند، يعني عواملي همچون غيبت، تهمت، افتراء، تخريب، برچسب گذاشتن و مانند آنها که سبب به وجود آمدن تفرقه در جامعه اسلامي ميشود.
حجت الاسلام الياسي گفت: امام رضا(ع) که به امام رئوف شهرت دارند در نامهاي که به عبدالعظيم حسني مي نويسد بر اين موضوع تاکيد ميکند که برادران ديني با نزديکي به هم، به من نزديک ميشوند و اگر يکديگر را تخريب کنند، من از خدا ميخواهم که آنها را در اين دنيا خوار کرده و در آخرت از خاسرين قرار دهد، چون حضرت نتيجه کار را که ايجاد تفرقه و سست شدن صفوف محکم مومنان است، ميداند.
وي عنوان کرد: حضرت موسي بعد از بازگشت از ميقات وقتي با بنياسرائيل مواجه ميشود که گوساله پرست شدهاند خشمگين ميشود و برادر خود را سرزنش ميکند اما هارون در پاسخ او ميگويد که آنها وي را به استضعاف کشانده و نزديک بود که به قتل برسانند و به خاطر ترس از به وجود آمدن تفرقه در بين قوم بني اسرائيل سکوت اختيار کرده است يعني جانشين موسي، گوساله پرستي را بر تفرقه ترجيح داده است.
استاد حوزه و دانشگاه يادآور شد: اين اتفاق درست در زمان اميرمومنان(ع) اتفاق افتاد که حضرت با طنابي به دست و ريسماني به گردن آويخته، خطاب به پيامبر(ص) مي فرمايدکه اين امت او را به استضعاف کشانده و ميخواستند به قتل برسانند و او براي جلوگيري از تفرقه امت پيامبر(ص) صبر کرد تا عدهاي قليل اسلام حقيقي را تا قيام حضرت مهدي(عج) حفظ کنند.
مبلغ نمونه کشوري تاکيد کرد: امروزه نيز گروههاي تکفيري همچون داعش در منطقه با ايجاد تفرقه در حقيقت به امنيت اسرائيل کمک ميکنند و آمريکا و صهيونيستها بيشترين بهرهبرداري را از اين اختلافات ميبرند، بنابراين در چنين شرايطي خودمان در داخل اختلاف به وجود نياوريم و انتشار شايعههايي که ماهوارههاي دشمن آن را به وجود آورده به اختلافات دامن نزنيم و در فضاي مجازي همچون يک افسر جنگ نرم باشيم.
لازم به ذكر است، مسجد سلمان فارسي خيابان اميركبير، خيابان سلمان فارسي نرسيده به پل دشت چال يكي از مساجد فعال شهرستان كاشان در امور فرهنگي است كه چندين سال است سلسله بحث هاي بصيرتي اخلاقي به همت و تلاش امام جماعت اين مسجد، حجت الاسلام سيد محمد لاجوردي برگزار مي شود./202/1307/ب1