۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۴۶۴۷۲۰
مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی:

امام خمینی در دخالت دین در سیاست معتقد به نظریه اقدام بودند

حجت الاسلام عمومی گفت: این بسیار مهم است همه کسانی که از دید دینی در سیاست دخالت می ‏کنند ‏با انگیزه ‏قرب به خدا این کار را می کنند، همه مراجع تقلید ما سیاسی هستند، اما امام ‏خمینی(ره) از بقیه فراتر رفته و به نظریه اقدام معتقد بودند، یعنی اگر زمینه فراهم نیست باید آن را فراهم کنیم.
حجت الاسلام محمد عمومی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد عمومی، مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی، شامگاه پنج شنبه در جلسه ای که با عنوان "اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) " در خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان برگزار شد، گفت: ‏تعیین کننده هنجارها خداوند است، دین عین سیاست است و در همه ابعاد زندگی انسان دخالت دارد.

عامل تصویب قانون همجنس بازی در برخی کشورها تبعیت از اومانیسم است

وی ادامه داد: دیدگاه انسان محور ‏نسبت به هنجارها که اصطلاحا آن را اومانیسم می گوییم انسانها را تعیین کننده هنجارها می داند، برخی از زشت ‏ترین اموری که فطرت انسان ‏اصلاً نمی تواند آن را بپذیرد در برخی کشورها قانون می شود و به صورت حقوق انسانها هم ‏مطرح می شود، ‏اینکه همجنس بازی در برخی کشورها قانون می شود، به دلیل این است که هنجارها را خداوند تعیین نکرده است.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی افزود: کتاب 10 جلدی با ‏عنوان «شاخصه های مکتب امام خمینی» که یکی از جلدهای آن مربوط به آمیختگی دین با سیاست است و در ‏زمینه تبیین اندیشه امام ‏نوشته شده کتاب بسیار مفیدی برای بررسی اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) است، یک سخنرانی معروف امام اینگونه است «شما کدام از انبیا را سراغ دارید که در امور اجتماعی به آن طور حادش شرکت نکرده و سردمدار نبوده ‏باشد، موسی(ع) یک شبان با عصایش ‏سراغ فرعون می رود، نمی رود در بازار مسأله بگوید، این هم هست البته، اما خدا او را ‏سراغ فرعون می فرستد که با قول لین او را ‏دعوت کند، وقتی قول لین نشد آنوقت قیام می خواهد، تمام انبیاء برای اصلاح جامعه آمدند و ‏همه آنها می گفتند که فرد باید ‏فدای جامعه باشد، بالاترین فرد که بیشترین ارزش را در جامعه دارد باید فدا شود، سیدالشهدا(ع)هم ‏همین کار را کرد که جامعه ‏اصلاح شود».

حجت الاسلام عمومی اظهار داشت: توجه به فرمایشات امام راحل روشنگر نظرات ایشان درباره سیاست است، یکی از مهمترین فرمایشات ایشان چنین است «والله اسلام تمامش سیاست است، اسلام را بد معرفی کرده اند، سیاست مُدُن از اسلام ‏سرچشمه می گیرد، من از آن آخوندها نیستم ‏که بنشینم و تسبیح در دست بگیریم و مانند پاپ فقط روزهای یکشنبه عبادت کنم و ‏در بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم، ‏اگر مطالعاتی در اسلام و قرآن دارید، اسلام فقط عبادت نیست، اسلام یک مملکت بزرگ بوجود ‏آورده است، اسلام یک رژیم سیاسی است».

ایراد ریخته شدن خونها برای تداوم انقلاب اسلامی ابتدا به امام علی، امام حسن و امام حسین وارد است

وی افزود: امام خمینی(ره) به خوبی همه جانبه بودن اسلام و توجه توأمان اسلام به بعد مادی و معنوی را تبیین می کند و انسانسازی اسلام را به رخ می کشد، ایشان می فرماید «اسلام ‏انسان را در همه ابعادش تربیت می کند، راجع به بعد مادی تصرفاتی دارد، در بعد معنویت هم صحبتهایی دارد، ‏در ‏جمهوریت اسلام همه آزادیها هست، اسلام برای نجات بشر آمده همانطور که همه انبیا برای نجات بشر آمده بودند». ‏

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی با اشاره به ذهنیت غلط برخی از دینداران درباره سیاست در تقابل عبادت با سیاست، تصریح کرد: امام راحل(ره) می فرماید «اسلام ‏عبادتش سیاست و سیاستش هم عبادت است، این بسیار مهم است که همه کسانی که از دید دینی در سیاست دخالت می ‏کنند ‏با انگیزه ‏قرب به خدا این کار را می کنند، گمان نشود اسلام مانند مسیحیت تحریف شده است، اسلام برنامه زندگی و حکومت ‏دارد». ‏

حجت الاسلام عمومی با اشاره به ایراداتی که برخی از به ظاهر مسلمانها به انقلاب اسلامی درباره ریخته شدن خون جوانان برای حفظ انقلاب وارد می کنند، گفت: امام خمینی(ره) به خوبی این سوأل را جواب داده و فرمودند «رسول الله پایه ‏سیاست را در دیانت گذاشته است، سیاست صدر اسلام جهانی بود، پیامبر عالم را به سیاست اسلامی دعوت می ‏کرد، اشکالی که به ‏ما می کنند که چرا اینقدر خون برای حکوکت ریخته شد، این اشکالات اول به امام علی(ع) و امام حسن(ع) و ‏امام حسین(ع) و بقیه امامان(ع) ‏بر می گردد».

در رهبری بحث مصلحت اندیشی پیش می آید اما جوانان باید آرمانگرا باشند

وی بیان داشت: حضرت عیسی هم سیاسی بوده اند درسوره «صف» هست که عیسی(ع) درخواست یاری از خدا می ‏کند، برخی جزییات ‏تاریخی خوب به ما نرسیده و یا تحریف شده است، در شرح نهج البلاغه نقل شده که عاقل کسی نیست که خیر را ‏از شر ‏تشخیص می دهد، بلکه کسی است که در شرایط مختلف بین بد و بدتر انتخاب می کند.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی اظهار داشت: در رابطه میان آرمانگرایی و واقع بینی ‏سؤال این است که آیا مصلحت اندیشی خوب است یا خیر، رهبر معظم انقلاب از جوانان می ‏خواهد که آرمانگرا باشند، اما در رهبری حکومت اسلامی بحث ‏مصلحت اندیشی پیش می آید.‏

حجت الاسلام عمومی با انتقاد از برخی اظهار نظرها در جامعه درباره سیاسی نبودن برخی مراجع تقلید، گفت: امروز همه مراجع تقلید ما سیاسی هستند، ممکن است در مصداقها و تشخیص موقعیتها متفاوت ‏باشند، اما غیر سیاسی نیستند، ‏بسیاری از اعلامیه های انقلابی در زمان طاغوت و مبارزه موجود هست که در زیر آنها نام علما و مراجع تقلید نوشته شده است.

دخالت روحانیت در سیاست لزوماً به معنای استاندار بودن یک روحانی نیست/ بعد از خیانت دولت موقت ورود روحانیت به عرصه اجرایی مطرح شد

وی ابراز داشت: هر چند مبنای فقهی برخی ‏از مراجع با امام(ره) متفاوت است، مبنای فقهی امام(ره) این بود که اگر زمینه فراهم نبود باید اقدام کنیم و آن را فراهم کنیم، ‏همه مراجع تبعیت از ‏مقررات جمهوری اسلامی را واجب می دانند، هر چند برخی از آنها در بحث ولایت فقیه نظرات خاصی ‏داشته باشند، اما امام ‏خمینی(ره) از بقیه جلوتر رفته و به نظریه اقدام معتقد بودند. ‏

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی درباره حضور روحانیت در عرصه های اجرایی نظام، اظهار داشت: دخالت در سیاست باید حد و مرزش شناخته شود، حتماً نباید یک ‏روحانی استاندار باشد، در اول انقلاب امام اصلاً چنین ‏دیدگاهی نداشتند، امام بعد از جریانات دولت موقت و خیانتها به ‏این نتیجه رسیدند که باید روحانیت در صحنه اجرا هم ‏باشد، حال اینکه حضور کنونی روحانیت در اجرا آیا صحیح است یا ‏خیر، بحث دیگری است.‏

حجت الاسلام عمومی بیان داشت: دیدگاهی هست که می گوید سیاست پدر و مادر ندارد و افراد را آلوده می کند، امام خمینی(ره) در پاسخ این ‏افراد می گفتند بله ‏سیاست به این معنا مال روحانیان نیست و سیاست مورد نظر ما چیز دیگری است، اول انقلاب امام خمینی(ره) ‏بعد از ورود ‏به کشور به قم رفتند، اما بعدها شهید بهشتی به امر امام(ره) در قوه قضاییه ماند، امروز مشکل برخی از مردم با ‏دخالت ‏روحانیت در سیاست، در واقع مربوط به حضور اشخاص روحانی در بدنه اجرایی کشور نیست، بلکه انتقاد به اصل حضور اسلام در صحنه ‏سیاست ‏است.‏/201/869/ب1

ارسال نظرات